בהתקפת חיל האוויר הישראלי על מטרות צבאיות איראניות נפגעו פגיעה של ממש יכולת הייצור של טילי קרקע־קרקע איראניים וגם מערכות ההגנה האווירית שלה.
 
אפשר לציין שהתקפת ישראל צלחה וגרמה לאיראנים נזק רב, אך צהלות השמחה בעקבות הצלחת ההתקפה הישראלית הן מוקדמות מדי.
כפי שכבר נוכחנו בעבר לא אחת ולא שתיים, ההסתכלות של רוב הכתבים והפרשנים הצבאיים, שאליהם גם מצטרפים אותם אלופים בדימוס בערוצי התקשורת, היא הסתכלות עכשווית וצרה, כעין הסתכלות דרך חור המנעול ללא צפייה רחבה יותר ועמוקה יותר אל העתיד.
 
הרי כמה אמירות של אלופים בדימוס כמו: ״התפתחות המלחמה צעד אחר צעד הביאה אותנו למצב הכי קרוב להכרעה אזורית״; ״המסר לאיראן ברור: התקיפה של ישראל הייתה הכנה למכה גדולה יותר״.

מחשבתם אינה קוהרנטית, הם משנים כיוון חשיבה כמו שבשבת עם כל משב רוח חדש.

כדאי שנזכור כולנו שבידי האיראנים יש עוד כ־3,000 טילים בליסטיים ורקטות שיכולים לגרום נזק עצום לעורף הישראלי ולמרכזי האוכלוסייה. חשוב מזה להבין שמלחמת ישראל בעזרת ארה״ב היא לא רק נגד איראן ונגד גרורותיה, אלא גם נגד ציר הרשע: רוסיה, סין ואיראן, שחברו להן יחדיו כדי לנשל את ארה״ב הן משליטתה במזרח התיכון והן מנכסי הכלכלה שלה ומבסיסי צבאה, וכמובן הן נגד ישראל, ידידתה הקרובה.

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

 
משום כך ציר הרשע משקיע משאבי עתֵק כדי לחזק את איראן שהיא בעלת ברית של רוסיה וסין, ובאמצעותה לחזק את כל גרורותיה במזרח התיכון נגד ישראל. מכאן שכל מי שטוען שאנחנו קרובים להכרעה אזורית אינו מבין מה הוא סח. כדי להכריע הכרעה אזורית צריך להכריע את ציר הרשע, ולישראל אין שום יכולת כזאת.

יתר על כן, בעוד כמה שנים לא רבות מהיום נראה שהאיום על ישראל יגדל בעשרות מונים, על אף הצלחת התקפת ישראל על איראן.
 
מספר הטילים הבליסטיים, הרקטות והכטב״מים וחימושם של צבאות הטרור של איראן וגרורותיה יגדלו מאוד. הנזק שצה״ל עשה לבסיסי הטילים וההגנה האווירית באיראן יתוקן, ולאורך שנים לא תהיה לכך השפעה על המשך התעצמותה של איראן בסיוע מסיבי של רוסיה וסין.

צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)
צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)

 
כדי שמדינת ישראל תוכל להתמודד עם האיומים העתידיים, היא צריכה ללכת יד ביד עם ארה״ב, עם מדינות אירופה (ברית נאט"ו) ועם מדינות ערב שיהיו מוכנות להצטרף אליה, עליה להיות ציר שעומד נגד ציר הרשע של רוסיה, סין ואיראן, היינו עליה ליצור מאזן אימה שכל צד יבין שאם יפגע בישראל או בכל מדינה אחרת בברית – הוא עצמו עלול להיפגע. אפשר להשוות זאת למאזן האימה שהיה במלחמה הקרה בין ברית המועצות לשעבר לארה״ב, החששות של זו מזו הביאו לשקט בעולם ולאי־התפרצות מלחמת עולם שלישית.

צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)
צילומי הלוויין מהתקיפה באיראן (צילום: רויטרס)

 
היות שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, היא צריכה להקים צבא חזק בעזרת בעלות בריתה (אין לישראל משאבים לעשות זאת בעצמה) ולהיות החלוץ ההולך לפני המחנה. לשם כך היא צריכה להקים חיל טילים שיעילותו נגד משגרי טילי האויב עולים בעשרות מונים יותר ממטוסים; עליה לגשת מייד למיזם לאומי עם ארה״ב בפיתוח לייזר עוצמתי (הטכנולוגיה כבר קיימת בידי ישראל וארה״ב) שיעילותו נגד טילים בליסטיים ונגד רקטות של האויב טובה מאוד. יתרונה של מערכת הלייזר שעלות יירוט הטילים והרקטות של האויב זולה באלפי מונים מטילי ה"חץ", "קלע דוד" ו"כיפת ברזל".

אנחנו זקוקים אפוא לעזרת האמריקאים בפריסת הטילים שלהם בישראל. ישראל צריכה להצטייד גם בעשרות אלפי כטב״מים מתאבדים וגם כטב״מים לאיסוף מודיעין (בעזרת הכטב״מים הפליאה אוקראינה את מכותיה ברוסים מכות נאמנות וכואבות גם בהגנה וגם בהתקפה). ישראל צריכה להצטייד בתותח נ״מ רב־קני ("וולקן"), שיעילותו נגד כטב״מי האויב גבוהה מאוד, וכמובן עליה להגדיל את צבא היבשה להיקף שהיה לפני 20 שנה כדי שיוכל להילחם בכמה גזרות יבשתיות בו־זמנית במלחמה אזורית ורב־גזרתית (בגלל קיצוץ דרסטי של צבא היבשה בעשרים השנים האחרונות הוא אינו מסוגל לתת מענה אפילו בגזרת לחימה אחת, ולכן שאר הגזרות אינן מוגנות לחלוטין).

דברי הרמטכ"ל לאחר התקיפה באיראן (צילום :דובר צה"ל)

כשנתיים וחצי לפני פרוץ המלחמה הקמתי חמישה צוותי מומחים בחסות אוניברסיטת רייכמן ובעזרתו של פרופסור בועז גנור המכהן היום בתפקיד נשיא האוניברסיטה. הצוותים עסקו בחמישה רכיבים עיקריים בביטחון הלאומי: תפיסת הביטחון, מוכנות צבא היבשה למלחמה, מוכנות העורף למלחמה, מוכנות צה״ל בהגנה ובהתקפה מטילים, מרקטות ומכטב״מים של האויב, לרבות התרבות הארגונית בצה״ל שיש להעלותה על דרך המלך. לאלה הוספנו שני נספחים – כשירות הלוגיסטיקה והאחזקה במלחמה ואיכות כוח האדם בקבע. במסמך 80 עמודים, ובהם מרוכזות הבעיות, ובעיקר – הפתרונות שאליהם אנחנו ממליצים: ״המלצות לחומש הבא והיערכות ישראל למלחמה״.

הדוּח נמסר והוצג כשנה לפני המלחמה לכל מקבלי ההחלטות: ראש הממשלה, שרים, 12 מנהלי האגפים במל״ל, יו״ר ועדת החוץ והביטחון, שר הביטחון גלנט והרמטכ״ל, הרצי הלוי. כולם קיבלו את הדוח ואת המלצותיו: שר הביטחון גלנט והרמטכ״ל, הרצי הלוי, שילבו את הפתרונות שהמלצנו כחלק מתוכנית העבודה של משרד הביטחון והצבא. אך לצערי הרב במשך כל הלחימה שנמשכת כבר יותר משנה, ואף על פי ששר הביטחון והרמטכ״ל החליטו ליישם את המלצותינו בדוח – שום דבר לא נעשה. יש קיבעון מחשבתי וקיבעון מעשי, ולא מכינים את צה״ל לאתגרי העתיד.
 
לסיום, לא בשמיים היא כי אין צורך בתוספת תקציבית גדולה, אלא צריך פשוט לאזן את הסיוע הכלכלי והצבאי האמריקאי של עשרות מיליארדי דולרים בין כל הצרכים שציינתי לעיל, ולא להשקיע את רובו רק במטוסים, ובשאר – כמעט שום דבר כפי שעושים זאת היום.