מותה לאחרונה בתאונת דרכים של ד"ר שמרית פרקול־פינקל, ביולוגית ימית בת 45 ואם לשלוש בנות קטנות, שנדרסה על ידי משאית ברחוב המסגר בתל אביב בעת שרכבה על קורקינט חשמלי, החזיר לכותרות את הסכנה האורבת לרוכבים ברחובות על כלים חשמליים.
ארבעה רוכבי כלים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2021, מגמה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות והגיעה לשיאה בשנת 2020 כאשר 24 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים. עד כמה גדול הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום הרוכבים ההרוגים? למרות הקורונה והסגרים הארוכים שהיו מנת חלקנו בשנה שעברה בשל הקורונה, נרשמה עלייה בהרוגים מתאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים בהשוואה לשנה הקודמת.
ומה עושים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בתגובה לעלייה בהרוגים ובמאושפזים כתוצאה מאותן תאונות? מקפיאים את פרויקט "אופנידן", שאמור ליצור רשת אוטוסטרדות בין־עירונית אשר תעבור בסמוך למרכזי התעסוקה במטרופולין תל אביב ותספק אלטרנטיבה עבור אלו הנאלצים לעמוד שעות ארוכות בפקקים בדרכם לעבודה. הפרויקט החשוב אמור היה לספק תנאי רכיבה בטוחים בין הערים כדי לעודד יותר ויותר אנשים לעשות שימוש יומיומי באופניים במקום ברכב הפרטי. לכן נקבע כי ייסללו כ־100 קילומטרים של שבילי אופניים בין־עירוניים רחבים שיחברו בין ערי גוש דן, מראשון לציון בדרום ועד להרצליה בצפון.
ברוח שרת התחבורה דורשים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לסלול שבילי רכיבה נוספים גם בערי הפריפריה, ועד שבמשרד האוצר יוסיפו כסף לסלילת השבילים, התקדמות התוכנית בגוש דן מוקפאת. אין אדם שיתנגד לתוספת של שבילי רכיבה בערים נוספות, ומדובר בדרישה חשובה וצודקת, אבל מדוע יש להעניש את תושבי גוש דן? מדוע לסכן את חייהם של רוכבים רבים ולעשות בהם שימוש במשחק הפוליטי? למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש את אחד התקציבים הגדולים ביותר. האם לא ניתן להסיט ממנו כמה מיליוני שקלים לטובת שבילי רכיבה מוצדקים וחשובים לתושבים בפריפריה?
בשל המשבר הכלכלי, יותר ויותר אנשים בוחרים לעשות שימוש בכלי רכב דו־גלגלי חשמלי כי הוא זול, נגיש, פחות מזהם ולא גורם לאובדן זמן בחיפוש חניה במרכזי הערים. בעולם כבר מזמן מעודדים אנשים לנסוע באופניים ובקורקינטים במקום ברכב הפרטי כדי להקל על הגודש במרכזי הערים. לכן מפנים עבור הרוכבים נתיבים על חשבון כלי הרכב, וזאת בנוסף לרשת שבילי הרכיבה הקיימים.
משרד התחבורה לא יכול לברוח מאחריות לשלומם של הרוכבים. הוא אישר הכנסת מאות אלפי כלים חשמליים לכבישים בלי להתאים את התשתית לכך. הכאוס שנוצר הוא תוצאה ישירה של היעדר תכנון ותוכנית אסטרטגית ארוכת טווח להסדרת תחום הכלים החשמליים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב חייבת להתעשת ולהבין שמדובר כאן בחיי אדם ושכל עיכוב בפרויקט, צודק ככל שיהיה, חושף בכל יום רבים לסכנת מוות. מדובר בדיני נפשות ובסיכון חייהם של רוכבים רבים בכל יום. השרה חייבת להחזיר את יישום הפרויקט למסלול הנכון עוד היום.
הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק.