פרסום הסרטון של החיילות החטופות שבשבי חמאס הוא “נוקאאוט” לראש הממשלה נתניהו ולשרי הממשלה. משפחות החטופים מתרשמות ששרי הממשלה לא פועלים ברצינות לשחרר את החטופים. דבריו של נתניהו שהוא “מזועזע מהסרטון המתעד את חטיפת התצפיתניות היקרות שלנו” נשמעים מנותקים מהמציאות לנוכח כישלון המשא ומתן בכל מה שקשור לעמדתה של ישראל, ואמירותיו ”נמשיך לעשות הכל כדי להשיבן הביתה” נשמעות כמו קלישאה על רקע דברי האלוף במילואים ניצן אלון.

אחדות מלאכותית: הרגיעה במערכת הפוליטית היא השקט שלפני הסערה | משה נסטלבאום
אסור שהביקורת החריפה על האג תאפשר לנתניהו לחמוק מאחריות לאסון | שלמה שמיר

האמירה של ראש הממשלה לפיה “אכזריות מחבלי חמאס רק מחזקת את נחישותנו להילחם בכל העוצמה עד לחיסול חמאס כדי להבטיח שמה שראינו לא יחזור על עצמו לעולם” היא חשובה, אולם על רקע כישלון המשא ומתן היא נתפסת בציבור כלא יותר ממכבסת מילים. ההתרשמות היא שמה שמעניין את נתניהו הוא בעיקר הישג צבאי ברפיח, גם אם יבוא על חשבונם של החטופים.

מי שצפה בסרטון של החיילות שנמצאות בשבי חמאס לא יכול להישאר אדיש למראות הקשים. לא ברור אם כל חברי הקבינט הביטחוני צפו בסרטון, אבל ייתכן שגם אם היו צופים בו, היו ממשיכים לאמץ את עמדת ראש הממשלה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ סירב בעבר לצפות בסרטון, מחשש שלא יוכל לישון טוב בלילה. התבטאות אחרת של שר האוצר לפני מספר חודשים משקפת בבירור את דעתו כי החזרת החטופים "היא לא הדבר הכי חשוב”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ומה יש לשר המורשת עמיחי אליהו לומר על הסרטון? הוא מאשים את אנשי אוסלו “שלא הקשיבו להיגיון הצרוף, שלא מנעו את הכוונה של הפלסטינים לרצוח אותנו. שסיפרו לכולם שיש ‘קורבנות שלום’”. שר המורשת לא הסתפק בהגיגים ההזויים, והוסיף פרט חשוב שמעיד על דרך חשיבתו: “את אשמתם של גבי גזית וחבריו, שהסיתו נגד המתיישבים בגוש קטיף, ולא הקשיבו לדמעות ולתחנונים בתפילת הנערות”. קשה להאמין שאת הדברים האלה כתב שר.

גזית היטיב להגיב על דבריו ההזויים של השר אליהו בחמש מילים: “אני מרחם על האיש הזה”. לא רק השר אליהו זקוק להרבה רחמים. סגן שר החקלאות משה אבוטבול שלח חיבוק למשפחות והסתפק בכך שנמשיך יחד “להתפלל ולעשות הכל בעזרת השם להשבתם של החטופים במהרה לביתם”. לאבוטבול אין שום הצעה מעשית מלבד להתפלל. הוא לא מתכוון להפר את ההסכם הקואליציוני, וימשיך גם להבא להיות אחד מחייליו הנאמנים של אריה דרעי.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השאלה מי צפה בסרטון ומי בחר שלא לעשות זאת העסיקה גם את הרשת החברתית. הכתב והתחקירן המצוין של ערוץ 13 עמרי מניב נקב בשמותיהם של השרים סמוטריץ’, יריב לוין, אבי דיכטר ושר החוץ לשעבר אלי כהן, כמי שלא הסכימו לצפות בסרטון, מה שעורר את זעמו של כהן, שהזדרז להשיב למניב: “אתה משקר ומנסה להתפתל, לפחות לעורך שלך יש יושרה והוא תיקן”.

מניב לא נשאר חייב והשיב בין השאר: “אני משקר? מה אתה ילד בגן? אתה היית עד לפני דקה שר החוץ, אתה חבר בקבינט, מה זה לא הוצע לי לצפות?”. גם שר המשפטים לוין הדף את הטענות נגדו: “לא היה ולא נברא, זוהי עלילה מבישה. למען הסר ספק, לא הוצע לי מעולם לצפות בסרטון עד שפורסם לציבור, ומשפורסם צפיתי בו בכאב”.

שר המשפטים יריב לוין בעדותו בתיק 2000 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר המשפטים יריב לוין בעדותו בתיק 2000 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השאלה שצריכה להטריד אותנו היא לא מי צפה בסרטון, אלא מה עושה הממשלה לשחרור החטופים, ונראה שלא הרבה. מהסקרים האחרונים עולה שהחטופים מעניינים את הממשלה פחות מהישרדותה. שרי הממשלה ימשיכו להזיל דמעות תנין ולהימנע מלפגוש את משפחות החטופים, המשטרה תמשיך לנהוג באלימות נגד המפגינים שקוראים לשחרור החטופים, ומה שהיה הוא מה שיהיה.