שרת החינוך הקודמת, ד”ר יפעת שאשא־ביטון, יצאה לפני פחות משנה ברפורמה בבגרויות במקצועות ההומניים. לאחר הבחירות, עם כניסתו למשרד החינוך של השר יואב קיש, הצהיר השר החדש שהרפורמה תבוטל, ובימים האחרונים הודיע על רפורמה חדשה.

עוד לפני שבוחנים אם המתווה החדש יועיל למערכת החינוך, ראוי להתייחס לתופעה המטרידה של דריסת הרפורמה הקודמת. בימי השרה שאשא־ביטון, המשרד ומערכת החינוך כולה היו מושקעים לחלוטין בקידום, יישום והסתגלות לרפורמה אחת, וכעת נולדה רפורמה חדשה, שכלל מערכת החינוך צריכה להתגייס עבורה. בעוד הצוותים החינוכיים צריכים להכין ולבנות הכל מחדש, התלמידים שלנו נשארים מבולבלים וחסרי אונים.

לשר בכל תחום יש את הזכות המלאה, ואף את החובה המוסרית, להתוות את המדיניות לפי ראות עיניו ותפיסת עולמו. אולם צריך לזכור כי מערכת החינוך בכלל, והתלמידים בפרט, צריכים סדר, יציבות ובהירות כדי להגיע למיצוי הפוטנציאל וההישגים. הישגי תלמידינו מבוססים על השקעה ארוכת טווח, שאת תוצאותיה ניתן לבחון רק לאחר תקופה ממושכת. שינויים משמעותיים כל כך ומהירים הם לבטח אינם מה שמערכת החינוך והתלמידים צריכים.

לטעמי האישי היה מוטב לנסות לבחון את המשך הרפורמה הקודמת לאורך תקופה ממושכת יותר. מהעדויות שקיבלתי מהצוותים החינוכיים אצלנו במועצת רמת הנגב, החיבור הרגשי של התלמידים לנושאי הלימוד, והעומק וההנאה שספגו בהכנת עבודות במקצועות ההומניים, עשויים להיות משמעותיים יותר מאשר בביצוע בחינה חיצונית כפי שהיה נהוג בעבר. חזרה לתקופה שבה התלמידים משננים את החומר אינה מבשרת טובות. הצעירים של ימינו מוכרחים לפתח יכולות ומיומנויות נוספות התואמות את החיים המודרניים.

נותר לנו לקוות כי המערכת והתלמידים יסתגלו במהרה לרפורמה החדשה, ושלא ייווצר פער מקצועי במעבר בין הרפורמות. אני משוכנע שהשר קיש רוצה בטובת תלמידינו לפני הכל וסבור שהוא מאמין שהמתווה החדש ייטיב עמם. אולם הצעתי היא שברפורמה הבאה, עוד לפני שמבצעים ריסטארט למערכת, כדאי שהרפורמה הקודמת או המצב הקיים ייבחנו לעומק. אם יעלה צורך בשינויים מקצועיים, עליהם להיעשות בהדרגה. 

הכותב הוא ראש המועצה האזורית רמת הנגב ויו"ר ועדת החינוך של מרכז השלטון האזורי