שנת הלימודים שבפתח מציבה אתגרים רבים למערכת החינוך. מרבים לעסוק, ובצדק, בסוגיות הנוגעות לימי המלחמה, בין היתר בלימודים בבתי ספר שחלקם אינם ממוגנים, בהסעות המסכנות ילדים, בקשיים של הילדים המפונים ועוד. אך המשבר במערכת החינוך הוא רב־שנים ומוקדיו הם הישגים לימודיים נמוכים, מחסור חמור במורים, תנאי העבודה של המורים, מתקנים וציוד לא מותאמים לעולם המודרני ועוד, ומעל כל אלה - איומי שביתה.
קל לייחס את המשבר בחינוך למצב הביטחוני, אך מבט מעמיק יותר מצביע על מציאות קשה ומתמשכת: מחסור של כ־7,000 מורים, עומס עבודה ושכר נמוך בהשוואה למדינות ה־OECD. המצב משפיע על המוטיבציה ועל המחויבות של המורים וכן על איכות ההוראה ועל מעמד המקצוע. סקרים מלמדים כי מעמד המורה בישראל נמוך וכי רבים בציבור בישראל לא רואים בהוראה מקצוע יוקרתי.
ממצלמות הלוחמים והמסוק: צפו בחילוץ הדרמטי של פרחאן | תיעוד
חשבתם שישראל שנאתו העיקרית? זהו האויב האמיתי של חמינאי
לאלה נוסף חוסר היציבות הפוליטי, שגורם להיעדרו של רצף טיפול בחינוך. בשני עשורים התחלפו יותר מ־11 שרי חינוך, וכך “זכינו” למבול רפורמות: רפורמות (הפוכות) במספר הבגרויות, רפורמה בחינוך הטכנולוגי, רפורמות (הפוכות) בנוגע לבחינות מיצ”ב, רפורמת ”למידה משמעותית”, רפורמת “לתת חמש” (רפורמה בלימודי מתמטיקה), אוטונומיה בית־ספרית ורפורמת המח”ר (מורשת חברה ורוח).
וזה עוד בלי שהזכרנו רפורמות מנהליות: חמישה ימי לימוד, "אופק חדש", "עוז לתמורה" ועוד. מרוב תזזיתיות המערכת תקועה, משאבים עצומים מתבזבזים על תהליכים שאינם מתמשכים ואינם מתממשים, וצוותי החינוך מבולבלים ונשחקים. דיון בשינוי המתבקש במערכת החינוך מקיף תחומים רבים, אולם לדעתי אבן הראשה של החינוך היא איכות המורים.
מורים טובים יובילו בהכרח לעלייה במעמד מקצוע ההוראה, יסייעו בשימור המורים במערכת וישפיעו על הישגי התלמידים. ניסיון להשבחת החינוך נעשה בידי המועצה להשכלה גבוהה, בשיתוף משרד החינוך, בדמות יוזמה לשינוי הליך הכשרת המורים.
הרפורמה כוללת את הגדלת משקלה של ההתנסות המעשית, והמתווה מציע הכשרה מקוצרת - שלוש שנים במקום ארבע שנות לימוד לתואר, בדגש על פרקטיקה ושילוב הסטודנטים כמורים בד בבד עם לימודיהם, כדי שיקבלו הכשרה מעשית אינטנסיבית. המתווה עדיין נמצא בשלבי הטמעה, נלווים לו אתגרים ועולים קשיים ביישומו.
כן טרם ברורה השפעתו ארוכת הטווח על איכות ההוראה ועל המוטיבציה להשתלב בהוראה, אך עצם הניסיון לעסוק ולטפל בהכשרת המורים ורמתם מעורר תקווה לשינוי. לקראת שנת הלימודים, אסיים בקטע מתפילה מסידור "בית תפילה ישראלי":
“רִיבּונֹוֹ שֶׁל עוֹלָם, פְּקַח אֶת עֵינֵי בָּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ
הָעוֹמְדִים בְּפֶתַח מַסְלוּל חַיִּים חָדָשׁ שֶׁל גִּלּוּי עוֹלָמוֹת,
לְהַמְשִׁיךְְ וּלְגַלּוֹת עוֹלָמוֹת חֲדָשִׁים גַּם בְּתוֹךְ עַצְמָם.
בָּרֵךְ אֶת מוֹרֵי בָּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ, הָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת
הַקּדֶֹש, בְּאַהֲבָה וְארֶֹךְ רוחַּ, וְחַזְּקֵם שֶׁיֵדְעוּ לְהָגֵן
וּלְשַׁמֵּר בְּבָנֵינוּ ובִּבְנותֵֹינוּ אֶת הַנִּיצּוֹץ הַטִּבְעִי
שֶׁל הַתְּמִימוּת, הַסַּקְרָנוּת, הַשִּׂמְחָה וְחֶדְוַת הַחַיִּים, מִי
יִתֵּן וּמוֹרֵיהֶם יֵדְעוּ לְהַוּוֹת דֻּגְמָה וּמוֹפֵת לָהֶם וְגַם
לָנוּ”.