ממשלת ישראל הובילה לסגירת השמיים, והנזק שנגרם עלול להיות בלתי הפיך. לחופש התעופתי והתחבורתי מישראל ואליה יש חשיבות עצומה. אלו לא רק טיסות הלואו־קוסט לתיירים, אלא מנוע כלכלי של חברות בינלאומיות, עסקים וסחר בינלאומי.

מדינה שאי אפשר לייצר ודאות לגבי היכולת להגיע אליה או לצאת ממנה, הופכת להיות מדינה שנמנעים מלהשקיע בה ולעשות איתה עסקים. איך מיקרוסופט יכולה לשלוח לכאן נציגים, אם הם לא יודעים מתי יחזרו והאם תהיה או לא תהיה להם טיסה? איך חברות הסטארט־אפ שמחפשות משקיעים יכולות לעמוד בהוצאות התעופה המטורפות?

לא זו בלבד, אלא שטיסות הנוסעים מהוות השלמה חשובה לענף התובלה, ובאמצעותן מגיעות ויוצאות מכאן סחורות רבות על אותם המטוסים. ירידה כה דרמטית בנפח התעופה מובילה למשבר סחר, שכמובן מתגלגל גם הוא לכיסו של הצרכן. תוסיפו לכך קווים שבהם נוצרה בלעדיות לחברת תעופה אחת, ותגיעו לכאוס תחבורתי.

המדהים הוא שהנושא כלל לא מעניין את שרת התחבורה. ביקשתי לסרוק את ההודעות שלה ברשתות החברתיות (פייסבוק ו־X) בניסיון ללמוד מעט על פעילותה לשינוי המצב. התוצאה: כלום ושום דבר. השרה רגב לא טרחה להתייחס לסוגיה החשובה ולו בפרסום אחד.

מצאתי שהגב’ רגב התייחסה בחודש מאי לפתיחת טרמינל 1, שנסגר בינתיים. מלבד כמה תמונות על מטוס אייר חיפה בכמה פוסטים, הפרסומים של רגב הסתכמו בהדהוד פוליטיקה קטנה על גבם של אזרחי ישראל.

נתב''ג (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
נתב''ג (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אז מה אפשר לעשות? בשלושה צעדים פשוטים ניתן לפתור את המשבר:

1. מתן מתווה ביטוחי לחברות התעופה הבינלאומיות, שיאפשר להן לטוס לכאן בעלויות ביטוח סבירות, בדומה למתווה שניתן לחברות התעופה הישראליות.

2. תיקון חקיקה במטרה להוריד את חובת הפיצוי ללא הוכחת נזק מטיסה שבוטלה בעקבות מצב מלחמה. לא סביר שחברות תעופה, שטיסתן בוטלה בגלל המצב בישראל, יצטרכו לפצות את הנוסעים פיצוי נוסף על מחיר הכרטיס או מתן כרטיס חלופי. זה סיכון לא סביר שמוביל לכך שחברות רבות מעדיפות כלל לא לטוס לישראל.

3. פתיחה מחודשת של טרמינל 1 על מנת להוזיל את מחירי האגרות, מה שיוביל להוזלה של עלות הכרטיס ובכך ירחיב את השוק וימשוך לכאן חברות נוספות.

דבר נוסף שהכרחי לשינוי המצב הוא משרד מתפקד. דרושה שרת תחבורה שתציב את הנושא המקצועי שעליו הופקדה בראש מעייניה, תעסוק בכך מבוקר עד ליל, תפעיל את כל עוצמתה הפוליטית ותערב את ראש הממשלה בעניין.

פתיחת השמיים היא עניין אסטרטגי עבור מדינת ישראל והכלכלה הישראלית, והגיע הזמן שבממשלה יתעוררו ויתייחסו לנושא בהתאם.

הכותב הוא יו”ר סיעת ישראל ביתנו