ישראל שינתה את ההיגיון האסטרטגי בזירה הצפונית. את היבטיו האופרטיביים והטקטיים של השינוי הזה כולנו רואים ומבינים, ויש בהחלט לברך על השינוי, על איכות הפגיעה בחיזבאללה ועל האפקט המשמעותי על ציר ההתנגדות כולו.

בלי להכביר מילים, להלן רשימה קצרה של תובנות ושל המלצות למערכה:

1. רצף מכות צבאיות כואבות מאוד לחיזבאללה שמשמעותן גריעת יכולותיו. בעבר הן היו פותחות ברצף כל מלחמה כוללת נגד הארגון והיום מבוצעות בשיטה אחרת - בפרוסות, תוך עבודה מתחת לרף המלחמה הכוללת ומתחת לתקרת הזכוכית שארה"ב הניחה. המכות הללו הן בעצם פגיעה ב"מערכת ההפעלה" האופרטיבית של הארגון (כאשר בדרג הטקטי יש כמובן מערכים שעדיין פועלים ואותם חווה הצפון ביומיים האחרונים ובשנה האחרונה).

בעקבות המצב הביטחוני: נתניהו יקצר את ביקורו באו"ם
יחיא סינוואר חוסל בתקיפת צה"ל ברצועת עזה? | בן כספית

2. בראייה מערכתית - שני הצדדים לא מעוניינים במלחמה כוללת מחד וגם לא במציאות הנוכחית מאידך. ולכן נדרשת הסלמה צבאית כדי לשנות את המוטיבציה של השחקנים לסגור את החזית הצפונית מיד בתום ההסלמה (לא מלחמה כוללת) ישובו הצדדים לציר המדיני ויש חשיבות רבה לתנאים שניצור – עם מי ההסדרה? מה קובעים? איך זה ייראה פרקטית בשטח ועוד.

3. לכל מי שמצפה בלבנון למערכה צבאית דוגמת המערכה בעזה - נא לרדת לקרקע. ראש הממשלה ביטא זאת היום בקולו – "בחמאס אנו עושים טיפול שורש, בחיזבאללה אנו פוגעים ומחלישים - המטרה היא להרחיק אותם מהגבול". המשמעות היא - לנסות לאלץ אותו להסכים לתנאיה של ישראל או בכוח או בתצורת הסדרה חדשה שמהותה רצועת ביטחון בתוך לבנון שגבולה הצפוני הוא נהר הליטאני של שטח "מעין מפורז" מנוכחות של גורמי חיזבאללה ומאמל"ח של הארגון, באמצעות עיקורו מיכולות רבות.

4. הבחירות בארה"ב כמוטיב מרכזי - ארה"ב למעשה אומרת DON'T לכל מערכה בלבנון שעלולה להתפתח למלחמה אזורית בעיתוי הנוכחי. נושאת מטוסים נוספת בדרכה ככל הנראה למזרח הים התיכון כדי להתריע את האויב מכניסה למלחמה כזו וגם כדי "לחבק טוב" או בעצם "לחבק דוב" את ישראל שלא תסלים מעבר לנדרש.

5. חלון זמנים קצר (עד הבחירות בארה"ב) למדינת ישראל למול נשיא אמריקני שאינו מתמודד בבחירות, לקבוע עובדות בשטח ולהגביה את תקרת הזכוכית האמריקנית. זהו למעשה שינוי מישראל שהעדיפה להמתין עם סיום המלחמה לבחירתו של טראמפ לנשיא, לישראל שרואה את הקרב הצמוד בארה"ב ועליה להשיג רווחים רבים ככל שאפשר כבר עתה בטרם ייכפה עליה סיום בתנאים טובים פחות.

6. ההלוויות המפוארות לבכירי חיזבאללה ולפעילים מרכזיים הן נשק בידיים של חיזבאללה וכלי תודעתי לדבר אל הקהל בלבנון (ולשדר כוח) ולאיים על ישראל. כך עשה היום סגנו של נצראללה נעים קאסם בהלווייתו של אבראהים עקיל. מכאן ואילך מומלץ למדינת ישראל שלא לאפשר עוד הלוויות מהסוג הזה עד לסיום המלחמה, ולמעשה עליה במידה רבה לפנות בעצמה אל האוכלוסייה בלבנון ולקחת מידי חיזבאללה את יכולתו זו בתקשורת ההמונים.

7. ומה לגבי "ציר פילדלפי הצפוני" הלא הוא סוריה - אם האסטרטגיה הנבחרת היא להחליש את חיזבאללה ולא לנטרלו כיישות טרור על אדמת לבנון, כל בעל שכל ישר יבין שהארגון יקדיש את השנים הקרובות להתעצמות מואצת בחסות איראנית. כדי למנוע זאת או לפחות לעכב משמעותית את השיקום של הארגון חובה לעגן במטרות המלחמה גם את ניטרול ציר פילדלפי הצפוני (סוריה) מנגישות איראנית ללבנון ואת זאת יש לשקלל או במהלך צבאי שיעגן עובדות בשטח בסוריה, או לחילופין בסעיפים קשיחים ובנוכחות גורמי אכיפה על הקרקע בהסדרה הצפויה בחזית הצפונית בתום ההסלמה.

8. הדרך להשפעה על יישויות הטרור ואולי ניצחון עליהן, חייבת לעבור בעולם של היום, בקרב האוכלוסייה האזרחית (ולא רק במאמץ הצבאי כפי שנוטים לחשוב). על ישראל למצוא דרכים (ויש כאלו) לפגוע בשגרת יומה של האוכלוסייה האזרחית בלבנון מבלי להתדרדר להסלמה כוללת (כלומר לא באש). זה יפעיל לחץ מאוד משמעותי על חיזבאללה, וכל עוד המרכיב הזה חסר לא נראה שתושלם המשימה. אגב, גם בעזה המצב הוא דומה וכל עוד לא נוטרלה השפעתו הבלעדית של חמאס על האוכלוסייה האזרחית, יקשה להכריעו (כולל לא בכיבוש השטח המוצע ב"תוכנית האלופים").

9. תגובה צריכה להיות מהירה ואגרסיבית, אסור לאיים אם לא באמת מתכוונים לכך – הדבר שוחק מאוד את ההרתעה – כך לאחר רצח ששת החטופים, כך לאחר ירי הטיל מתימן ועוד. תגובה מתעכבת מזמינה לחצים עד להוצאתה אל הפועל במתכונת שונה ומרודדת.

הפגנה של חלק ממשפחות החטופים בהפגנה (צילום :ללא קרדיט)

10. לתקשורת גם יש אחריות - בבקשה לעבוד טוב יותר בחיפוש חומרים להצגה לציבור במסגרת דיווחי החדשות הרבים. הצגה של תמונות רק מהנעשה בישראל (בדגש לנזקים בעקבות נפילת רקטות ועדויות ראייה ושמיעה) אינה מאוזנת ומעוררת בהלה ודה-מורליזציה בציבור. הצגה כזו אפשרית רק עם איזון טוב יותר של תמונות מהנעשה בלבנון ובסוריה בעקבות תקיפות צה"ל, ולשם כך דסקי התכנים בערבית צריכים לעבוד שעות נוספות ולאתר את החומרים המדוברים (ויש הרבה כאלה).

סא"ל במיל' עמית יגור הוא לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון בצה"ל ובכיר לשעבר במודיעין זרוע הים