כ־4,000 אנשי חיזבאללה נפגעו מהתפוצצות ה”זימוניות”, אך הנזק גדול בהרבה. מאז חיזבאללה מתקשר שוב עם טלפונים סלולריים שמסכנים את המתקשר, ועם מכשירי רדיו שאפשר להאזין להם, אך בעיקר בתקשורת קווית שגם היא חשופה להאזנות. התוצאה: בטווח הקצר הארגון אינו מסוגל לנהל מלחמה כמו צבא מתואם. עמדות שתי ההנהגות - בביירות ובטהרן - מרמזות על כך שהתפוצצות הזימוניות וחיסולם של המפקדים בדאחייה לא ידחפו את חיזבאללה ואיראן למלחמה מלאה.

חיסול אסמאעיל הנייה הנחית סטירת לחי אדירה על משטר האייתולות. האווירה בטהרן הייתה זועמת הרבה יותר מאשר לאחר חיסול הגנרל האיראני בדמשק שהוביל למתקפת הטילים והכטב”מים בליל ה־14 באפריל. על פני השטח לא היה כלל ספק שאיראן תגיב נגד ישראל באופן ישיר, מיד ובעוצמה אדירה. אלא שמתחת לפני השטח התנהל דיון בתגובה כזו, ובראשית אוגוסט כבר הודלפה עמדת הנשיא החדש, פזשכיאן, לפיה פעולה ישירה נגד ישראל תפגע קשה בכלכלה האיראנית. בדיוק לשם כך הנדס ח’אמנהאי את בחירתו. ח’אמנהאי היה זקוק לנשיא ותחתיו ממשלה פרגמטית שילחצו למדיניות פרגמטית מול הקיצונים. כך הוא ימצא עצמו בעמדת אמצע האהובה עליו, והחלטתו תהיה כבורר יותר מאשר כדיקטטור.

אמצע ספטמבר, וההבטחה לתגובה איראנית קשה עדיין נשמעת מכל עבר, אבל בליווי ההסבר שאיראן תמצא את הזמן, המקום והאופי הנכונים. יש הבנה שכרגע תגובה צבאית ישירה סותרת את האינטרסים האסטרטגיים של איראן. מהרמזים שהדוברים הבכירים מפזרים עולות שלוש סיבות עיקריות. ראשית, שיש סכנה לפגיעה בנמל הנפט בנדר עבאס, ולכן ברוב הכנסות הממשלה. שנית, שהיחסים עם השכנות הערביות שסייעו להגנת ישראל באפריל עלולים להתדרדר. ושלישית, אחת משתי נושאות המטוסים האמריקאיות יצאה מהאזור, אך השנייה עדיין כאן, ועימות צבאי עם ארצות הברית איננו חכם.

חיסולו בדאחייה של איברהים עקיל, מפקד כוח רדואן, מגדיל מאוד את אי הוודאות. עם זאת, איראן הרשמית עדיין נזהרת. ח'אמנהאי מכריז ש"הגידול הסרטני" – ישראל- יושמד, אך הם אינם מתחייבים עדיין לפעולה איראנית ישירה מיד.

בנוסף, זה שנים שיש הבנה בין חיזבאללה לטהרן שמה שקורה בלבנון נשאר בלבנון. היוצא מן הכלל הוא מצב שבו עצם קיומו של חיזבאללה יהיה בסכנה, ולא זה המצב היום.

באשר לחיזבאללה, התחושה היא שישראל אינה פטורה מעונש, אבל לא בדרגה של פתיחת מלחמה מלאה. הם יכולים לגרום נזק עצום לישראל, אבל גם מבינים שבמלחמה מלאה בטוח יותר בחיפה מאשר בביירות ודרום לבנון. סביר כי ההתנקשות במפקד כוח רדואן מביאה ללחצים גוברים מצד מפקדים על נסראללה להשיב בירי כבד על כל ישראל אך נסראללה מצדו ינסה עדיין להימנע מכך. חיזבאללה רוצה הפסקת אש בעזה שתאפשר גם לו לחדול אש. אם תהיה הפסקת אש, לאיום אמיתי בהתקפה ישראלית בתמיכה אמריקאית יש סיכוי טוב לשכנעו לסגת אל מעבר לליטני. מרגע זה תהיה זו האחריות האישית של ראש ממשלת ישראל לתגבר נוכחות קבועה של צה”ל בצפון ולמנוע באש את חזרת כוח רדואן לגבול. רק כך רוב התושבים יחזרו.