מצרים הודיעה אתמול שבכוונתה להצטרף להליך של דרום-אפריקה נגד ישראל בבית המשפט הבינ"ל בהאג בגין עבירות על אמנת רצח-העם. אין ספק שהמהלך הזה מצביע על הדרדרות (ואולי אף שפל) ביחסים בין ישראל למצרים ומעלה תהיות לגבי הרלוונטיות של מצרים כשחקנית רלוונטית בתיווך עסקאות לשחרור החטופים. 

מושיע בגיהינום: היהודי שפרק פצצות ברובע היהודי בקהיר
בדרך לביטול הסכם שלום עם מצרים? המקורבים לשלטון בקהיר במכבש לחצים

הסיטואציה אף מסתבכת כאשר לוקחים בחשבון את הסירוב של מצרים לשתף פעולה עם ישראל בפתיחת מעבר רפיח והסירוב של מצרים להעביר סיוע הומניטרי דרך מעבר כרם שלום כל עוד צה"ל שולט בצד העזתי של מעבר רפיח. ההתנהלות הזו מפחיתה באופן משמעותי את היכולת להכניס סיוע הומניטרי לתוך עזה. יכולת שנפגעת במקביל גם עקב התקיפות של חמאס בכרם שלום. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התפתחות נוספת היא הבקשה המחודשת (הרביעית) של דרום אפריקה לביהמ"ש הבינ"ל שיוציא צווים זמניים כנגד ישראל ובמיוחד יורה לה להפסיק את הלחימה ברפיח. הבקשות הקודמות התקבלו באופן חלקי – ביהמ"ש אמנם לא הורה לישראל להפסיק את הלחימה, אך כן הורה לה, בין השאר, ליישם את מחויבותיה בהתאם לאמנת רצח-העם, לפעול כנגד הסתה לרצח-עם ולאפשר ואף לוודא הכנסת סיוע הומניטרי לתוך רצועת עזה. 

קשה לי להאמין שהפעם ביהמ"ש הבינ"ל יענה לבקשת דרום אפריקה וייתן צו בנוגע להפסקת הלחימה כולה או ספציפית ברפיח, משתי סיבות: הראשונה היא שנכון לעכשיו, המתקפה של ישראל ברפיח היא מאד נקודתית ומינורית ולא יכולה להצדיק הוצאת צו כזה. הסיבה השנייה היא שבדומה להחלטות עד כה, ביהמ"ש נזהר שלא לחרוג ממסגרת הסמכות שלו, אשר מבוססת על אמנת רצח-העם, ולא כוללת התייחסות ישירה לסוגיות של דיני המלחמה. מצד שני, אפשר לצפות בוודאות גבוהה למדי, שביהמ"ש יתייחס שוב לסוגיה המשמעותית של הכנסת סיוע הומניטרי מספק.

בנימין נתניהו, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90, Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
בנימין נתניהו, עבד אל-פתאח א-סיסי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90, Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

מיד לאחר הקראת ההחלטה הראשונה של ביהמ"ש הבינ"ל בנוגע לצווים הזמניים טענתי שאחת השאלות החשובות ליישום ההחלטות תהיה בנוגע למה יחשב "כמות מספקת" של סיוע הומניטרי. מאחר שביהמ"ש נתן משקל להתבטאויות של גורמי או"ם שונים כמו משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA), המלצתי למדינה לפעול בשיתוף פעולה עם גורמים אלו כדי להראות שהכמות והאיכות של הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה עומדים בדרישות הדין הבינ"ל ודרישות ביהמ"ש. אני עדיין חושב שישראל וצה"ל צריכים להרחיב את שיתוף הפעולה שלהם ולהפחית את ההתנגשויות וההתנצחויות עם הגורמים ההומניטריים של האו"ם.

בתוך כך, ההצטרפות של מצרים להליך כנגד ישראל בביהמ"ש הבינ"ל היא לא רק רעה. למעשה היא יכולה, בנסיבות מסוימות, גם להועיל לישראל. כאשר מדינה מצטרפת להליך קיים, היא הופכת לצד להליך לכל דבר ועניין, ובתוך כך גם לשחקן רלוונטי להחלטות ביהמ"ש לגבי סעדים זמניים. לכן, בהחלט יכולה להיווצר סיטואציה בה ביהמ"ש יוציא צווים זמניים המורים למצרים לפתוח את מעבר רפיח ולאפשר העברת סיוע הומניטרי דרך כרם שלום.

יתרה מכך, ביהמ"ש יכול להורות למצרים לאפשר יציאה של פליטים דרך רפיח לתוך שטחה על בסיס המחויבויות של מצרים לפי האמנה למניעת רצח-עם. מהלך כזה, במיוחד אם מצרים תיישם אותו, יכול ליצור שינוי מציאות אמיתי ומשמעותי לא רק בנוגע למצב האוכלוסייה האזרחית הבלתי-מעורבת בעזה, אלא גם ביכולת של צה"ל להילחם ברפיח ובתקווה אף לקרב אותנו בצורה משמעותית למטרה העילאית של שחרור החטופים.