העיר אילת, במשך שנים נחשבה לפינת חמד שקטה ומנותקת מהמציאות הביטחונית המורכבת של ישראל. יעד תיירותי מושך, שהציע לתושביו ולמבקרים בו מרחב של שקט ושלווה, רחוק מהאיום המתמיד של מלחמות וטילים. אולם, בצל האירועים האחרונים, יש לבחון מחדש את התפיסה לגבי העיר הדרומית, ולשנות את האופן בו אנו מתייחסים אליה. זו לא רק עיר הנופש של ישראל, אלא גם עיר בחזית, שנמצאת בקו האש, מיקומה והגנתה הם אסטרטגיים למדינת ישראל.

פגיעת הכטב"ם באילת: "חיים ברולטה רוסית מרגישים לא מוגנים" | תחושות התושבים

התקיפה האחרונה בנמל אילת, במהלכה כטב"ם פגע ישירות באחד המתקים במקום וגרמה לפציעתם של שניים, רק ממחישה עד כמה אילת הפכה ליעד אסטרטגי עבור גורמים עוינים במזרח התיכון. הטענה כי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק אחראיות לפגיעה, מדגישה שהאיום על העיר לא נובע רק מאויבים קרובים לישראל כמו חמאס בעזה, או מאיומים צמודי גבול כמו חייל מצרי שמתחרפן אחת לתקופה, אלא גם ממדינות רחוקות כמו עיראק ותימן, המצוידות ביכולות מתקדמות לשגר כטב"מים למרחקים של מאות קילומטרים.

האיומים אינם רק באוויר ואינם כאמור רק מרחוק, מצפון לאילת ומדרומה נמתח קו הגבול עם ממלכת ירדן. הקו הזה רווי בפעילות בלתי חוקית והפך להיות הזירה הלוהטת להברחות אמל"ח ליהודה ושומרון. לא מופרך להעריך, שלא ירחיק היום וארגוני טרור יצמחו בתוך ירדן ויאיימו מהגבול הזה על ישראל לא רק פלילית, אלא גם ביטחונית. לא רק כמסייעים לטרור, אלא ככאלה שמבצעים אותו.

זהו רגע קריטי, בו יש להפסיק לראות באילת כעיר מרוחקת מהאיומים הביטחוניים. התקיפה האחרונה היא רק תמרור אזהרה לגבי העתיד. אילת הופכת למטרה, לא רק בשל היותה עיר תיירות פופולרית, אלא גם בשל הנמל האסטרטגי שלה, דרכו מתבצע סחר חשוב לישראל ובכלל זה נפט. ככל שהשנים חולפות והיכולות ההתקפיות של אויבינו משתפרות, עלינו להבין שהאיום רק ילך ויגדל.

תושבי אילת מביעים דאגה הולכת וגוברת. רבים מהם מרגישים שהעיר שהייתה תמיד שלווה ובטוחה, הפכה לזירה של חשש מתמיד. אירועי הירי האחרונים השאירו את התושבים בתחושת חוסר ביטחון שגוברת והעמידו בספק את יכולתן של מערכות ההגנה הקיימות לספק מענה מקיף ויעיל לכל איום.

בנוסף לכך, ישנה פגיעה נרחבת בתיירות. אילת, שהיא מרכז תיירותי מהחשובים בישראל, מתחילה לחוות ביטולים והימנעויות של תיירים מלהגיע. מקומיים ואזרחים זרים כאחד, מעדיפים לא לקחת סיכון, מה שמוביל לפגיעה כלכלית חמורה בעיר, שתלויה כמעט לחלוטין בענף התיירות.

מה נדרש אם כך לעשות? התשובה ברורה – יש להתייחס לאילת כמו לכל עיר אחרת בישראל הנמצאת תחת איום ביטחוני. האזור הרגיש דורש תשומת לב מיוחדת מצד הממשלה ומערכת הביטחון. על המדינה לתגבר את כוחות ההגנה האווירית באזור ולהציב מערכות התרעה מתקדמות, שיספקו הגנה מקסימלית לתושבי אילת ולאלפי התיירים שמגיעים לעיר מדי שנה.

חיוני שאילת תיכנס למפת הביטחון הלאומית, בדיוק כמו ערים אחרות שידועות כאזורי סיכון כמו שדרות או קריית שמונה. העיר אינה אזור שולי או בלתי מאוים. האיומים האסטרטגיים נגדה כבר כאן, והם לא ייעלמו. רק על ידי חיזוק ההגנות, שיפור מערכות ההתרעה, הזרמת כוחות ותפיסה מחודשת של העיר כאזור סיכון פוטנציאלי – נוכל להבטיח את ביטחונם של תושבי אילת והמבקרים בה.

נכון שהמדינה תתייחס לאילת כאל עיר בסיכון ותפעל בהתאם כדי להבטיח את עתידה. שינוי בתפיסה הוא המפתח להבטחת שקט וביטחון לעיר הדרומית החשובה הזו.