מומחי למידה מנוסים זיהו כבר בשלב מוקדם את הפוטנציאל הבלתי מוגבל של בינה מלאכותית יוצרת (GenAI) לתרומה ייחודית וחדשנית לתהליכי למידה. היכולת לרתום אל עולמות הלמידה שפע כמעט אינסופי של מאגרי ידע, והיכולת המופלאה ללמד ולהכשיר כלי וירטואלי כך שיהפוך למורה ומנחה פרטי, עוררה סוג חדש של התרגשות בתחום. ההתקדמות המהירה של טכנולוגיית GenAI וההתפתחות המתמדת של היכולות שלה, מאפשרות לנו כמומחי הלמידה לממש הלך רוח נכסף – גישה דמוקרטית ומכילה באמת ללמידה.
בנוף הדיגיטלי שממילא מתפתח במהירות, בינה מלאכותית הופיעה ככוח טרנספורמטיבי עם השלכות עמוקות על פני מגזרים שונים. בולטת וכואבת היא העובדה שהיתרונות שבינה מלאכותית מגלמת בתוכה, אינם נגישים באותה מידה לכל מגזרי החברה. למעשה, עבור אוכלוסיות מודרות, בעיקר מהפריפריה החברתית והגאוגרפית, הופעת הבינה המלאכותית מעמיקה את הפער הדיגיטלי הקיים ממילא, ומנציחה את הפערים החברתיים הקיימים. ולכן, משימת צמצום הפער הדיגיטלי מקבלת נדבך חשוב נוסף. על ידי העצמת קבוצות בתת-ייצוג - כמו נשים, מיעוטים דתיים ואתניים, אנשים עם מוגבלות, קשישים וקהילות מוחלשות כלכלית – באמצעות מתן גישה שוויונית לחינוך והכשרת בינה מלאכותית, נוכל לעזור לפרק מחסומים ולפתוח מסלולים חדשים להעצמה כלכלית ולניידות חברתית.
הקצב המהיר של ההתקדמות הטכנולוגית מחייב אותנו – אינדיבידואלים וקהילות – ללמוד ולהסתגל ללא הרף. בעמותת תפוח ברור לנו שעל ידי טיפוח אוריינות דיגיטלית ותרבות של למידה לאורך החיים, אנו יכולים להעצים אוכלוסיות פריפריאליות כך שיוכלו לנצל את ההזדמנויות החדשות שההתקדמות הטכנולוגית טומנת בחובה, ובדרך זו לתרום לחברה מכילה ומשגשגת יותר. כמנהלת יחידת הלמידה בעמותת תפוח, אני מחויבת לקידום ידע בינה מלאכותית בקרב קבוצות שאינן מיוצגות – זו המטרה האסטרטגית של עמותת תפוח לשנת 2024 ואילך להוביל את התחום בפריפריה, אבל זו גם משימה אישית שלי. כמומחית למידה ב-20 השנים האחרונות, בעיקר בתחום הטכנולוגי, אימוץ החזית הטכנולוגית החדשה הזו בהקשר של העצמת צמיחה ושגשוג בקרב קהילות מוחלשות, מביא הזדמנויות חדשות לחיי המקצועיים. היכולת לשלב תוכן AI חדש לתוכניות הלמידה השוטפות שלנו, כמו גם ליצור מסלולי AI חדשים לחלוטין המותאמים לקהלי הלמידה המגוונים שלנו, תוך תמיכה בארגונים חברתיים (כמונו) בהטמעת ויישום הטכנולוגיה החדשה הזו, היא באמת הזדמנות מקצועית מלהיבה.
גיוון מניע חדשנות, וחדשנות מניעה צמיחה ושגשוג; הצהרות אלו הן כבר עובדות ידועות, אשר מקבלות משנה תוקף עם מהפכת הבינה המלאכותית. הנחות יסוד אלה הן גם הכוח שמניע את המשימה שלנו בעמותת תפוח. העצמת קבוצות בתת-ייצוג באמצעות רכישת ידע בעולמות הבינה המלאכותית היוצרת, מאפשרת להן למנף את הטכנולוגיות הללו לא רק כדי לקדם את המוביליות החברתית האינדיבידואלית שלהם, אלא גם כדי להניע חדשנות מקומית, לפתור בעיות ספציפיות לקהילה וכפועל יוצא, לעודד מדיניות לקידום שוויון וצדק. על ידי טיפוח מומחיות בינה מלאכותית בקרב קבוצות מודרות, אנו מעשירים את מאגר הכישרונות ומשפרים את מגוון החשיבה במחקר, פיתוח ויישום בינה מלאכותית. בין אם מדובר בשימוש בבינה מלאכותית עבור פתרונות בריאות מותאמים אישית, ניהול משאבים בר-קיימא או פלטפורמות חינוך כוללניות, קולות וחוויות מגוונים חיוניים לתכנון ויישום פתרונות שיועילו לכולנו.
מאיה אלון היא מנהלת למידה בכירה, העומדת כיום בראש יחידת הלמידה של עמותת תפוח, ומובילה את אסטרטגיית למידת ה-AI של העמותה. בעבר ניהלה את Wix Academy, והובילה את הלמידה ופעילויות המותג של גילדת האנג׳נירינג.