ישראל נמצאת באחת התקופות ההיסטוריות הרות הגורל מאז הקמתה. איראן, שהקימה חגורת טרור שיועדה להשמדת המדינה, נכשלה במזימתה. השאלה שנשאלת היא: מהי הסיבה לשנאה היוקדת של איראן כלפי ישראל? התשובה מורכבת ונובעת ממספר גורמים היסטוריים, פוליטיים, דתיים ותרבותיים.

איראן רואה את עצמה כמדינה המייצגת את העולם האסלאמי, והתעמולה האיראנית נועדה גם לצרכים פנימיים כדי לשמר את שלטון האייתוללות ולעצב את הזהות הלאומית סביב הנושא הדתי.

לאחר המהפכה האסלאמית בשנת 1979, איראן עברה לשלטון דתי תחת האייתוללה רוחאללה ח'ומייני. השלטון רואה בישראל את האויב מספר אחת, והרבה מכך בשל תמיכת ישראל בשלטון הקודם בראשות השאה מוחמד רזא פהלווי - שלטון אשר נחשב למושחת ולא פופולרי.
ישראל נתפסת בעיני האייתוללות כאחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על הסכסוכים במזרח התיכון, כמו מלחמת לבנון, התמיכה בכוחות אנטי־איראניים בסוריה ובעיראק והמאבק בחמאס ובפת"ח. ישראל מייצגת את המערב, ובעיניהם היא "השטן הקטן", בעוד ארה"ב היא "השטן הגדול" והתגלמות האימפריאליזם המאיים על העולם המוסלמי.

הרפובליקה האסלאמית של איראן רואה את עצמה כמחויבת להגן על הפלסטינים נגד ישראל, ש"כבשה" את פלסטין ומחזיקה באחד המקומות החשובים ביותר לאסלאם – ירושלים. היא רואה את עצמה כמחויבת לשחרר את ירושלים מ"כיבוש השלטון הציוני".

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

איראן היא המדינה השיעית הגדולה ביותר בעולם, וישראל נתפסת כאויבת של האסלאם, במיוחד בקרב השיעים. המחלוקות הדתיות בין השיעה לסונה, במיוחד כאשר ישראל חתמה על הסכמי שלום עם מדינות סוניות כמו איחוד האמירויות, מצרים וירדן, מלבות את חששה של איראן ושנאתה כלפי ישראל.

האיומים הנשקפים מאיראן והשאיפות שלה לפיתוח תוכנית נשק גרעינית השפיעו באופן משמעותי על האסטרטגיה הביטחונית של ישראל. התקפות פוטנציאליות של ישראל על מתקני הגרעין האיראניים עשויות לגרום לתוצאות משמעותיות לא רק עבור המזרח התיכון, אלא גם עבור הכלכלה והפוליטיקה הגלובליות. במיוחד עבור ארה"ב, בעלת הברית הקרובה ביותר, הנמצאת ערב בחירות לנשיאות ולקונגרס.

איראן רואה את תוכנית הגרעין שלה כאמצעי להגברת מעמדה האזורי ולביסוס השפעתה במזרח התיכון. ישראל רואה בתוכנית זו איום קיומי, במיוחד לנוכח הכרזות ראשי הממשל האיראני וכוונותיו המוצהרות להשמיד את ישראל.

צריבה תודעתית

תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים יכולה להוביל לתגובה צבאית חריפה, שתכלול תקיפות של יעדים ישראליים חשובים, וייתכן שגם של מתקני נפט ומתקנים אסטרטגיים באמירויות, בבחריין ובסעודיה. התקפה כזו עלולה לעורר גם את בעלות הברית של איראן, כמו רוסיה וסין, להגיב באופן צבאי או פוליטי, מה שיוביל לסיבוכים חדשים במזרח התיכון.

תקיפה ישראלית על איראן עלולה בנוסף להוביל לפגיעה בשוקי הנפט והגז הגלובליים. איראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, ותקיפת מתקניה יכולה לגרום לשיבושים בהפקת הנפט ובתעבורה הימית במפרץ הפרסי. כתוצאה מכך, מחירי הנפט עלולים לזנק, דבר שיפגע בכלכלה העולמית ויגרום לעלייה במחירי הדלק.

במקביל, קיימת אפשרות שמתקפה ישראלית תוביל לפגיעה בשלטון האייתוללות, אך התוצאה תלויה במספר גורמים, כגון היקף התקיפה, היעדים שייבחרו והתגובה של העם האיראני והקהילה הבינלאומית. פגיעה בתשתיות צבאיות או גרעיניות עשויה להחליש את יכולותיה הצבאיות של איראן, אך קיים גם סיכון שהמשטר ינצל את התקיפה לצורך גיוס תמיכה פנימית באמצעות גינויים כלפי ישראל והצגתה כאויב חיצוני מאיים. פגיעה נרחבת בתשתיות האזרחיות, שתגביל את יכולות המשטר לספק שירותים בסיסיים, יכולה להוביל גם להתקוממות אזרחית במדינה.

תקיפה באיראן תציב את ארה"ב בפני דילמה מורכבת: האם לתמוך בישראל ולהגביר את המתיחות האזורית, או לנסות למנוע את ההסלמה. אם ארה"ב תבחר לתמוך בישראל, היא עשויה להיתקל בהתנגדות עזה מצד מדינות אירופיות ואסייתיות, שעדיין מקוות לפתור את המשבר בצורה דיפלומטית.

מטוס F35 (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מטוס F35 (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

מנקודת המבט הישראלית, תקיפת איראן נחשבת לצעד הכרחי כדי להגן על עצמה, להחזיר את כושר ההרתעה ואולי לפגוע במתקני הגרעין. חיסולי ראשי חיזבאללה מוכיחים לאיראן שמי שפוגע בישראל לא יינקה. עברו הימים שבהם ישראל עברה לסדר היום על מתקפות רצחניות של ארגוני טרור.

הלקח שישראל מלמדת את חמאס, איראן וארגוני הפרוקסי שלה ייצרב בתודעה שלהם לשנים רבות, אך יש להבין שלמתקפה הצפויה על איראן עלולות להיות השלכות אזוריות. לכן על ישראל להיות מתואמת עם ארה"ב ככל האפשר, אך לפעול בהתאם לאינטרסים שלה, שלא תמיד תואמים את אלה של האמריקאים.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי, נשיא אגודת תקשורת הרדיו הישראלית וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל