הביפרים ומכשירי הקשר שהתפוצצו בלבנון בשבוע שעבר היכו בתדהמה לא רק את אויבינו במזרח התיכון אלא את העולם כולו. ישראל אומנם לא לקחה אחריות על מתקפות אלו, אבל התקשורת העולמית מיהרה להצביע עלינו כעל מי שאחראים למבצע הזה. סופרלטיבים כמו “גאוני”, יצירתי”, “חסר תקדים”, “שובר שוויון” ועוד קישטו את כותרות העיתונים ומהדורות החדשות.

בנוסף לפגיעה ביכולות המבצעיות של חיזבאללה, יש למבצע השלכות אסטרטגיות על שיקום יכולת ההרתעה של ישראל שנפגעה קשות בשבעה באוקטובר. אויבינו עקבו בעיניים משתאות אחר הנעשה והבינו כי “תקלות” כאלו ואחרות יכולות להתרחש גם אצלם.

מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)
מבצע הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס,צילום מסך)

השנה האחרונה הייתה מאתגרת במיוחד להייטק הישראלי. המחדל הקשה של השבעה באוקטובר, יכולות הסייבר שלא סיפקו התרעה מוקדמת, האמצעים הטכנולוגיים שבהם התפארנו והוכחו כלא יעילים ביום פקודה וכיו”ב, עמעמו את זוהרו. עם התמשכות הלחימה, התגברו הספקות של משקיעים בעולם בדבר כדאיות ההשקעה בחברות הזנק ישראליות הפועלות באזור מלחמה, ונרשמה ירידה בהשקעות.

רבים מבחורינו הטובים התופסים עמדות מפתח בהייטק נקראו למילואים והיעדרותם האטה את קצב הפיתוח ויצרה קשיים רבים. ארגוני ה־BDS העצימו מאוד את קריאותיהם לחרם על ישראל ומספר קרנות, כגון קרן העושר הנורווגית, הודיעו על עצירת השקעות. במקביל, מספר לא מבוטל של מדינות, ובהן גם כאלה הנחשבות כידידות, הודיעו על הפסקת ייבוא של טכנולוגיה צבאית מישראל ונוצר חשש להתפתחות כדור שלג של חרמות שיפגעו בצורה אנושה בהמשך שגשוגו של ההייטק בישראל ובאמצעותו בכלכלה הישראלית בכללותה.

מעבר להשלכותיו הטקטיות והאסטרטגיות, יש למבצע הביפרים השלכות מרחיקות לכת על ההייטק בישראל. כל בר דעת מבין שהמוחות היצירתיים והמוכשרים שהגו ומימשו את המבצע יכולים מחר לתכנן ולייצר זרוע רובוטית שתנתח חולים, סטנטים שירחיבו עורקים ויצילו אנשים מהתקפי לב, מערכות ניווט מבוססות לוויינים שיסייעו להתנייד בבטחה ממקום למקום, מערכות השקיה ממוחשבות המצילות מרעב וכיו”ב.

כל אלו אינם בגדר חלומות הזויים – זה בדיוק מה שקרה כאן בעשרות השנים האחרונות. לא סוד הוא שלבוגרי 8200 ויחידות טכנולוגיות אחרות הייתה תרומה אדירה לקידום אומת הסטארט־אפ והצבתה כמגדלור עולמי של חדשנות ויצירתיות.

צדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים – אין צורך להידרש לסוגיה אם אכן ישראל היא האחראית למבצע הביפרים. מספיק שהעולם חושב כך. הסיקור הבינלאומי הנרחב הוא קמפיין אדיר של יחסי ציבור להייטק הישראלי.

הוא מזכיר למי ששכח את האיכות המדהימה של המשאב האנושי המצוי בשפע בישראל ומציב תמרור אזהרה בוהק בפני אלו השוקלים להתנתק מאיתנו – מי שיבחר שלא להשקיע כאן יפגע קודם כל בעצמו, כי מדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב; ומי שיבחר שלא לרכוש את תוצרתנו ייפגע בכך שימנע מעצמו ליהנות מהתרומות החשובות הנוצרות בישראל לרווחת העולם כולו.

הכותב הוא פרופסור בפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון ומשמש כיועץ וחבר במועצות מנהלים של חברות וארגונים