השבוע פורסמה תמונה של הבניינים שמעל מפקדת החיזבאללה בשכונת הדאחייה בבירות, שבה חוסל חסן נסראללה, ושם תפס את עיני דבר מעניין: פאנלים סולאריים על כל גג. 

למי שלא יודע, אספקת החשמל בלבנון גרועה. היא תחת ניהול מחסור בחשמל יום יומי. יש שם חשמל סדיר בין שעתיים ל- 4 שעות ביום בסך הכל. זה מאלץ את הלבנונים למצוא מקורות חלופיים לחשמל - והם מצאו 2 מקורות מרכזיים.

עוד לא ראינו כלום: נשק הדין של חיזבאללה שצה"ל לא מצליח לאתר
"ניסיון נואש של איראן, ישראל השפילה אותם, את חיזבאללה וגם את ארה"ב": בעולם מגיבים לתקיפה

גנרטורים - שמספקים להם חשמל ברמה מקומית, הגנרטורים הם בשליטת חיזבאללה בדרך כלל, שמוכר ומספק את החשמל לאזרחים וגם גובה מהם כסף על כך. בהקשר הזה צריך להזכיר שככל שתהיה פגיעה עמוקה יותר באספקת החשמל בלבנון, זה יחזק יותר את חיזבאללה מבחינה פיננסית, כי הם ירוויחו יותר כסף. חשמל הוא מוצר חיוני שהביקוש שלו הוא קשיח כמעט לחלוטין ולכן אי אפשר בלעדיו. התושבים למעשה יהיו לכודים בידי חיזבאללה ויאלצו לשלם לו עבור החשמל.

מקור החשמל השני, כמו שראינו בתמונה הוא השמש באמצעות פאנלים סולאריים. בדומה לעזה, גם בלבנון יש פאנלים סולאריים כמעט על כל גגות הבניינים. הפאנלים האלה מייצרים חשמל באמצעות השמש בשעות היום ועם העודפים של החשמל, שהם לא זקוקים לו - הם מטעינים סוללות שאוגרות את החשמל ביום ופורקות אותו בשעות החשיכה, כאשר אין שמש. זה מבטיח לחיזבאללה ולחמאס עצמאות אנרגטית גם בתת-קרקע. רק תחשבו על המנהרות, ועל כך שלא ניתן להפעיל גנרטורים במנהרות הללו, מכיוון שהעשן שיוצא משריפת הסולר פשוט לא מאפשר לנשום שם.

מוקד חיסול נסראללה בדאחייה (צילום: רויטרס)
מוקד חיסול נסראללה בדאחייה (צילום: רויטרס)

למערכות הללו קוראים מיקרו-גרידים והם כוללים שילוב של מערכות סולאריות, ביחד עם מתקני אגירה ברמה הביתית, ברמת הבניין, וגם ברמה האזורית.  המערכות האלה, כמו כל מיקרו-גריד, מאפשרות להם עצמאות אנרגטית ומקשות מאוד עלינו, ישראל, לפגוע ביכולת הייצור של חשמל בלבנון ובעזה. לשם בדיוק ישראל צריכה לשאוף. 

הפתרון היחידי לביטחון האנרגטי בישראל הוא ייצור מבוזר, כלומר לא להסתמך רק על 10 תחנות כוח, אלא לבזר את הייצור באמצעות מתקני ייצור קטנים של עד 5 מגה וואט בערים ואזורים שונים. אבל בעיקר - הסתמכות על אנרגיות מתחדשות, שדות סולאריים ופאנלים סולאריים בליווי בטריות בכדי לאגור את החשמל. 

כך יוצרים מיקרו-גרידים, שמבטיחים שרידות אנרגטית ורציפות תפקודית גם כאשר אין חשמל. זה יאפשר הזדמנות לטפל בביטחון האנרגטי ובמקביל להפחית את צריכת החשמל, להוריד פליטות ולהגביר את היעילות הכוללת. ויש לזה תועלות מבחינן הרציפות התפעולית בגיבוי לתהליכים קריטיים בזמן הפסקות חשמל, ומבטיח רציפות תפעולית.

רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)
רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)

בנוסף, שימוש במיקרו-גרידים מאפשר ניהול חכם של האנרגיה: מערכות ניהול אנרגיה מבוססות AI יכולות לייעל את צריכת האנרגיה, לנטר ולשלוט בטעינה ובפריקה של הסוללות ולנהל את השימוש הכולל באנרגיה, כולל ניהול צריכת החשמל של צי הרכבים החשמליים של העובדים.

התקנת פאנלים סולאריים תאפשר לייצר אנרגיה מתחדשת ונקייה, ולהפחית את התלות ברשת החשמל הארצית. בעולם כבר מבינים את זה, (גם בעזה ולבנון הבינו את זה, לצערנו) - והגיע הזמן לרוץ עם זה קדימה במהירות גם בישראל.

הכותב הוא מנכ"ל קליימטיקס אנרגיה.