הייתם מעניקים הלוואה למי שלא יוכל להחזיר אותה? זאת השאלה ששאלו כלכלני חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי’ס כשהחליטו להוריד את דירוג האשראי של ישראל. מודי’ס החליטה להשאיר על כנה תחזית שלילית לכלכלת ישראל, ורומזת שאין זה סוף פסוק.

ההחלטה הכלכלית המשמעותית, להוריד את הדירוג בשתי דרגות, התקבלה לאחר שהחברה התרשמה שאין לישראל אסטרטגיית יציאה כלכלית מהסכסוך הצבאי, שחשובה למי שמגלים כוונה להשקיע בישראל. הורדת הדירוג הפעם היא לרמה הנמוכה ביותר מאז 1995, השנה שבה מודי’ס החלה לדרג את ישראל.

סער ונתניהו רשמו הישג ראשון יחד: לחצו ידיים בלי להקיא | בן כספית
מותו של נסראללה - רק ההתחלה של סכנה חדשה?

זאת פעם שנייה שמודי’ס מורידה את הדירוג של ישראל. ההערכה היא שגם שתי חברות דירוג האשראי האחרות, סטנדרט אנד פור’ס ופיץ’, יצטרפו אליה בקרוב. מאמצים של הרגע האחרון שנקטה ישראל, כששלחה את החשב הכללי באוצר למשרדי מודי’ס כדי לשכנעה להקפיא את החלטתה, לא הביאו לשינוי, משום שמודי’ס מתרשמת שהכלכלה הישראלית על הפנים.

מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)
מודי'ס (צילום: REUTERS/Mike Segar)

דירוג האשראי הוא מדד ליכולתה של מדינה לפרוע חובות בעתיד. מי שיקבל את המלצת כלכלני מודי’ס יצטרך להחליט אם הוא מוכן לקחת סיכונים ולהעניק הלוואות לישראל. כבר עכשיו נאלצת המדינה לשלם ריבית גבוהה הרבה יותר ממה שהיא שילמה בעבר על כספים שהיא לווה. זו רק שאלה של זמן עד שכל אחד מאיתנו ירגיש בכיסו את משמעות הורדת הדירוג.

הבעיה נוגעת לעתידה הכלכלי של ישראל לטווח ארוך. כלכלני מודי’ס צופים שהכלכלה שלנו תיחלש משמעותית. הדוח הנוכחי לא מתעלם מהכוונה לבצע הפיכה משטרית בישראל, וגם לא מהכוונה לגייס חרדים לשירות צבאי, מה שיפחית את העומס על חיילי מילואים. הדוח קובע ששר המשפטים “עיכב מינויים חשובים של שופטים, לרבות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, למרות פסיקת בג”ץ מהשבועות האחרונים, שמחייבת אותו לכנס את הוועדה למינוי שופטים”.

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למודי’ס ביקורת גם על התנהלותו החובבנית של שר האוצר סמוטריץ’ בכל הקשור לתקציב 2025, כשהכוונה היא שיגדיל את הכנסות המדינה עם גירעון שלא יעלה על 4%. שר האוצר מבקש לכלול בתוכנית את בעלי השכר הגבוה, בין השאר באמצעות הגדלה והרחבה של מס יסף, שמשלמים מי שמשתכרים יותר מ־721 אלף שקלים בשנה.

סמוטריץ’ מציע להגדיל את המס מ־%3 ל־5%, בתנאי שההכנסה אינה מיגיעה אישית אלא ממקורות הוניים. באוצר גם חזרו להצעה שאותה מבקשים לממש קרוב ל־30 שנה ללא הצלחה, ולצמצם את הטבת המס על קרנות ההשתלמות, מה שיפגע במעמד הביניים, וספק גדול אם ההסתדרות תסכים לקבל אותה.

מי שרוצה לרכוש רכב חשמלי כי חשב שהנסיעה תהיה זולה יותר, ייאלץ לשלם עוד 3,990 שקלים. ככל שרמת הזיהום תהיה גבוהה יותר המס יהיה גבוה יותר. האוצר, שהוא המרוויח העיקרי מרכישת רכבים חדשים, ינסה להביא לכך שיהיה כדאי לנהוג רק ברכבים חדשים בגלל זיהום האוויר שפולטים רכבים חשמליים ישנים. מי שינהג ברכב מזהם יחויב בקנסות, מה שיגדיל את הכנסות המדינה בכ־650 מיליון שקלים בשנה.

נראה שחלק מההצעות החדשות, שהן דוגמה למה שמתכננת הממשלה לעשות בתקציב החדש, לא ישכנעו את שתי חברות דירוג האשראי הנוספות לא לפגוע בדירוג של ישראל. האמירה של סמוטריץ’ ”אחרי הניצחון במלחמה, אלה שהורידו את הדירוג יחזירו אותו לרמתו האמיתית של המשק הישראלי” היא בדיה. רק חובבן כמו סמוטריץ’ יכול להשמיע טענה הזויה ולהאמין שהיא תתממש.