קורבנות 7 באוקטובר ובני משפחותיהם הגישו בשבוע שעבר תביעת ענק בבית המשפט הפדרלי בניו יורק נגד המסייעת הראשית לחמאס – סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין, אונר"א. יותר ממאה קורבנות חברו לתביעה, שאין צודקת ממנה, בטענה שאונר"א השתתפה בסיוע לרצח עם. אונר"א העסיקה בידיעה אנשי חמאס שהיו שותפים לחטיפה, לעינויים ולאונס השיטתי שבוצע בגברים ובנשים.

אונר"א בחרה להשתמש בספרי לימוד שאושרו על ידי חמאס, שהכילו שיטות חינוך ואינדוקטרינציה נאציות, כדי להפוך את תלמידיה למכונות רצח ולמחבלים מתאבדים ביום הדין, ממש כשם שהיה ב־7 באוקטובר. אונר"א החליטה להשתמש בספרים הללו במקום בספרי הלימוד הרשמיים התואמים את דרישות האו"ם.

חיזבאללה בלחץ מיכולת המודיעין הישראלי, ומנסה להעביר מסר רועש
שרי הימין זעקו, נתניהו מיסמס: הדיון הלא יאמן בישיבת הממשלה

פעילי חמאס בכירים שלטו במערכת החינוך ובאיגוד הסגל של אונר"א, שהייתה שותפה פעילה בבניית מערכות ומרכזי שליטה ובקרה, ומפקדת חמאס שכנה בתוך בתי ספר ומרפאות של הסוכנות, שם מוקמו מערכי שיגור טילים, תוך הפרת החוק הבינלאומי. אגב, דיצה הימן בת ה־84, ששוחררה משבי חמאס אחרי 53 ימים, סיפרה שהמחבל שהחזיק בה היה איש חמאס ומורה בבית הספר של אונר"א.

השיטה להעברת כספי האו"ם באמצעות אונר"א נחשפת בכתב התביעה, שלפיה במשך שנים שלחה הסוכנות בכל חודש מיליוני דולרים לעזה, לצורך תשלומי עובדים, הקמת תשתיות, בתי ספר ועוד. הכסף נשלח מניו יורק לשטחים, שם הועמסו מזומנים על משאיות בדרכן לעזה. בתביעה נכתב כי חלק מהכסף שימש את חמאס לבניית מנהרות טרור והתחמשות בכלי נשק ובטילים.

לפי התביעה, לא פחות ממיליארד דולר הועברו על ידי אונר"א במהלך השנים לארגון הטרור השולט ברצועה. באמצעות הכספים האלה הצטייד חמאס כאמור בנשק ששימש למתקפת 7 באוקטובר ולבניית "המטרו של עזה", שמשמש עד היום לאחסנת נשק, למסתור עבור מחבלים, ולהחזקת חטופים כבני ערובה.

חייל ישראלי במנהרת פיקוד של חמאס הפועלת בחלקה מתחת למפקדת אונרא ברצועת עזה, 8 בפברואר 2024 (צילום: רויטרס)
חייל ישראלי במנהרת פיקוד של חמאס הפועלת בחלקה מתחת למפקדת אונרא ברצועת עזה, 8 בפברואר 2024 (צילום: רויטרס)

בתביעה מתוארת השיטה המתוחכמת שבאמצעותה העבירה אונר"א כספים לחמאס. לפי המסמך, הכסף המזומן שהועבר לעזה בדולרים, הוחלף לשקלים – המטבע של עזה – על ידי חלפני כספים של חמאס שנהגו לקחת נתח מכובד מכל העברה שכזו.

אונר"א ידעה על כך, ושתקה. הסוכנות יכלה גם יכלה להעביר את הכספים בדרכים אחרות שהיו מונעות את הגעת הכספים לחמאס – ובחרה שלא לעשות זאת. "חמאס לא ביצע את הזוועות האלה ללא סיוע", נכתב בתביעה, "הוא נעזר בבכירי הסוכנות שבמשך למעלה מעשור מימנו את תשתית הטרור של חמאס וידעו שהם מספקים לחמאס את הדולר האמריקאי במזומן, שהוא צריך לשלם למבריחים עבור נשק, חומרי נפץ וצורכי טרור אחרים", נכתב.

עוד טוענת התביעה שאם אונר"א הייתה משלמת לצוות שלה ברצועת עזה בשקלים, הכסף יכול היה להישלח באופן אלקטרוני, ובכך לצמצם את הצורך בתשלום עמלות לחלפנים הקשורים לחמאס. "רק חמאס מרוויח מהנהלים הנוכחיים של אונר"א לטיפול במזומן", לפי התלונה. במילים אחרות: לא רק שאונר"א אפשרה לחמאס לגבות עמלות על הכספים של האו"ם, היא למעשה עשתה זאת באופן מכוון לכאורה כדי להעשיר את קופת חמאס.

