אולי אינכם יודעים, אבל כל צוות בחברות התעופה עובר תדרוך של הטייסים, לפני כל טיסה ראשונה ביום נתון עם תרחישי קיצון, למשל אובדן מנוע בשלב ההמראה. מדובר בתקלה חמורה שכמעט לא מתרחשת, אך עדיין חשוב שהטייסים יהיו מוכנים גם לגרועה שבאפשרויות. הטור הזה אינו מנותק מהאווירה בארצנו בתקופה האחרונה. החשיבה והתדרוך לגבי תרחישים מאתגרים וחמורים הם חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם של צוותי האוויר שלנו.

"עודד אי התייצבות": מוביל "מחאת הטייסים" הושעה מחיל האוויר

טייסי החברות הישראליות הם ברובם הגדול גם משרתי מילואים, לאחר שירות צבאי משמעותי שכלל פעילות מבצעית נדרשת. לפיכך, אנו מאוד רגישים ועירניים לדין הבינלאומי, בייחוד כאשר לעתים אנו שומעים על ניסיונות של גופים מסוימים לדרוש עיכובים וחקירות של חיילי מילואים ישראלים בחו"ל.

כולנו זוכרים מקרים שבהם קצינים בכירים נדרשו להליכים לא נעימים בהגיעם למדינות מסוימות בתקופות שונות. לרוב העניין נפתר בלא כלום, אולם כאן יש לציין כי מערכת המשפט הישראלית מהווה מנגנון הגנה שעליו מסתמכים בתי הדין הבינלאומיים שאליהם מוגשות אותן דרישות חקירה. בית המשפט בישראל מגן עלינו מתוך הנחת עבודה כי מערכת המשפט הישראלית החזקה והעצמאית עומדת על כך שהמשרתים בצבא פעלו על פי הדין הבינלאומי מבלי לחרוג ממנו. מעטפת ההגנה הזו התבססה על המוניטין המוכר והבלתי מעורער של מערכת המשפט הישראלית.

המחאה כנגד הרפורמה במערכת המשפט היא זכותו של כל אדם או קבוצה ויש לה מקום בשיח הדמוקרטי האיתן בישראל, אולם איגוד מקצועי של טייסים בוחן תרחישים קיצוניים ומציאות, בדיוק כפי שמתדרכים את הצוותים לפני ההמראה. תהליכים עמוקים במערכת המשפט בכל מדינה ובוודאי שבישראל עלולים לכרסם בהגנה הניתנת כיום ולכך עלינו להיות ערוכים, ראשית בהבנת התמונה ובלימוד החומר מפי מיטב המומחים, ובשלב מאוחר יותר לעורר את עמיתנו באיגוד הטייסים הבינלאומי שבו אנו שותפים מובילים לכ־140 אלף טייסים מרחבי העולם.

כך אנו יודעים שאנו אף פעם לא לבד. הרי לא יעלה על הדעת כי טייסי וטייסות חברות התעופה בשום מקום בעולם יחששו מפני עיכוב או חקירה, תשאול, או במקרים מסוימים אף מעצר במדינות יעד במסגרת עבודתם היומיומית. אם כך יהיה, אפשר פשוט לסגור את השמיים. שינוי מציאות בתחומים רבים מביא עמו השפעה על התעופה במקום שבו הוא מתרחש, זה קורה בכל העולם. רגולציה שמשתנה מביאה מיד חברות לשינויים מבצעיים, נוסף על תמורות כגון שערי מטבע ומחירי נפט, שמשפיעים מיידית על מחיר הכרטיסים והביקושים.

במילים אחרות, תעופה היא דבר שברירי בשגרה ופתאומי בחירום, כולנו חזינו בכך בעת הקורונה. שינוי המצב המשפטי נוגע ישירות לצוותים העוסקים במלאכה. עלינו לוודא כי לא יהיו חשופים להתגרות מצד גורמים בינלאומיים, לאחר שנהנו מהגנת מעטפת משפטית רחבה ואיתנה שניתנה להם בשנים האחרונות.

בימים מתוחים אלה נכון להתייחס לכל מחאה, בין אם זו קבוצה או אדם בודד, גם כאיגוד מקצועי תעופתי. מעצרו של אדם בהפגנה אינה משויכת למקצוע שלו, אלא אם לקח חלק במחאה מקצועית. הוא אינו שבוי, אלא נעצר על פי חוק ועל כך ניתן להשיג בדרך חוקית ומקובלת. גם שירות המילואים הינו זכות אשר אחריות גדולה בצדה ורק משרת המילואים יחליט למה הוא מסוגל ולמה הוא מוכן.

החיבור המיידי בין המקצוע והדרגה למחאה קולקטיבית חייב להיבנות על בסיס ענייני ומקצועי. ולמרות הכל, אנו עדיין חברה אחת, שסועה ורותחת, בייחוד בעת האחרונה. אנחנו פסיפס אנושי מתווכח, מביע מחאה ומגלה שהרשות הרביעית, שהיא הציבור בישראל, אולי תהיה התגלית האזרחית החדשה לעולם כולו.  

גם במבנה היוצא למשימה בחיל האוויר יש כמה וכמה אנשי צוות, ביניהם בעלי דעות שונות, תפיסות ונטיות, עדות ולאומים, אני בא משם ואין לי ספק כי הדבר נכון גם בטנק ובמקומות אחרים. אולם המשימה היא אחת ואליה יוצאים תמיד, כאשר האחריות, הערכיות והלכידות עומדות כפנס המאיר את הדרך. גם כשחשוך וקשה לראות, יוצאים למשימה וחוזרים - עד לבאה אחריה: כי עוד נכונו לנו משימות רבות ומורכבות, וחשוב שנוכל להן.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי.