החברה החרדית בישראל חווה בשנים האחרונות שינויים משמעותיים בתחום החינוך. עם הכפלת מספר התלמידים במערכת החינוך הממלכתי דתי, מ- 4% ל- 8% בשנה"ל תשפ"ה, עולה גם החשיבות של מתן הזדמנויות חינוכיות שמאפשרות השתלבות בשוק העבודה המודרני. אך למרות התקדמות זו, קיימים אתגרים רבים שמונעים השתלבות מלאה של החברה החרדית במערכת החינוך הכללית, ובמיוחד בתחום לימודי המדעים.
על פי נתוני דוח המצב לשנת 2024 של המכון החרדי למדיניות ואסטרטגיה, פערי השכר בין גברים חרדים ליהודים שאינם חרדים מתרחבים עם השנים: בשנת 2005 היה שכרו של גבר חרדי כ־70% משכרו של גבר יהודי שאינו חרדי, וכיום הוא עומד על כ־49%. פערים אלו בולטים בעיקר בענפים כמו תקשורת ומידע ובתחום שוק ההון והפיננסים. תחומים הדורשים התמחות והשכלה מדעית.
נתונים אלו מראים כי שיעור הגברים והנשים האקדמאים בחברה החרדית עדיין נמוך בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, ושיעור השכר של חרדים נמוך משמעותית בהשוואה ליתר האוכלוסייה בישראל. למרות השאיפה להישגים דתיים ורוחניים, ישנם פערים בולטים בתחום ההשכלה, שמונעים מהציבור החרדי לממש את מלוא הפוטנציאל שלו בשוק העבודה. כך למשל מגיע הפער בין חרדים ללא חרדים.
כאן נכנס הצורך בשינוי גישה כלפי לימודי המדעים בחינוך החרדי. חינוך מדעי אינו רק דרך להעשיר את הידע – הוא גם מנוף משמעותי לצמיחה כלכלית וחברתית. תלמידים חרדים שיבחרו ללמוד מקצועות מדעיים ויגיעו לתעודת בגרות יכולים לשדרג את סיכוייהם להשתלב בשוק העבודה, להבטיח עתיד מקצועי יציב ולהגביר את רווחת משפחותיהם.
בשנה האחרונה אנו חשים את השינוי הזה גם אצלנו בטכנודע, לראשונה- מעל 2000 תלמידי המגזר החרדי (ממ"ח והחינוך העצמאי) פקדו את שערי הטכנודע. זוהי ההוכחה שמדע ותורה יכולים להתקיים תחת אותה קורת גג. התלמידים החרדים מגיעים בהמוניהם, סקרנים מאוד, מאופיינים במשמעת גבוהה ובצימאון לידע מרחיב אופקים.
חשוב שנזכור כי תעודת בגרות היא לא רק כרטיס כניסה ללימודים אקדמיים, אלא גם הזדמנות להרחיב אופקים ולפתח כישורים שיאפשרו לצעירים חרדים להשתלב במגוון תחומים.
תכניות חינוך שמספקות שילוב בין לימודים מדעיים לבין שמירה על אורח חיים דתי יכולות לשמש כגשר בין שני העולמות – הדתי והחילוני. זהו צעד חשוב עבור החברה החרדית, שממנו תצמח לא רק צמיחה אקדמית, אלא גם צמיחה כלכלית שתשפיע על רווחת כלל הציבור.
האתגר הבא של הממשלה בשילוב זרועות עם החברה החרדית הוא לייצר את התנאים הנכונים לחינוך חרדי שמשלב מדעים, תוך שמירה על ערכים דתיים. הדרך לעתיד טוב יותר עבור החברה החרדית עוברת דרך החינוך – חינוך שיאפשר לצעירים לגדול ולהצליח, להיבחן ולהתפתח, ולמצוא את מקומם במאה ה-21.
הכותב הוא מנכ"ל הטכנודע חדרה, המרכז הישראלי לרפואה ומדע