“האביב הערבי” גרם לשינויים דרמטיים באזור, שרישומם ניכר עד היום. אחת ההתפתחויות המרתקות נוגעת לוואקום שנוצר עקב חולשתן של השחקניות הערביות המסורתיות, ושאליו נכנסה סעודיה (ואיחוד האמירויות), והשתלבה עם המדיניות השאפתנית של יורש העצר הסעודי, שאחד הביטויים שלה נוגע ל”פלירט” שהתנהל עם ישראל ביחס לנורמליזציה אפשרית, כמובן כחלק מהסכם אסטרטגי עם ארצות הברית. אפשרות זו לא ירדה מהשולחן, לפחות לא לחלוטין, אף במהלך המלחמה בעזה.

האינטרסים של סעודיה וישראל משותפים, אך יש סוגיה אחת שהופכת הכל

ההתפתחויות בשבועות האחרונים, בדגש על חיסולו של נסראללה (ומרבית הנהגת הארגון), כמו גם העימותים הישירים, חסרי התקדים, בין ישראל לאיראן, יצרו תנאים חדשים מבחינת הסעודים. ראוי להצביע על מספר מהלכים מעניינים במיוחד מצדם: חיסולו של נסראללה והפעילות הקרקעית הישראלית בדרום לבנון יצרו תנאים חדשים שעשויים לסייע לקידום מהלכים בזירה הפוליטית הלבנונית, שלא התאפשרו בעבר.

בראשם, בחירתו של נשיא. כך, בימים האחרונים ניכרת פעלתנות דיפלומטית אינטנסיבית בביירות, המובלת על ידי ארצות הברית וצרפת, ובתמיכה נלהבת של סעודיה. המטרה, כאמור, היא לנצל את היחלשות זכות הווטו של חיזבאללה כדי לקדם בחירת נשיא, מה שיסלול את הדרך להקמת ממשלה, ואולי החזרת האמון בהדרגה במוסדות המדינה. ראש הממשלה בפועל מיקאתי ציין שבכוונתו לעשות כן, ונביה ברי, מנהיג “אמל” השיעית, זוכה לחיזורים אינטנסיביים על מנת לקדם זאת. המועמד המוביל, המקובל על המערב והסעודים, הינו מפקד הצבא ג’וזף עאון. מאליו מובן שמדובר במהלך שנוגד את האינטרס האיראני, ויש לצפות שטהרן תשיב מלחמה שערה בהקשר זה.

מול ישראל, הסעודים יצאו בהבהרה חד־משמעית ביחס לתנאי המוקדם וההכרחי לכינון יחסים עמה. שר החוץ הסעודי הבהיר, ”סעודיה תפעל ללא לאות להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, ולא תכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל בלא מימוש תנאי זה”.

מהלך מעניין לא פחות מסתמן בתחום האנרגיה. דיווח מרתק ב”פייננשל טיימס” (26.9), מלמד כי סעודיה מתכוונת להגדיל את תפוקת הנפט במיליון חביות נוספות ליום, תהליך שיושלם בדצמבר 2025. בכך ריאד תשנה דרסטית את מדיניותה ששאפה לשמור על מחירה של חבית נפט סביב יעד של 100 דולר. מאליו מובן שזה יכניס פחות כסף לקופת המדינה, אולם הסעודים יכולים להרשות זאת לעצמם, הן לנוכח אמצעים כספיים ממקורות אחרים, וכאמור אולי כחלק משינוי כיוון אסטרטגי. יתר על כן, צעד מעין זה יפגע באופן משמעותי במפיקות נפט כמו איראן ורוסיה, שאינן יכולות להרשות לעצמן ירידה במחיר הנפט. מדובר באיתות ברור מאין כמותו לעבר וושינגטון.

כל זה עשוי להצביע על האפשרויות החדשות שנפתחו בראייה הסעודית לקדם מספר שינויים שעשויים להשפיע באופן דרמטי על האזור. יש להניח שבריאד שבעי רצון מהמהלומות שאיראן ובנות בריתה חטפו בשבועות האחרונים, אף שבפומבי לא מביעים זאת וקוראים להפסקת אש. אין לסעודים עניין להבעיר את האזור, יש עניין בהחלשת איראן. אין לדעת עד כמה מהלכים אלו יוכתרו בהצלחה, הרבה תלוי גם במהלכיה של ישראל ובחשיבתה לטווח ארוך יותר מאשר היום למחרת. וכמובן, בתוצאות ה־5 בנובמבר בארצות הברית.