המשאבים העצומים שהועמדו במשך השנים לרשותה של אונר"א נוצלו לא כדי להיטיב את חייהם של הפליטים או כדי לשקם אותם. לאונר"א אין שום אינטרס לשפר את מצבם. על פי נתונים שנמסרו בתקשורת עוד ב־2007, מרבית המועסקים על ידי אונר"א (כ־23 אלף) מוגדרים בעצמם כפליטים, המתפרנסים מקיומה, דבר שהוא מנוגד לכללים של סוכנות הפליטים הכללית של האו"ם. בעזה, למשל, עובדים רק כמאה עובדים מקצועיים בינלאומיים של הארגון.

מעבר לכך, כפי שנחשף בחודשים האחרונים, הפכה הסוכנות לזרוע של חמאס. כספים שהיו אמורים לשרת את התושבים שימשו בפועל לרכישת נשק ותחמושת ולהקמת מכונת תעמולה אנטי־ישראלית.

צביעות לשמה

מדהים לראות שלמרות כל המידע על שיתוף הפעולה בין אונר"א לטרוריסטים של חמאס והג'יהאד האסלאמי, מדינות רבות החליטו לחזור ולממן את הסוכנות. יפן, צרפת, אוסטרליה, קנדה, שוודיה וספרד מיהרו לחדש את הזרמת הכספים, אך הראשונה שהודיעה על חידוש המימון לאונר"א בעזה הייתה ממשלת גרמניה. היה זה לאחר פרסום דוח האו"ם שקבע כי ישראל לא סיפקה הוכחות לטענתה שעובדים רבים באונר"א משתייכים לארגוני הטרור ברצועה.

בחודש פברואר הגיעה הצביעות לשיאים חדשים. לא רק שנורווגיה הודיעה שאין בכוונתה להקפיא תקציבים לאונר"א בעקבות מעורבות של לפחות 12 מעובדי הארגון במתקפת הטרור בשבת השחורה, אלא שהנציג הבכיר של מפלגת השלטון, הלייבור, שחבר בוועדת החוץ וההגנה בפרלמנט המקומי, המליץ על מועמדותה של אונר"א לפרס נובל לשלום. אותו חבר פרלמנט, אדמונג אוקרוסט, הבהיר כי "הצעתי את אונר"א על עבודתה ארוכת־הטווח במתן תמיכה חיונית לפלסטין ולאזור בכלל", אמר.

"העבודה הזו הייתה חשובה כבר למעלה מ־70 שנה, ובחודשים האחרונים היא הייתה חיונית". או שאוקרוסט חי בפלנטה אחרת, או שבינתו הסתתרה. אחרת לא ניתן להבין למה האיש הזה מציע להעניק פרס נובל לשלום לארגון הרצחני שחבריו חטפו, אנסו, שרפו וביתרו יהודים רק בגלל היותם יהודים. מדינות נוספות הקפיאו את המימון לאונר"א אחרי שעלה חשד שכמה מעובדיה השתתפו באופן מעשי בטבח ב־7 באוקטובר, אך הן לא המתינו לדוח – וחידשו עוד לפני כן את הזרמת הכספים.

מה מניע את האו"ם לתת גיבוי לסיוע של אונר"א למחבלי חמאס? הרי ההוכחות לשיתוף פעולה בין הטרוריסטים המרצחים לבין אונר"א הן כל כך ברורות. רק לאחרונה פרסם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי תיעוד של מחבלים פותחים באש ליד רכבי או"ם במזרח רפיח.

המחבלים במתחם אונר''א ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
המחבלים במתחם אונר''א ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

באותו תיעוד נראים מחבלים חמושים לצד רכבי או"ם, מבצעים ירי במתחם של אונר"א. דובר צה"ל גם חשף את זהותם של תשעה מחבלים שחוסלו בבית הספר של אונר"א במחנה הפליטים נוסייראת – והבהיר כי בהמשך תאומת זהותם של מחבלים נוספים, "שחלקם השתתפו בטבח".

זאת ועוד, מתחת למטה ארגון הפליטים נחשפה מנהרה שהכילה תשתית חשמל משותפת עם חמאס. המנהרה, שעומקה 18 מטרים מתחת לפני האדמה ואורכה 700 מטרים, שימשה את חמאס, ונמצאו בה אמצעים מודיעיניים רבים. כמו כן, אספקת החשמל למנהרה הגיעה באמצעות תשתית שחוברה למבנה המטה המרכזי של הסוכנות. כשנציב אונר"א פיליפ לזאריני נשאל על כך, הוא היתמם באומרו כי "לארגון אין מומחיות צבאית לבדוק מה יש מתחת לאדמה".

דובר צה"ל פרסם גם שתי הקלטות מיום הטבח שבהן נשמע מורה לערבית המועסק על ידי אונר"א כשהוא מתרברב בכך ש"תפס יהודיות" – ומורה נוסף שחדר לשטח ישראל. להערכת צה"ל, יותר מ־450 מחבלי חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה מועסקים גם כעובדי אונר"א.
אי לכך, זה הזמן לפעול לסגירת אונר"א, כדי שהכספים שתורמות כל כך הרבה מדינות לא יהפכו למשכורות ולפוטנציאל גיוס של מאות אם לא אלפי מחבלים חמושים חדשים.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס FM100, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]