רשת שופרסל היא הראשונה שהחליטה להתמודד עם עליות המחירים. אני מציע לכם לערוך את הקניות רק ברשתות שמתכוונות להילחם ברצינות בעליות המחירים ולפעול למען הצרכנים. רשת שופרסל הודיעה בימים האחרונים לספקים שלא תסכים לעליות מחירים של מחלבת טרה, שהיא בבעלות החברה המרכזית למשקאות.
פתרון בעיות הדיור ויוקר המחיה מחייב הקמת ממשלה רחבה לאחר הבחירות
חברת הענק משווקת בעיקר את קוקה קולה, כך שמדובר במאבק לא פשוט של שופרסל באחת מיצרניות המשקאות הגדולות בישראל. טרה לא מוכנה לוותר על עליות המחירים, והיא חסמה את מערך ההזמנות של שופרסל ולא מאפשרת לה להזמין מוצרים במחירון הישן. הסיבה היא דרישתה של טרה לייקר את מוצריה בכמעט 5%. בכך מוכיחה שופרסל לשאר היצרנים, שלוחצים עליה להעלות מחירים, שאפשר לשנות את תדמיתה של רשת שיווק - מרשת שמייקרת מחירים לרשת שנלחמת בהעלאתם.
ההחלטה של שופרסל היא צעד אמיץ שאינו מובן מאליו. שופרסל מנסה להציג עצמה כרשת שנלחמת ביוקר המחיה למען הצרכנים, אבל חשוב לראות את כל התמונה: שופרסל היא אחת הרשתות היקרות מבין רשתות השיווק. המעניין הוא שהרשת שנאבקת בספקים שמבקשים להעלות מחירים - העלתה ביוזמתה מחירי מוצרים רבים של המותג הפרטי שלה, שמהווים יותר מרבע ממכירות הרשת. מתברר ששופרסל העלתה את מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים של המותג הפרטי ועשתה זאת בשיעור גבוה יותר מההתייקרות שעליה הכריזה טרה.
למען ההגינות צריך לומר שבכמעט ממחצית ממוצרי המותג הפרטי לא בוצעו העלאות מחירים, אבל הרשת העלתה את מחירי מוצרים רבים. לא רק טרה מייקרת מחירים. גם אסם תכננה לפני כמה חודשים להעלות מחירים, ורק מחאה ציבורית הביאה את החברה לחזור בה מכוונתה. באסם הגו רעיון מבריק במיוחד. במקום להעלות את מחיריהם של מוצרים רבים, ביטלה החברה מבצעים על חלק מהמוצרים שנמכרו בהוזלה. מתברר שזה לא סוף ההתייקרויות הצפויות. סוגת מייקרת ב־20% חלק ממוצרי האורז והסוכר. דיפלומט מתכוונת לייקר ב־15% מותגים של פרוקטר אנד גמבל החל מחודש נובמבר.
הרשתות הקמעונאיות יכולות לייבא חלק מהמוצרים כדי להוזיל את מחיריהם, אבל הן לא ממהרות לעשות זאת. מי שנכנס לסופרמרקטים באירופה מגלה שאנחנו משלמים מחירים גבוהים על משחות ומברשות שיניים ועל מאות מוצרים בסיסיים, שמחירם באירופה הוא מחצית מהמחיר שאנחנו משלמים. כיוון שהרשתות לא יכולות לייקר מוצרים בפיקוח, או מוצרים שבהם הספקים נחשבים מונופול, הן מייקרות מחירים של מוצרים חלופיים, שאיש לא יכול למנוע מהן להעלות את מחירם.
השאלה היא האם רשתות השיווק הגדולות הן אלה שצריכות לנהל את המלחמה בעליות המחירים. התשובה שלי היא שיש להן חלק חשוב בכך, אבל הן אינן צריכות לפעול בניגוד לאינטרס של עצמן. זוכרים את השם איציק אלרוב? פעיל חרדי חברתי, יוזם מחאת הקוטג', ששמו הוזכר בעבר כמועמד להצטרף לרשימת ש"ס. זה היה ב־2015 בתקופה שאריה דרעי עמד בראש משרד הכלכלה. אז פורסם שאלרוב מונה ליועצו של דרעי לענייני יוקר המחיה.
מאוחר יותר הצטרף אלרוב לאבי גבאי כדובר מטה הבחירות שלו. מאז הפך אלרוב למוביל דעת קהל וליועץ תקשורת לארגונים. מאז שפרש מהמאבק איש לא תפס את מקומו כמוביל מחאה חברתית. לכן אין מי שיראה ליצרנים ולרשתות השיווק מה משקלה האמיתי של מחאה צרכנית אמיתית. כולם ממתינים למנהיג החברתי האמיתי הבא, שיעשה מה שהממשלה אינה מסוגלת לעשות. במערכת הבחירות הנוכחית אני לא מצאתי אף אחד כזה.