תפילת "כָּל נִדְרֵי" ומפטיר יונה ביום הכיפורים הם שני עוגנים מכוננים בנרטיב היהודי לדורותיו. בתפילת "כָּל נִדְרֵי" אנו מתחברים למהות, התכלית והמטרה של יום הכיפורים: "עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל בִּישִׁיבָה שֶׁל מַעְלָה וּבִישִׁיבָה שֶׁל מַטָּה, אָנוּ מַתִּירִין לְהִתְפַּלֵּל עִם הָעֲבַרְיָנִים". זוהי תפילת האחדות וההכלה האולטימטיבית, המכנסת תחת כנפיה את כלל עם ישראל, ללא החרגה והדרה של מגזר, שבט, השקפה או דעה.

בספר יונה, אותו אנו קוראים בתפילת מנחה של יום כיפור, אנו עדים לפער תפיסתי תיאולוגי בין יונה ובין אלוקים. הנביא מייצג את הקונספציה המקובעת שאיננה מטילה כל ספק. הוא מאוד נחרץ בדעתו ביחס לאנשי נינווה ולכן הוא בורח באונייה משליחות האל שהוטלה עליו.

בפרוס חודש אלול: האם המנהיגות תתעורר ותיקח אחריות? | זאב פרידמן
כמו מלחמת יום כיפור, ה-7.10 קרה מסיבה אחת: היהירות | ד"ר נחמן שי

הים סוער ואנשי האונייה המיטלטלת גם הם סוערים. האונייה על מלחיה בסכנת חיים. הם מנסים להציל את האונייה, כשיונה נרדם ואיננו שותף לפעולות ההצלה: "וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם. וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹבֵל וַיֹּאמֶר לוֹ מַה לְּךָ נִרְדָּם". יונה לוקח אחריות על הסערה ומבקש מהמלחים להשליך אותו לים. כך הם עושים, הים חוזר לרגיעה ויונה נבלע במעי הדג.

יונה חווה חוויה רוחנית במעי הדג, כמו עובר במים ברחם אמו. הנה הדג פולט ליבשה את יונה, שנולד מחדש כתינוק שיוצא לאוויר העולם. הקב"ה מעביר את יונה סדרת ים חינוכית, שיש להטיל ספק ולא להיות כה נחרץ ובטוח ביחס לאנשי נינווה.

סיפורו של יונה מתחבר לאסון ה־7 באוקטובר, ומלמדנו לקח גדול – עליכם לקדש את רגע הספק. אל תהיו כה מקובעים בקונספציה שאחזה בכם ונחרצים לגביה, אל תירדמו כמוני בשמירה. הקשיבו לקולות ההתרעה מהאנשים סביבכם, גם אם הם זוטרים בהיררכיה שאתם כה מקדשים.

החזירו את תפיסת הביטחון אל ארצנו היחידה - הרתעה, התרעה והכרעה. יונה מדגים כיצד אפשר להיוולד מחדש כתוצאה מהשבר הגדול. עליכם להאמין שמהטראומה תבוא הצמיחה. אין ייאוש. עליכם לזקוף קומתכם ולגרש את החושך באור של תקווה ואמונה.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

תפילת "כָּל נִדְרֵי" קוראת לכולנו להיכנס תחת האלונקה החסרה ולשאת בנטל בגאווה. תפילת האחדות אומרת לנו להתאחד ולהסיר מחלוקות ולהתנהג בערבות הדדית. היא גם קוראת תיגר על אלו שאינם מטילים כל ספק ביחס לכוונות העבריינים להשתקם. היא פונה אלינו במעלה דרך התיקון והשיקום של מדינתנו, לקדש את רגע הספק.

השנה עלינו לעשות חשבון נפש גם עם ייצוגי העבירות בתוכנו – עבירות שנגועות בחוסר הקשבה וביהירות. עבירות של אי־קידוש הספק ודבקות בעיוורון הקונספציה שמוטטה את תשתית שגרת הכוננות וניהול הסיכונים אל מול האיומים. כך קרה בערב מלחמת יום הכיפורים לפני 51 שנה וכך קרה בבוקר ה־7 באוקטובר.

תפילת "כָּל נִדְרֵי", שהיא תפילת התרת נדרים, קוראת לנו השנה שלא להתיר את הנדר הזועק מדמי אחינו ואחיותינו מתוך האדמה – מוטטו את יכולות חמאס וסלקו את נוכחות שלטונו. עליכם לכלות את יכולות חיזבאללה, השיבו החטופות והחטופים לחיק משפחותיהם והחזירו המפונים לבתיהם. העניקו רוח גבית למנהיגינו, בני האור, בנתיב ההצלחות הצבאיות אל מול בני החושך בשבע חזיתות הרוע.

הכותב הוא חבר הנהלת החברה לחקר המקרא מייסודו של דוד בן־גוריון.