מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה את הצעת החוק "להגנה על הציבור מפני ארגוני פשיעה" ולפיה בית משפט יוכל להוציא צווי הגבלה לחברים בארגוני פשיעה ע"פ הערכות מודיעין וזאת בכדי למנוע פגיעה חמורה בביטחונו של אדם. ההצעה הוגשה ע"י מספר חברי הכנסת בראשם צביקה פוגל, אביגדור ליברמן ויבגני סובה. ראשית מרגש לראות ח"כים עובדים, שנית מרגש עוד יותר שח"כים ממפלגות שונות עובדים יחד בשיתוף פעולה.

העיסוק והטיפול בחקיקה הקשורה לסוגיות ביטחון פנים, ביטחון האזרח והחברה בכלל וההתמקדות בארגוני פשיעה כחלק מתופעת הפשיעה החמורה והמסוכנת הוא חשוב וערכי מהמעלה הראשונה וכאמירה יש לחוק הזה ערך רב ומשמעותי.

יש לציין בהקשר היסטורי את חוק "המאבק בארגוני פשיעה" שנחקק בעקבות הצורך להילחם בפשע המאורגן בישראל. את הצעת החוק הניע משרד המשפטים והחוק נחקק באופן רשמי בשנת 2003, כאשר מאיר שטרית היה שר המשפטים. היתה זו בעצם הגרסה הישראלית ל"חוק ריקו" שנחקק בשנת 1970 בארה"ב ונעשה בו שימוש בפועל בסוף שנות ה-70 ובעיקר במהלך שנות ה-80 בפעילות כנגד המאפיה בניו יורק.

החוק בא להתמודד עם התופעות של פשיעה מאורגנת ועם המבנה של ארגוני פשיעה, הגורם לעיתים קרובות קושי בהוכחת הקשר בין ראש הארגון לבין ביצוען של עבירות שנעברו על ידי אחרים. חוק זה נועד לטפל בארגונים בפן הראייתי חקירתי, במעמד איסוף הראיות וניהול התיק בבית משפט. 

לחוק המדובר שמוביל בין השאר פוגל, יש משמעות אופרטיבית רבה שכן הוא מעוניין להתמקד בהערכות וניתוח חומר מודיעיני בשלב מוקדם וראשוני מבלי לחכות חודשים ושנים להבשלת השלב המשפטי המייגע והמאתגר באולמות בית המשפט. מדובר ביוזמה וחוק חשובים מאוד אך חשוב לחבר אליהם עוד מספר תהליכים מעשיים ומנטליים.

בראיית ההיסטוריה כאשר נחקקו חוקי ריקו למיניהם בעולם הם הצליחו לייצר מציאות הרתעה ואכיפה ולממש את החוקים כאשר לצדם היו שופטים, תובעים כלליים ומפקדי משטרה ויחידות ללחימה בפשע המאורגן נחושים מאוד כאשר לא באמת היו להם כוונות אחרות ורעש סביבתי שלילי בדמות רצון להתקדם, להתנחמד או סתם לייצר שקט תעשייתי. 

בסבב המינויים החדש במשטרת ישראל אפשר בהחלט לסמן מפקד בכיר או שניים בתחום החקירות והמודיעין הנחשבים לנחושים מאוד, שיש להם נסיון רב בפשיעה חמורה ומאורגנת ושאין להם בעיה לעשות כאב ראש למפקדים שלהם ולארגוני הפשיעה עצמם אך זה לא מספיק. לגבי המפקדים בצמרת אכיפת החוק והגנת המולדת, בוא נאמר בעדינות שהם נדרשים לשדרוג יכולות הנחישות שלהם.

מבחינה מודיעינית ומבצעית יש במשטרת ישראל יחידות מודיעין מבצעיות מהטובות בעולם שיכולות לספק את הבסיס המודיעיני לצורך מימוש החוק אך במציאות כיום אין להן מספיק משאבים להמשיך לגייס את מיטב בנותינו ובנינו. נכון שיש להן יוקרה וסקס אפיל משגעים אבל זה לא מספיק בכדי ללכת "למכולת המבצעית והמודיעינית ולעשות קניות".

החוק הזה יכול להיות בסיס והזדמנות לכך שיחליטו על העלאת השכר לתפקידי שטח וליבה בתחומי החקירות והמודיעין לפחות כמו הלחימה בטרור ויאפשרו ליחידות הללו לגייס תקנים חדשים, ובעיקר יאפשרו ליחידות לטפח כוח אדם איכותי עם אופק ועתודה מבצעית טכנולוגית ופיקודית בהמשך.

בשנתיים האחרונות חברי כנסת, קידמו חוקים בתחומי אכיפת חוק והגנת המולדת שלעניות דעתי לא הטיבו ולא קידמו את המלחמה עצמה כגון חוקי האיזוק האלקטרוני שהיוו פגיעה חמורה במאבק האלימות כנגד נשים. עכשיו יש הזדמנות, אסור לעצור בחוק אחד ויתרה מזאת, צריך לחבר אליו עוד  תשתיות, משאבים וכלים ולאפשר למשטרת ישראל לממש את החוקים כפי שהיא יודעת טוב מאחרים.

 הכותב הוא יועץ ומרצה בתחומי איסוף מודיעין וביטחון המולדת, אבטחת מידע ופרטיות