במשך שנים מצרים הרדימה אותנו בדיסאינפורמציה שלפיה היא הרסה את מנהרות חמאס. במשך שנים שמענו סיפורים על הזרמת מי ביוב למנהרות החוצות מרפיח המצרית לעזתית, אבל כמויות אמצעי הלחימה שצה"ל חשף היו בסדרי גודל מדהימים, שהפתיעו אפילו את ישראל. אין כל סיכוי שכמויות נשק כאלה שהוברחו לעזה, לא היו ברשות ובידיעת השלטונות המצריים. המנהרות הללו הפכו לדרך המלך, שבה עברו מכוניות יוקרה לצד כמויות מטורפות של טילים ואמצעי לחימה, וכל זה לא היה מתאפשר ללא סיוע מצרי.

מתקפה חסרת תקדים: "ילדינו מאבדים ידיים ורגליים על מזבח כהונת נתניהו"   
הבלוף של מצרים: "יש להם טראומה מחמאס, ישראל היא נכס עבורם"

אמצעי לחימה וכלי נשק שנמצאו ברצועה (צילום: דובר צה''ל)
אמצעי לחימה וכלי נשק שנמצאו ברצועה (צילום: דובר צה''ל)

מצרים שיחקה משחק כפול בעימות הפלסטיני־ישראלי, ובשקט־בשקט בחרה בצד החמאס והזרימה לו את האמצעים הצבאיים שבהם הוא נלחם היום בישראל. מצרים, שמתמודדת במהלך שנים עם רצח ופיגועים מצד האחים המוסלמים המאיימים על השלטון המצרי, החליטה לשנות את מדיניותה ולבחור בשלום מבית עם האויב הפנימי, על חשבון ישראל, שאיתה היא חתומה על הסכם שלום.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מצרים מעולם לא התייצבה לצד ישראל בשום פורום בינלאומי, ובהצבעות באו"ם הייתה תמיד נגדה. עכשיו קהיר מצטרפת לתביעת דרום אפריקה נגד ישראל כדי להציל את חמאס, מה שמעיד שמצרים כרתה ברית עם האחים המוסלמים - ברית המקריבה את האינטרסים הישראליים כדי לייצר שקט והבנות עם האויב מבית המאיים על המשטר המצרי.

תנועת האחים המוסלמים היא תנועה סונית קיצונית שנוסדה בשנת 1928 במצרים, על ידי האימאם חסן אל־בנא. התנועה שואפת להפוך את מצרים ומדינות ערב למדינות הלכה ולהשליט את חוקי השריעה בחוקה. במשך שנים הארגון נרדף על ידי השלטונות במצרים וראשיו נכלאו. בשנת 2012 זכה בבחירות נציגם מוחמד מורסי והתמנה לנשיא.

מוחמד מורסי  (צילום: רויטרס)
מוחמד מורסי (צילום: רויטרס)

שנה לאחר מכן התחוללה הפיכה צבאית, מורסי נכלא וסיים את חייו בכלא. האחים המוסלמים הוכרזו כארגון טרור על ידי מצרים ומדינות נוספות, ומנהיגיו נמצאים במרדף מתמיד. זהו ארגון אנטישמי קיצוני המצהיר על רצונו בהשמדת ישראל ונמצא בקשר עם ארגוני טרור בעולם כולו.

ביקורו ההיסטורי של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במצרים בחודש פברואר האחרון, במסגרת ההתפייסות הטורקית־מצרית, הביא למעשים דרמטיים נגד האחים המוסלמים בטורקיה. בין היתר, התפרסמה החלטתו המשפילה של ארדואן לבטל את אזרחותו ולשלול את דרכונו של מחמוד חוסיין, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים השוהה באיסטנבול.

על רקע זה, לא מובנת החלטת מצרים להצטרף לדרישה האנטישמית של דרום אפריקה, הקוראת לכפות על ישראל הפסקת אש מיידית. האחים המוסלמים הם האויב המוצהר של הנשיא המצרי א־סיסי והם התאומים של ארגון הטרור חמאס בעזה. החבירה המצרית לדרישת דרום אפריקה להפסקת המלחמה באופן מיידי מעוררת תמיהה ויכולה להיות מוסברת בעיקר מהחשש הכבד שצה"ל יגלה את עשרות המנהרות מרפיח המצרית לעזה, שנחפרו על ידי חמאס בידיעה, תוך מתן שלמונים לחיילים המצרים.

הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הנציגים מדרום אפריקה בבית הדין בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

מצרים חוששת שצה"ל יגלה את הסוד הידוע לכולם, שהנשק הגדול והטילים הוברחו בידיעתה ובהסכם גלוי או סמוי עם האחים המוסלמים, ולוחצת על ארה"ב לעצור את צה"ל מהרחבת התמרון הצבאי. הלחץ האמריקאי מקשה על ישראל להעביר את מאות אלפי העזתים מרפיח לצפון הרצועה, ולכן ישראל נוקטת זהירות, אך גם נחישות, כדי לפנות אזורים מסוימים ולאפשר לצה"ל להחזיק בציר פילדלפי ובמעבר העזתי של רפיח.

החשש של מצרים מהתפרצות אזרחים עזתים לשטחה גם הוא ברור, למרות שישראל הבטיחה שזה לא יקרה, אבל זו הסיבה המשנית. סיבה נוספת יכולה להיות כלכלית. המשך המלחמה בין ישראל לחמאס משפיע במישרין גם על כלכלתה של מצרים, ובתוך המדינה וכן בקרב חוגי אופוזיציה שמחוצה לה, גוברת הביקורת על המשטר.

מתקפות החות'ים מתימן על כלי שיט בים סוף הפחיתו את התנועה בתעלת סואץ בכ־50%. התעלה היא אחד המקורות החשובים של הכנסות מט"ח למשק המצרי, ומצרים צריכה לשקם את הכנסותיה. המלחמה גם פוגעת בענף התיירות המצרי, כשהבנק העולמי, בעדכון האחרון שלו על המשק המצרי, צפה כי הצמיחה השנה תסתכם ב־2.8% בלבד – השיעור הנמוך ביותר מאז 2013.

מנהרה ברפיח. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)

הסיבה המרכזית, אם כן, היא כנראה החשש שישראל תגלה את מספרן המטורף של המנהרות המחברות בין רפיח העזתית והמצרית, שהוקמו ברשות השלטון המצרי. הודעת מצרים על הצטרפותה לעתירת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מהווה עליית מדרגה במתיחות שנרשמת בין ירושלים לקהיר מאז כניסת ישראל לרפיח.

בירושלים זועמים על כך שמצרים לא רק פנתה להאג, אלא סגרה את מעבר רפיח לסיוע הומניטרי כדי להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל, למרות שלא היא זו שעצרה את הסיוע. מצרים ממשיכה להקשות על ישראל, ולפי רשת אל־עראביה, מצרים, קטאר ומדינות ערביות נוספות דחו את הצעת ישראל לשלוט במנהל האזרחי ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.