תוצאות המבחנים הבינלאומיים בחינוך, לצד נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מעידים על המשך הידרדרותה החינוכית של ישראל. אנחנו עדים לנפילה העקבית בהישגים של תלמידי ישראל, הן בתוצאות הבחינות החיצוניות והן בנתונים הפנימיים, מצב עגום שמוביל אותנו לכיוון של מדינת עולם שלישי.
מחקר "טימס" במתמטיקה ובמדעים הראה כי ישראל הידרדרה מהמקום התשיעי למקום ה-23 (מבין 44 מדינות בעולם). זאת, כשהמבחנים אינם כוללים את התלמידים החרדים, המהווים כ־20% מהתלמידים במערכת החינוך, ואת תלמידי מזרח ירושלים, המהווים כ־5% מהתלמידים.
גם ללא היבחנות של רבע מהתלמידים, שהם מהחלשים בלימודי הליבה בכל המערכת, ישראל ירדה לחברתן של קזחסטן ואיראן. נתוני הלמ"ס השבוע מראים כי גם באוריינות הקריאה ישראל נמצאת במגמת ירידה: מקום 27 מתוך 31, בתחתית הרשימה של מדינות OECD.
כיצד זה קרה? לאן נעלם עם הספר? אחרי חמש מערכות בחירות, רפורמות משתנות ופיצול משרד החינוך בשנים האחרונות, נוצר כאוס ניהולי. משרד החינוך חולק לכמה משרדים מגזריים, וארבעה שרים קיבלו סמכויות באגפים שונים. התוצאה היא מערכת ללא מטרות ברורות, שמפוזרת בין משימות רבות ללא התמקדות בבעיות העיקריות.
כשבוחנים את מערכת החינוך מבחינה כלכלית, אי אפשר להתעלם מכך שמשרד החינוך קיבל תוספות אדירות בשנים האחרונות: התקציב לשנת 2024 עמד על 84 מיליארד שקלים, כשהסכום גדל בעקביות מדי שנה.
לאור זאת, אין מנוס מקביעה שהבעיה איננה תקציבית, אלא ניהולית. גם התרבות המינויים הפוליטיים והבלתי מקצועיים והיחלשות שומרי הסף משקפות מערכת המתנהלת כעדר ללא רועה.
הפתרונות נמצאים מתחת לאף: יש להקים מועצה ציבורית לחינוך שתתווה אסטרטגיה ארוכת טווח, לבטל אגפים כפולים ולפטר שרים מיותרים. יש לחזור לניהול מקצועי ולהשקיע את מרב הכוחות באיכות כוח האדם שמגיע לכיתות.
יש לדאוג לכך שלצד לימודי ליבה של מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפה, כל תלמידי ישראל יקבלו לימודי ליבה של אזרחות, דמוקרטיה ומורשת, כדי שידעו לשם מה הם חיים ולומדים במדינת ישראל.
חשוב לזכור שהנתונים משקפים ירידה של השנים האחרונות, אך עדיין אינם מבטאים את מלוא ההשלכות של המלחמה, שצפויות להחריף את המצב עוד יותר. כפי שאמר פרופ' דן בן-דוד: "בלי משק של עולם ראשון לא יהיו פה מערכת בריאות, מערכת רווחה וצבא של עולם ראשון. ללא אנשי חינוך דגולים ומורים מקצועיים ואיכותיים, נהפוך במהרה למדינת עולם שלישי".
הממשלה הזו ביצעה השמדת ערך מטורפת בכל תחום אפשרי. אך בעוד שבתחומים אחרים ניתן לתקן, בחינוך הנזק הוא הרסני ובלתי הפיך. אזרחי ישראל, התעוררו.
הכותב הוא סגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת החינוך מסיעת "יש עתיד"