למה בזמן שישראל נמצאת במלחמה עם ארגון הטרור חמאס ומנסה למנוע את הטבח הבא, ובזמן שהטרוריסטים מבצעים פשעי מלחמה ועדיין מחזיקים עשרות חטופים, ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר נוטש את ישראל?

את השאלה הנוקבת הזו מפנה לסטארמר לא אחר מאשר ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון, בהתייחסות להקפאת 30 רישיונות ליצוא נשק לישראל, שכוללים בין היתר ציוד חיוני כמו רכיבים למסוקים, מטוסי קרב ורחפנים.

בורל נגד ישראל: עדיף שיבקש סליחה על הטבח ביהודים שביצעו אבותיו ויניח לנו
לא רק שמאל קיצוני בחו"ל: גם יהודים נוטלים חלק נכבד בהפצת שקרים על ישראל | בן בסט

תשובה חלקית לשאלתו של ג'ונסון ניתן למצוא בדבריו שר החוץ דייוויד לאמי, שלפיהם בריטניה מצאה כי קיים "סיכון ברור" שמדובר בציוד צבאי שעלול להפר את המשפט ההומניטרי הבינלאומי. לאמי, אגב, הוא פוליטיקאי שנוי במחלוקת. רבים סבורים שהמינוי שלו אינו ראוי בשל שורת התבטאויות ומעשים. כשר החוץ בממשלת הצללים, אמר לאמי שבקשת צו המעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו מבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC), מראה שיש תשתית ראייתית לביצוע פשעי מלחמה.

יש לשאול את לאמי וסטארמר כיצד השיקולים של השלטון הבריטי לא הנחו את הממשלות השמרניות של ג'ונסון ורישי סונאק. ממשלת בריטניה הנוכחית שינתה את דעתה, מאחר שהיא נשענת על מפלגות השמאל, שאינן אוהדות את ישראל, בלשון המעטה, ובלעדי קולותיהם של המוסלמים, המהווים כ־7% מהאזרחים בבריטניה, מפלגתו של סטארמר לא הייתה נבחרת.

על מר סטארמר להבין שעליו להמשיך לתמוך בישראל, הנלחמת בארגון טרור שמאיים יחד עם מדינת הטרור איראן לא רק על הדמוקרטיה היחידה במזה"ת – אלא על העולם החופשי, שבריטניה היא חלק חשוב ממנו. כשם שבריטניה ניהלה מלחמה הרואית מול גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, כך עליה למנוע מארגוני הטרור את ביצוע זממם לפגוע במדינת היהודים ולהשמידה.

יצא מהבקבוק

אם אנו עוסקים ביחסה של הממשלה הבריטית לישראל, חשוב להתייחס לרשת השידור הממלכתית ולדרך שבה היא מסקרת את המלחמה בין ישראל לחמאס. ההוכחה מגיעה ממחקר שהתפרסם לאחרונה בטלגרף הבריטי. תוצאותיו של המחקר ומסקנותיו הוגשו ל־BBC ומוכיחות את הטענות החוזרות ונשנות על כך שהרשת חוטאת בחוסר אובייקטיביות ובחוסר מקצועיות, והיא אנטי־ישראלית בכל הנוגע לסיקור המלחמה.

במחקר נמצא ש־BBC הפרו את הכללים וההנחיות העריכתיות שלהם יותר מ־1,500 פעמים מאז החלה המלחמה. כמו כן, נמצא דפוס מדאיג של הטיה נגד ישראל, כאשר הקשר בין ישראל לרצח עם הופיע פי 14 יותר מאשר הקשרים דומים לחמאס. כמו כן, נמצא שב־BBC גימדו לעתים קרובות את היקף הטרור שנוקט חמאס, והציגו את ישראל כ"מדינה צבאית ותוקפנית".

הדוח מציין גם שכתבים של BBC, בעיקר בערוץ BBC בערבית, הביעו ב־11 מקרים תמיכה בחמאס מבלי שהצופים היו מודעים לכך. BBC הבטיח לתאר את חמאס כארגון טרור במקרים שבהם הדבר אפשרי ומתאים להקשר, אך המחקר חשף שבפועל חמאס הוגדר כך רק ב־3.2% מהאזכורים.

רבות נכתב בדבר השפעת התקשורת על תודעת המאזינים והקוראים. עיתונאים ופרשנים המופיעים בפאנלים לא מאוזנים של כלי תקשורת יכולים לשלהב את הרוחות ולהוציא לרחובות המון זועם שדוהר עם העדר. התקשורת משפיעה על דעת הקהל גם בפלטפורמות חברתיות שיכולות ליצור אלימות ושנאה.

האסלאם הקיצוני משתמש ב"עיתונאים מטעם" כדי ליצור דה־לגיטימציה לישראל וליהודים. לכלי התקשורת הלא מאוזנים כמו אל־ג'זירה יש חלק נכבד בעידוד השנאה, ו־7 באוקטובר מוכיח שהשד היה כלוא בבקבוק – ורק חיכה להזדמנות כדי להתפרץ החוצה.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי, נשיא אגודת תקשורת הרדיו הישראלית וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]