ויקטור בוט, המייסד של חברה למכירת נשק בבולגריה, שהורשע בארה"ב, ובילה 14 שנים בכלא האמריקאי, אינו מפספס אף הזדמנות לגרוף רווחים ממלחמות. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח השבוע כי בוט, שהוכתר בתור "סוחר המוות של פוטין", הציעה סכום של 10 מיליון דולר לנציגי הלוחמים החות'ים, שביקרו לאחרונה במוסקבה, עבור העברה של רובי סער חדשים מבית קלצ'ניקוב (AK-74), על רקע הפגיעה הישראלית במאחזי החות'ים בתימן ועל רקע האמירות של נשיא רוסיה כי הוא עומד לספק נשק לכל ארגוני חמושים לצורך פעילות חתרנית נגד מדינות מערביות אשר מספקות נשק לאוקראינה, כולל ישראל.

לאחר הפיילוט המוצלח בקייב, שהחל בשנת 2022, ישראל החליטה להעביר לאוקראינה את מערכת ההתרעה "צבע אדום" ואילו בקרמלין מחזירים בכעס תשובה בצורה של אספקת הנשק לחותים, ובפרט, טיל שיוט על-קולי נגד ספינות בשם "יאחונט", ועכשיו, גם, רובי קלצ'ניקוב. לפי "וול סטריט ג'ורנל", החות'ים, במהלך משא ומתן, ביקשו את המערכות "קורנט" הרוסיות, שאלה הם טילים נגד טנקים מתקדמים בעלי קרן לייזר, אך העסקה הושלמה במעבר של רובי סער בלבד.

לחץ מבפנים? הצעד החריג בציונות הדתית לקידום עסקת חטופים
המזרח התיכון על סף פיצוץ: יעדי התקיפה באיראן כבר נקבעו | דיווח

יחסי רוסיה-ישראל מעורפלים כהרגלם: מצד אחד החות'ים לא יכולים להשתמש ברובים האלה כנגד ישראל אך מצד שני מערכות "קורנט" הרוסיות יכולות להיות מסוכנות עבור ישראל. סביר להניח שלרוסיה אין מערכות טילים בליסטיים מיותרות שהיא הייתה מוכנה להעביר לחות'ים מכיוון שרוסיה זקוקה בעצמה למערכות אלה בחזית האוקראינית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך הכרזתו על הסיפוח. באדיבות רויטרס

יחד עם זאת, שיתופי פעולה מסוג זה, לצד מציאת נשק רוסי בתעלות של חיזבאללה בדרום לבנון אמורים להטריד את ישראל. רק לפני כשבועיים, דובר צה"ל פרסם תיעוד ובו צה"ל השמיד טיל שיוט רוסי בדרום לבנון שכוון לעבר ישראל וזוהי סיבה נוספת להיות מוטרדים.

בשנות השמונים, ויקטור בוט חי באנגולה במהלך מלחמת האזרחים, אשר החלה מרגע הכרזת העצמאות של המדינה, מידי פורטוגל בשנת 1975 ואשר הסתיימה רק לאחר 27 שנה. במאבק המזוין בין כוחות ה-MPLA בראשות ז'וסה אדוארדו דוש סנטוש, לבין ה-UNITA בראשות ז'ונאס סאווימבי, ויקטור בוט סיפק נשק לז'ונאס סאווימבי.

החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
החות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

המלחמה באנגולה הושהתה בשנת 1992, ובמדינה נערכו בחירות. יחד עם זאת, לאחר שמפלגת UNITA עמדה לנחול תבוסה, היא פתחה במאבק אלים ביותר והיא עשתה שימוש בנשק שנרכש בעסקה בינה לבין ויקטור בוט. במהלך מלחמת האזרחים הזו נהרגו, לפי ההערכות שונות, כחצי מיליון בני-אדם. בנוסף, קרוב לארבעה מיליון אנגולים הפכו להיות פליטים מחוץ למדינתם והתפזרו במדינות השכנות, בעיקר בדרום אפריקה, זימבבואה, נמיביה, ובוטסוואנה. 

במהלך שנות ה-90, ויקטור בוט החליט להפר את חוקי אמברגו של האו"ם, והחל לספק נשק למדינות כמו אנגולה, ליבריה, סיירה לאון והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, למרות האיסור. אחרי שישב בכלא האמריקאי במשך 14 שנים, ויקטור בוט חוזר לתמונה, ומנצל את הייאוש של החות'ים בתמורה למזומנים. בנוסף לקשרים עם החות'ים, לויקטור בוט היה קשר מפוקפק עם הרודן הליברי צ'ארלס טיילור, שכיהן כנשיא ליבריה בשנים 1997–2003. לפי מקורות רבים, בוט הקים כמה חברות הובלה האווירית אשר סיפקו לטיילור נשק שהיה מיועד לדיכוי האופוזיציה. יש לציין, כי חברות הובלה אלה הוקמו על מנת לשנע את הסיוע ההומניטרי של האו"ם במדינות באפריקה.

בנוסף, ויקטור בוט היה החשוד העיקרי באספקת טילי הכתף לטרוריסטים בקניה (בפרט, לארגון המקורב לאל קאעידה), אשר ביצעו ב-28 בנובמבר 2002 שני פיגועים בעיר הבירה מומבסה, נגד מטרות ישראליות. בפיגוע הראשון התפוצצה מכונית תופת בכניסה למלון "פרדייז" בעיר, ונהרגו שלושה ישראלים ו-13 קנייתים. הפיגוע השני היה אמור להיות קטלני עוד יותר, והתכנית הייתה להפיל מטוס עם מאות נוסעים של חברת התעופה הישראלית "ארקיע" בזמן המראתו לישראל.

ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)
ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)

למזלנו, טילי הכתף שבאו להפיל את המטוס פספסו את המטרה והפעולה נכשלה. ויקטור בוט הוא אחד הפושעים המסוכנים ביותר והוא היה המבוקש המרכזי של רשויות החוק בארה"ב. על מנת להקשות על הרשויות בארה"ב, בוט רשם את הכתובות שלו דווקא במדינת דלאוור הקטנה שבצפון מזרח ארצות הברית הרחק ממטות ה-FBI וה-CIA בוושינגטון הבירה. בדלאוור, ככל הנראה, היה לו קל יותר להסתיר את הונו המוערך בשישה מיליארד דולר.

בנוסף, לקורא הישראלי יש להזכיר את פרשת נעמה יששכר אשר מדגימה היטב את שיטת הפעולה של קרמלין, שמרשה לעצמו לאסור אזרחים זרים על אדמת רוסיה, ולהשתמש בהם כקלף מיקוח על מנת לקדם עסקאות של תן וקח בעלות חשיבות פוליטית. בזמנו, ישראל העבירה לרוסיה את חצר אלכסנדר בירושלים על מנת להחזיר את נעמה הביתה.

מעצרים שרירותיים של אזרחי ארה"ב ומדינות אחרות על ידי השלטונות הרוסיים, כללו בין היתר את איש העסקים פול ווילן, את שחקנית הכדורסל בריטני גרינר, אשר ישבה במעצר ברוסיה על החזקת סמים קלים והיא שוחררה בתמורה לשחרורו של ויקטור בוט הנודע. בקרמלין יודעים היטב שאזרחים של מדינות אחרות שנכלאו על ידי השלטונות הרוסיים, ייחשבו כזכאים להתערבות דיפלומטית ומשמשים בתור קלך מיקוח בעסקאות חילופים בדרגים הגבוהים.