לפני כשבועיים וחצי התפרסמו התנאים של הסעודים לנורמליזציה עם ישראל. ביניהם מסלול של חמש שנים להקמת מדינה פלסטינית, הקפאת בנייה בהתנחלויות ויציאה של צה"ל מרצועת עזה. הנה לנו יריית הפתיחה של המו"מ הפומבי. ובכן, אף שחשוב לזכור שאלו התנאים הראשוניים שפורסמו כנקודת פתיחה במו"מ, תנאים שהיו יכולים להיות גרועים הרבה יותר עבור ישראל – עלינו לדרוש מהממשלה להגיב באופן רשמי. אולם עד כה לא פורסמה תגובה פומבית.

גם אם דרום אפריקה תפסיד בהאג, היא עדיין ניצחה את ישראל | דעה
מרגישים לבד: זוהי שעת מקבלי ההחלטות לטפל בעליות המחירים | דעה

באופן מפליא, כמה ימים לאחר מכן פורסמה (אף שלא זכתה להדהוד משמעותי) תוכנית בשם קבוצת אנשי עסקים אמריקאים, בריטים, ישראלים, פלסטינים ומהמפרץ – היוזמה העסקית. על פי הפרסומים, חלק מאנשי העסקים מקורבים ללשכתו של בנימין נתניהו, והרי לנו התגובה הישראלית הלא־רשמית.

התוכנית אומנם אינה מושלמת, אך היא הדבר הקרוב ביותר לחזון "היום שאחרי", שעונה על הצרכים והאינטרסים של מדינת ישראל – שלטון שמתנגד לחמאס בדמות שליטה אזרחית של מדינות ערביות ידידותיות, דה־רדיקליזציה מקיפה ומשמעותית ועתיד כלכלי שאידיאולוגיית חמאס לא נמצאת בבסיסו. סוג של מזרח תיכון חדש, אבל מפוכח וריאלי יותר. מזרח תיכון שיש בו ציר אנטי־איראני משמעותי, ושעזה היא לא בסיס איראני קדמי. מזרח תיכון שמבוסס על אינטרסים ולא על כוונות טובות.

מדינת ישראל לא צריכה להסכים לתנאים הסעודיים הנוכחיים מחד, אך היא גם לא יכולה להתעלם מהם מאידך. עליה להתבסס על היוזמה העסקית או על תוכניות דומות לה, ובמקום שסעודיה תציב תנאים לנורמליזציה עם ישראל - ישראל צריכה להציב תנאים לסעודיה. שהרי ברית הגנה בין ארה"ב לסעודיה לא תעבור בקונגרס בלי תמיכה של ישראל – וסעודיה יודעת זאת.

התנאי הראשון צריך להיות שליטה אזרחית סעודית בעזה. ישראל תצא מעזה רק אם סעודיה תיכנס אליה ותנהל את החיים האזרחיים במקום חמאס ואונר"א. היא יכולה לעשות זאת לבד או בשיתוף מדינות ערביות מתונות. זהות המדינות תאושר על ידי ישראל, שתגדיר מצדה שכל כוח ערבי שייכנס ויסייע לניהול החיים האזרחיים ושיקום הרצועה יכיר בישראל, יתנגד לטרור ויהיה לו אינטרס עצמי למיגור חמאס. בכל מצב, לישראל יהיה חופש פעולה צבאי הנחוץ לשמירה על ביטחון אזרחיה.

התנאי השני צריך להיות ניקוי יהודה ושומרון מטרור. סעודיה וארה"ב צריכות לדרוש מהרשות הפלסטינית להפסיק לממן טרור ולחנך לטרור. בהיעדר גוף שלטוני אחר, הרשות הפלסטינית צריכה להיות מסוגלת להתנגד באופן מהותי לטרוריסטים ברחבי הגדה, ולעצור את התפשטות חמאס ביהודה ושומרון.

דה־פקטו, הרשות הפלסטינית היא השליטה, לכל הפחות בשטחי A, ועליה מוטלת האחריות לעצור באופן מוחלט את פעולות הטרור. חלק אחד הוא המאבק בחמושים ובהתארגנויות הטרור, אבל חלק חשוב לא פחות הוא הפסקת התשלומים למחבלים ולמשפחות מחבלים והפסקת ההסתה במערכת החינוך. בעתיד, אחרי שהתהליכים האלה יושלמו והרשות תתמיד בהם לאורך תקופה ארוכה, יהיה אפשר לדבר על עתיד מדיני כלשהו.
התנאי השלישי הוא הצהרה בדבר הצורך להכריע את חמאס, החזרת החיים בעוטף עזה ויצירת תנאי ביטחון מקסימליים על הקרקע. כלומר המשך המאמץ הצבאי, יצירת חיץ פיזי על חשבון שטח הרצועה ומימון שיקום היישובים.

היוזמה העסקית והתנאים הללו צריכים להיות הבסיס של ממשלת ישראל למו"מ מול סעודיה, לא פחות. ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא ממייסדי ארגון תמונת ניצחון
[email protected]