ישראל ניצבת כיום בפני אתגרים ביטחוניים ומדיניים חסרי תקדים שמחייבים חשיבה מחדש ופעולה מיידית בתחום ניהול ענייני המדינה. המלחמה בלבנון, האיומים ממזרח ומאיראן, סוגיית החטופים והשסע העמוק בחברה הישראלית מדגישים את הצורך הדחוף בפתרון מקיף ומאחד. לפני כשבועיים יצאה תנועת הרבעון הרביעי בקמפיין להקמת ממשלת אחדות רחבה, שתהיה מסוגלת להתמודד עם האתגרים בצורה מיידית ויעילה.

ממשלת אחדות רחבה היא צו השעה מכמה סיבות מרכזיות: היא תאפשר התמודדות יעילה יותר עם המצב הביטחוני המורכב הנוכחי. הביטחון הלאומי מצריך חיזוק משמעותי ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים, דבר שניתן להשיג בצורה טובה יותר תחת ממשלת אחדות, שגם תרגיע את המאבקים הפוליטיים הבלתי פוסקים מבית שבהכרח מאריכים את חודשי הלחימה.

אם כדי להיפטר מנסראללה היה צריך לשגר את הזוג נתניהו לניו יורק: יצאנו בזול | בן כספית  
אין כל תכלית ממשית למשחקים של השר לוין – אז מה בכלל הוא מנסה להשיג?

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


שנית, סוגיית השבת החטופים דורשת מאמץ לאומי מאוחד ומתואם. ממשלת אחדות תוכל להניע את התהליך בצורה אפקטיבית יותר, ולממשלה הרחבה יתאפשר להתמקד במאמצים להשבת החטופים ללא הסחות דעת, ובאופן שיפחית את החשדנות המובנית שמייצרת את המתח הפוליטי ואיתו הדלפות בלתי פוסקות מצד גורמים עלומים בצמרת המדינית והצבאית.

שלישית, הקרע העמוק בחברה הישראלית מצריך מנהיגות מאחדת ומגשרת. רק ממשלת אחדות יכולה להנמיך את גובה הלהבות בין הגורמים הפוליטיים השונים ולמנוע הסלמה נוספת של השסעים הקיימים.

ולבסוף, האתגרים הכלכליים והחברתיים שהמדינה מתמודדת עמם דורשים פתרונות מוסכמים ורחבים. ממשלת אחדות רחבה יכולה לגייס את התמיכה הנדרשת מהציבור ותספק פתרונות שיצמצמו את הפערים הכלכליים ויאפשרו התמודדות עם האתגרים החברתיים בצורה טובה יותר.

אחד המכשולים המרכזיים בדרך להקמת ממשלת אחדות הוא המשך משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההליך המשפטי המורכב מונע מנתניהו להתמקד באופן מלא בניהול המדינה ובמשא ומתן לשחרור החטופים, מעמיק את הקיטוב הפוליטי ומקשה על יצירת אמון בין המחנות. לפיכך, יש לשקול ברצינות את סיום המשפט או מציאת פתרון משפטי חלופי.

עכשיו אנו נדרשים לפעול בצורה ריאלית ומעורבת כדי למצוא פתרונות שיתאימו למציאות הדינמית והמורכבת שבה אנו נתונים. על היועצת המשפטית לממשלה להתרומם לגובה השעה, להסיר את חרב המשפט מעל צווארו של נתניהו, שהיא במידה לא מבוטלת חרב על צווארנו, ולאפשר למנהיגי הקואליציה והאופוזיציה לפעול לשיפור המצב הפוליטי והביטחוני בצורה שתשמור על יציבות המדינה ותשפר את יכולתנו להתמודד עם האתגרים הנוכחיים: סיום המשפט הוא הפתרון הישים היחיד שנותר כדי להסיר את המכשול העיקרי בפני שיתוף פעולה בין המחנות הפוליטיים.

ממשלת אחדות רחבה אינה רק פתרון פוליטי, אלא צעד הכרחי לחיזוק החוסן הלאומי של ישראל, שיאפשר התמודדות יעילה עם האתגרים העצומים הניצבים בפנינו, ובראשם השבת החטופים והבטחת ביטחון אזרחי ישראל וטובת המדינה בשעה של איום קיומי.

המצב הנוכחי מחייב פעולה מהירה ונחושה להקמת ממשלת אחדות רחבה, וסיום משפט נתניהו הוא המפתח להקמתה. זהו צו השעה שיאפשר לישראל להתמודד ביעילות עם האתגרים הניצבים בפניה ולהבטיח את עתידה ואת שלום אזרחיה. עלינו לפעול במהירות ובנחישות להשגת מטרה זו למען עתידה של מדינת ישראל. 


הכותב הוא חוקר בכיר ומרצה למשפט פלילי בחוג לקרימינולוגיה, המכללה האקדמית גליל מערבי.