הוויכוח בין היועצת המשפטית גלי בהרב־מיארה ובין ראש הממשלה נתניהו על מינוי נציב שירות המדינה הינו ויכוח בין שתי גישות לאופי השירות הציבורי - זו הממלכתית מחד, הרואה את פקיד הציבור מקצועי ועצמאי ביחס למערכת הפוליטית, וזו התנועתית מאידך, הרואה בפקיד הציבור כמי שמגשים את מדיניות הממשלה. בפרקטיקה, הפתרון הרבה יותר מורכב ותלוי במבנה שירות המדינה, בהבחנה בין פונקציות שונות בו ובתרבות פוליטית.
אמסלם: "אני זה המדינה, מי אתם בכלל?"; המשנה ליועמ״שית: "אסור שיהיה מינוי פוליטי"
השוואה למדינות העולם מלמדת כי שיטות מינוי נציב שירות המדינה מגוונות, אבל יש חוט שני שעובר בין כל המדינות באופן שאינו קיים בישראל. מדובר על הפרדה בין קביעת מדיניות, השמורה לממשלה ולמערכת הפוליטית שתמנה את עובדיה במינוי פוליטי, ובין הדרג הביצועי שאינו ממונה פוליטית. אם נקביל לישראל, מרמת מנכ"ל המשרד הממשלתי ומטה, המינויים יהיו מקצועיים על פי ועדת איתור.
נציב שירות המדינה בארצות הברית ממונה על ידי הנשיא, אך נדרש אישור של הסנאט. בבריטניה הנציב ממונה על ידי המלך על פי המלצת ראש הממשלה, שיכול אך לא חייב להתייעץ עם ראשי האופוזיציה. בקנדה, אוסטרליה, אירלנד וניו זילנד מינוי הנציב מתבצע באמצעות ועדת איתור כדי להבטיח הליך מקצועי, שקוף ומבוסס על כישורים ולא על קשרים.
כך למשל הוועדה באוסטרליה מורכבת מאנשים בכירים ומומחים בעלי ידע רחב בתחומי הניהול הציבורי והמשאבים האנושיים. הוועדה כוללת לעתים אנשי ממשלה, מנהלים בכירים בשירות הציבורי, ומומחים בלתי תלויים. יו"ר הוועדה הוא לרוב דמות בכירה בשירות הציבורי, כמו מזכיר מחלקה ממשלתית או פקיד בעל ניסיון נרחב בניהול שירות ציבורי. חברי הוועדה הם לרוב פקידים בכירים מתוך שירות המדינה האוסטרלי, כמו ראשי מחלקות או מנכ"לים בשירות הציבורי הפדרלי, אנשי אקדמיה, יועצים מקצועיים או מומחים בתחום המשאבים האנושיים. יש בהרכב הוועדה דגש על ייצוג מאוזן מגדרית, כמו גם גיוון אתני ומקצועי.
באוסטרליה, ועדת האיתור למינוי נציב שירות המדינה ממונה על ידי הממשלה הפדרלית, בדרך כלל תחת אחריותו של ראש הממשלה או השר הממונה על שירות המדינה. התהליך מתבצע בהתאם להנחיות הממשלה, במטרה להבטיח שהוועדה תכלול אנשי מקצוע ראויים ובלתי תלויים שינהלו את המינוי בצורה שקופה ומבוססת על כישורים.
ישראל אינה אוסטרליה, בה יש חוק שירות מדינה, הפרדה בין מדיניות לביצוע ותרבות פוליטית ממלכתית ומקצועית. ישראל צריכה לשאוף לכך. הממשל זוכה לציונים נמוכים בסקרי אמון הציבור ומלחמת חרבות ברזל מלמדת כי נדרש לישראל שירות מדינה מקצועי.
מינוי נציב שירות המדינה יכול להתחיל תהליך שכזה. מדובר בתהליך רציני שדורש למידת המורכבות הישראלית, מבט השוואתי, שיתוף הציבור ושקיפות. מן הראוי להקים ועדה ציבורית שתבחן את הנושא ותציע המלצות. בינתיים אפשר לקיים הליך בחירה שבמסגרתו תוקם ועדת איתור על ידי הממשלה בהתייעצות עם היועמ"שית של משרד ראש הממשלה, שתורכב, בדומה למודל האוסטרלי, מבכירים ומומחים בעלי ידע בתחומי הניהול הציבורי והמשאבים האנושיים.
הכותב הוא מומחה למשפט ציבורי ומדיניות ציבורית, בית הספר לממשל וחברה, האקדמית תל אביב־יפו