כשירות משמעה שמירה על כושר קבוע לאורך זמן, רמת ביצועים אחידה ומוגדרת לכל הטייסים. הכשירות על מטוס מקובעת בחקיקה אזרחית ובנהלים צבאיים בהתאם לכלי הטיס המדובר. חוק הטיס הישראלי למשל, מגדיר את פרק הזמן המקסימלי המותר לאיש צוות בין נחיתה או המראה לזו שתבוא אחריה. בשגרה אנחנו כמעט שלא נתקלים בבעיות של כשירות, אולם בטיסה צבאית הדברים מעט שונים.

"מסכנים את ביטחון ישראל": בכיר לשעבר בצה"ל במסר למחאת המילואים
ברקע מחאת המילואים, בצה"ל מודים: "החל תהליך פגיעה בכשירות" 
בכיר לשעבר בצה"ל: "לא זוכר ראש ממשלה ששלח את הרמטכ"ל להמתין לו שעות"

בעולמות המבצעיים חתכי הטיסה מורכבים ורבים יותר, הכשירות לטוס בכל אחד מהם עומדת בפני עצמה ובכדי לעמוד בכשירות הכללית אתה צריך לטוס אחת לכמה זמן באופן תדיר בכל החתכים השונים. על מנת להיות כשיר לטיסת לילה ובנוסף למתאר מסוים ולגובה טיסה מסוים, מחויב כל אחד מהם באימון קבוע, אחת לכמה שבועות. בדיוק מהסיבה הזאת מבצעים טייסים בחילות האוויר בעולם אימוני טיסה בסדיר ובמילואים, אחרת יגיעו למילואים - אחת לכמה חודשים - כשאינם כשירים.

מי שצריך להטיס מטוס, בין אם זה לצד השני של העולם ובין אם זה בגובה נמוך בלילה, צריך לעשות זאת באופן רציף וכל הזמן. הסיכונים במצב ההפוך רבים מדי לאנשי הצוות ולנוסעים כולם.

הכשירות אינה רק להטסת כלי הטיס עצמם, אלא חובקת את עולם הטיסה בהיבטים רבים, דוגמת הפעלת מערכות מסוימות שעלינו להיות מאוד מיומנים בהן לרגע שבו נצטרך לתפעל אותן שלא באימונים או בתעופה האזרחית - בנתיבים מיוחדים או בכשירות לנחות בשדות תעופה מאתגרים במיוחד, כיוון שחסרות בהם מערכות מסוימות או בגלל תנאים גיאוגרפיים קיצוניים, כמו למשל באיים מסוימים או ברכס ההימלאיה.

אולם כאשר מדברים על כשירות, לא עוסקים רק במספרים, בוודאי שלא במישורים הצבאיים. לא ניתן לקבוע במדויק מתי יקרה ומה יקרה, ואם כמות מסוימת של טייסים תפסיק לעשות פעילות מסוימת - מתי נוכל לקבוע ירידה בכושר המבצעי.

כי כשירות היא יותר מללחוץ על הכפתור הנכון בזמן מסוים: הכשירות היא גם רוח ההתנדבות, היכולת של אדם לצאת מהבית אחת לשבוע ולעלות על מטוס למשימה מורכבת, לדעת כי היא מסוכנת, אך נדרשת בכדי להגן על המדינה. הכשירות היא היכולת של הטייסים לצאת להפסקה יזומה ולחזור לכשירות תוך אימון אינטנסיבי וקצר. הכשירות היא העובדה הפשוטה והלא מוכרת שלפיה כל טייסת וטייס בחברות התעופה נדרשים לעבור מבחן רמה בסימולטור ובמטוס בכל שישה חודשים כתנאי לחידוש הרישיון - וזה לכל החיים. מי שחושב שכשירות היא שורה בקובץ ונמדדת במספרים בלבד, טועה טעות מרה.

התעופה בנויה על כשירות וביטחון המדינה בנוי עליה לא פחות, בטיסה מבצעית ובפעילות של כוחות רבים אחרים בכל התחומים ומכל הזרועות. אולם הדבר הכי מסוכן באובדן הכשירות הוא אובדן רוח ההתנדבות, אובדן הרצינות וההקפדה, אובדן היכולת לכהן כאיש מילואים יום אחד - ולמחרת כעובד במשק, או בהקפדה הבלתי מתפשרת על הרמה המקצועית של טייסות וטייסי חברות התעופה בעולם.

כשירות איננה עניין פוליטי, היא ערך ועיקרון בתעופה ובתחומים נוספים, הפגיעה בה היא בלתי הפיכה משום שהיא איננה רק מספר או שורה בקובץ. אם פוגעים בעקרונות כאלו ההשלכות עשויות להיות בלתי צפויות, משמעותיות והכי חשוב - בלתי הפיכות.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי