הבשורה הקשה על רציחתם של ששת החטופים בידי מרצחי חמאס הובילה בתחילת השבוע את יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד להכריז על השבתת כל המשק, על רקע מה שהגדיר כ"עיכוב עסקה להחזרת החטופים ממניעים פוליטיים". הצעד החריג של יו"ר ההסתדרות מעורר גם שאלה משפטית בדבר סמכותו להכריז על שביתה כללית במשק על רקע מחאה נגד מדיניות הממשלה.
ככלל, בתי המשפט סולדים משביתה שכל מהותה התנגדות למדיניות שלטונית שאינה קשורה לתנאי עבודה. בית המשפט העליון קבע ששביתה היא "פעולת לחץ מתואמת, הננקטת על ידי קבוצת עובדים במסגרת המאבק המקצועי של העובדים עם מעביד, לשם השגת דרישות בקשר לתנאי עבודתם או בקשר לדרישות של עובדים אחרים שהוצגו למעבידם. בין אמצעי הלחץ האמורים כלולה גם ההיעדרות מן העבודה".
בהסתדרות נכנסים בנתניהו: "אחראי על האסון הגדול מאז השואה"
אחרי השביתה הבלתי-חוקית: הצעדים שמתכננים בליכוד נגד ההסתדרות
בשנת 1982 פתחו מורים דרוזים ברמת הגולן בשביתה על רקע חקיקת חוק רמת הגולן שהחיל את הריבונות הישראלית ביישובי רמת הגולן. בית הדין לעבודה ובג"ץ קבעו כי מדובר בשביתה פוליטית שאינה חוקית, שכן "השביתה הפוליטית – הבאה לכפות על רשויות השלטון מעשה או מחדל שלא היו מוכנים לו אלמלא השביתה – מעוררת בעיות חוקתיות וחברתיות רבות: במשטר דמוקרטי יש בה כדי לפתוח פתח להשלטת רצונם של השובתים על המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים ולכוון הליכים על פי כוח הכפייה של גופים חוץ־שלטוניים ואף של קבוצות מיעוט בעלות יכולת כפייה הלכה למעשה".
בשנת 1992 הכריזה הממשלה על רפורמה בשוק התקשורת, ועובדי בזק פתחו בשביתה, שכן הם ראו בהחלטה פגיעה אפשרית בזכויותיהם. חוקיות השביתה הגיעה לפתחו של בג"ץ, אשר קבע שיש מספר סוגים של שביתות. הראשונה, השביתה הקלאסית והלגיטימית המבקשת להגן על זכויות עובדים, או כנגד שינויים הפוגעים ביחסי העבודה במשק.
שנייה, שביתה פוליטית טהורה שאינה לגיטימית, שכל מטרתה לערער על סמכות השלטון לקבוע את מדיניותו בדרך דמוקרטית וחוקית. השביתה הפוליטית מתערבת בהליכי חקיקה לגיטימיים של הכנסת. השלישית היא שביתה מעין־פוליטית, הנמצאת בתווך שבין הקצוות האמורים. זה מקרה ביניים שבו העובדים שובתים בנושא שאינו קשור ישירות לתנאי עבודתם במובן הצר, אך משפיע עליהם באופן ישיר. במקרה זה מותר לעובדים לשבות שביתת מחאה קצרה בלבד.
כנגד החלטתו של בר־דוד הוגשו עתירות לבית הדין לעבודה, אשר קיים דיון דחוף וקבע כי מדובר בשביתה פוליטית אסורה, והורה בשעה 14:30 על סיומה של השביתה לאחר כשמונה שעות בלבד. אני סבור שראוי לסווג את השביתה שהכריזה ההסתדרות כ"מעין־פוליטית", ולכן היה מותר ליו"ר ההסתדרות להוביל שביתת מחאה קצרה ואפקטיבית כנגד הדרך שבה מנהלת הממשלה את המו"מ להשבת החטופים, ולאות הזדהות עם משפחות החטופים.
לא בעד ונגד
אנו מצויים במציאות ייחודית ויוצאת דופן שאין דומה לה מאז קום המדינה. אזרחים וחיילים מוחזקים בידי מרצחי חמאס ברצועת עזה. השבת החטופים במהרה אינה נושא פוליטי, וזו מטרה משותפת לכל עם ישראל. המחלוקת היא על המחירים שישראל תשלם למען השבתם.
הבשורות הקשות על הוצאתם להורג של ששת החטופים זעזעו את אמות הסִפים, ושביתת מחאה קצרה שיש בה כדי להביע הזדהות עם משפחות החטופים, החרדות לגורל יקיריהן כבר 11 חודשים, היא בהחלט לגיטימית במציאות יוצאת הדופן שבה אנו חיים.
על בית הדין לעבודה להבין את גודל השעה והמצב החריג, ולהכיר בכך שיש שביתות שאינן "נגד" ואינן בהכרח קשורות לתחום יחסי העבודה הטהורים. במציאות כה קשה ומורכבת יש שביתות שהן "בעד", כפי שבמקרה זה השביתה הייתה "בעד" קידום עסקת חטופים במהירות האפשרית ו"בעד" הזדהות עם משפחות החטופים.
כאשר נפרמים הערכים הבסיסיים של החברה הישראלית, יכולה ההסתדרות לעשות מעשה שאינו שגרתי, מתוחם בזמן, של הפעלת כלי השביתה.