מיום הכישלון האיום ב־7 באוקטובר, בעלי תפקידים בכירים שהיו מעורבים עד צוואר במחדל הגדול הודו באחריותם, אך לא החליטו ביוזמתם לסיים את תפקידם. הבכירים, וגם מי שנמצאים בדרגות נמוכות יותר, ממשיכים בתפקידם. בעלי התפקידים מקודמים לתפקידים בכירים יותר. לתופעות מדאיגות, בלתי מובנות וחמורות אלה ניתן לקרוא במילה אחת ויחידה - שערורייה.

אל לנו לבוא בטענות. הדג מסריח מהראש. כמעט שנה מאז 7 באוקטובר, ראש הממשלה, שנושא באחריות הכוללת, עדיין מכהן בתפקידו, ממשיך לנהל את ענייני המדינה וקובע בהתנהלותו את גורלם של החטופות והחטופים, את גורלם של פליטי הדרום והצפון, ואת גורלם של כל אזרחי ישראל כולם. על גבו, אחריותו הכוללת שעד רגע זה לא מצא לנכון לקבל אותה.

רצח ששת החטופים הראה לעולם שחמאס האויב - ואז הגיע נאום פילדלפי | פרשנות
בסוף זה אישי: הבחירות בארה"ב יוכרעו על בסיס הפרסונה בלבד | דעה

הוא ממשיך לנהל את המדינה ללא אסטרטגיה, ללא חזון וללא תקווה. גם שר הביטחון יואב גלנט ממשיך בניהולה של המלחמה, ומאשר מבצעים מיוחדים לראש המטה הכללי של צה"ל. הרמטכ"ל הוא זה שנושא באחריות ישירה לכישלונו של הצבא, באי־יכולתו להגן על תושבי עוטף עזה, ולמרות זאת הוא לא מתפטר, ולא מקדש את המושג אחריות. הוא ממנה בעלי תפקידים וקובע את פני הצבא לשנים הבאות.

גם בשירות הביטחון הכללי עולם כמנהגו נוהג. רונן בר, שכפוף ישירות לראש הממשלה, ונושא באחריות ישירה לאי־מתן התראה למלחמה, לא רק שממשיך בתפקידו, אלא עשוי למנות בעתיד בעלי תפקידים בדרג של ראשי אגפים המקבילים ברמתם לאלופים בצה"ל.

ראשי חטיבות חדשים שמתמנים מקבילים לתתי־אלופים, וראשי מחלקות המקבילים לאלופי משנה, הם רשימת המינויים החדשה בשב"כ. מינויים אלה, כשייעשו, עתידים לקבוע את עתידו של שב"כ לעתיד לבוא והם עתידים להיעשות מבלי שנקבע מה הייתה מעורבותם של מי שמונו לתפקידים הבכירים, במחדל ובכישלון הגדול והכואב ביותר מאז הכרזת עצמאותה של ישראל.

מחדל רודף מחדל, רודף דבקות בכיסא, מביא לאי־נשיאה באחריות, ומהווה חוסר דוגמה אישית. חשבנו שחווינו הכל. חשבנו שנצליח לצאת מהמשבר הקשה, משבר מבצעי, מודיעיני, ערכי, מוסרי, ולאומי. אנחנו ממשיכים לדרדר עצמנו לתהום ללא בלמים, ללא מעצורים.

זה יימשך עד שהבכירים בדרג המדיני, בדרג הצבאי ובדרג המודיעיני לא יסיימו את תפקידם, ועד אשר החטופים החיים והמתים לא ישובו הביתה. צריך לעשות הכל כדי שפליטי הדרום והצפון ישובו לבתיהם המשוקמים. לא תהיה לנו תקווה עד שבעלי תפקידים חדשים יישאו באחריות, והמשמעות - בחירות דמוקרטיות עכשיו.

בחירת ראש ממשלה והקמת ממשלה נבחרת, ומינוי ראשי מערכות חדשים, כאלה שאינם מעורבים בכישלון, כאלה שאינם נושאים על גבם, בלבם ובנפשם את המחדל, ומשוחררים לחלוטין מכבלי האשמה.

הכותב הוא מבכירי השב"כ לשעבר