הסאגה הארוכה והמתמשכת של הוויכוחים והדיונים על אופן מינויו של נציב שירות המדינה הבא עדיין לא הגיעה לידי מיצוי וסיכום. לאיש, מלבד לראש הממשלה אולי, אין ספק שמדובר במשרה שלמילויה נדרשות עצמאות ואי־תלות. כל מי שמצוי במציאות של האתיקה השלטונית העכשווית בישראל יודע היטב שמינוי הנציב על ידי ראש הממשלה או בהשפעתו יגביר עוד יותר את תהליך הפוליטיזציה ששירות המדינה עובר ללא מעצורים.

בצדק רב נדחתה כבר בשלב זה עמדת הממשלה, שלפיה ימונה נציב שירות המדינה להבא על פי הצעת ראש הממשלה, ומינויו יאושר על ידי “הוועדה המייעצת לענייני תפקידים בכירים", שבודקת אך ורק את היבט טוהר המידות – להבדיל מ"ועדת המינויים" הבוחנת את התאמתו של המועמד לתפקיד על פי ניסיונו המוכח וקריטריונים מקצועיים וניהוליים. מינוי נציב שירות המדינה רק על בסיס בדיקת היבט טוהר המידות דומה למינוי רמטכ"ל רק כי בעיני ראש הממשלה ושר הביטחון הוא בחור טוב וישר.

לא ייתכן שהנציב, שתפקידו הוא מניעת מינויים פוליטיים, יהיה בעצמו מינוי פוליטי, וימונה לתפקיד לא על פי התאמתו, אלא על פי הצעת ראש הממשלה. כדאי לזכור שדרוש לתפקיד לא רק אדם בעל שיעור קומה, אלא גם עתיר ניסיון וידע מקצועיים וניהוליים ברמות הגבוהות ביותר ובהיקפים הנרחבים ביותר.

על נציב שירות המדינה חלה אחריות לקביעת המבנה הארגוני של שירות המדינה ולחלוקת הסמכויות של היחידות השונות בשירות. הוא בעל הסמכות בכל הקשור לגיבוש תקנונים מנהליים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך ולאכיפתם בקרב עובדי המדינה. סמכויותיו הנרחבות חולשות על העסקת עשרות אלפי עובדי המדינה והוא עומד למעשה בראש המערכת הממונה על ניהול ההון האנושי בשירות המדינה כולו.

מתוך מכלול תפקידיו, סמכויותיו ותחומי אחריותו של הנציב עולה הצורך למנוע כל מצב שבו ההחלטה בדבר מינויו תכרסם עוד יותר באופי המקצועי והא־פוליטי של שירות המדינה. בחירה כושלת של נציב שירות המדינה, שעל פי הגדרת תפקידו אמון בין השאר על שיפור השירות לציבור, תפגע בעיקר בציבור, שבימים אלה זקוק לשירות המדינה יותר מאי פעם. יש לצפות שהנציב שייבחר יוביל לרפורמה מושכלת ומהירה, שתבטיח את התייעלות השירות הממשלתי.

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת “אומץ", ולשעבר חבר הנהלת נציבות שירות המדינה ויו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי