זוכרים את היום שבו כוחות הביטחון של ישראל חיסלו את חסן נסראללה? במקרה ‏זו הייתה יממה מוצלחת מאוד להרתעה הישראלית, ושעות רעות מאוד להווה ולעתיד הכלכלי של כולנו. למפולת חסרת תקדים בדירוג האשראי של מדינת ישראל - ירידה בכמה רמות תוך שמונה חודשים בלבד בטבלאות של מודי'ס - ישנן השלכות חמורות על חיי אזרחי ישראל, וחייבים לדבר על זה. כן, דווקא היום, בעת המלחמה.

מאז נקבע דירוג האשראי הראשון של ישראל, ב־1988, לאחר המשבר הכלכלי והפיננסי החריף שחוותה בשנות ה־80, טיפסה ישראל בהתמדה בדירוג של מודי'ס ושל שתי החברות האחרות, פיץ' ו־S&P. עד שהפציעה לחיינו "ממשלת ימין על מלא". כן, עוד לפני המלחמה, באפריל 2023, הורידה מודי'ס את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה" על רקע קידום ההפיכה המשפטית. באוקטובר היא כבר הורידה אותה ל"שלילית".

במקביל הכנסות המדינה קרסו בכ־10 מיליארד שקלים, ההשקעות הזרות ירדו ב־70% ואמון העולם הפיננסי במדיניות הכלכלית של נתניהו־סמוטריץ' הגיע כבר אז לשפל שלא ידענו עשרות שנים, אם בכלל. בפברואר 2024, לנוכח חוסר היכולת של הממשלה לנהל מדיניות פיננסית אחראית בעת המלחמה, מודי'ס הורידה, לראשונה, את דירוג האשראי של ישראל מ־A1 ל־A2, וכאמור לפני שבועיים ספגנו מכה קשה נוספת - הורדה כפולה של הדירוג, ל־Baa.

מודיס  (צילום: רויטרס)
מודיס (צילום: רויטרס)

השאלה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, ובצדק: מדוע לעסוק במושגים אקדמיים כמו "הורדת דירוג האשראי"? מה אכפת לציבור הרחב? התשובה מורכבת ממספר רבדים, כאשר לכל אחד מהם ישנה השפעה מהותית על חיי האזרח הפשוט. הורדת דירוג האשראי מייקרת מאוד את עלויות החוב הלאומי. ישראל מממנת את הגירעון באמצעות הפצת איגרות חוב, וכבר כעת המדינה משלמת ריביות גבוהות בהרבה. בכמה? לפחות 5־4 מיליארד שקלים יותר בשנה הבאה, בנוסף ל־40 מיליארד שקלים ששילמנו השנה.

התוצאה היא פחות כסף בקופה לאזרחים. פחות כיתות לימוד, הקפאת קצבאות, תורים ארוכים יותר לרופאים וגם העלאת מסים למעמד הביניים. והנה זה כבר מגיע, בטיוטת תקציב 2025. נוסף על כך, הורדת דירוג האשראי מבריחה את המשקיעים הזרים. הפעילות הכלכלית נפגעת, נרשמים פחות יזמים, נוצרים פחות מקומות עבודה, הצמיחה במשק יורדת לרמה של 0.5% ב־2024, על פי הערכות בנק ישראל. משמע - צמיחה שלילית לנפש.

מה עוד? הורדת דירוג האשראי מחלישה את השקל כי המשקיעים שעוזבים מוכרים את הנכסים השקליים ומעדיפים להשקיע באפיקים אחרים. שקל חלש יותר מייקר את עלויות הייבוא ומחמם עוד יותר את יוקר המחיה. כל אחד מרגיש את זה מדי שבוע בסופר. כמובן, החלשת השקל והתייקרות הייבוא מזניקות את האינפלציה, מה שמקרב את העלאת הריבית. דהיינו, תשלומי המשכנתאות צפויים לעלות בקרוב.

חשוב להבין - כל הקטסטרופה הזאת אינה גזירת גורל. היא תוצאה של התנהלות לא מקצועית, לא אחראית, יהירה ופושעת של ממשלת נתניהו. עדיין לא מאוחר לעצור את המפולת. אך ללא שינוי פוליטי, ללא הנהגה חדשה, ללא מדיניות כלכלית שונה ב־180 מעלות - ישראל תמשיך להפסיד בחזית הכלכלית.

הכותב הוא חבר כנסת בסיעת יש עתיד