קיץ 2024 בפתח ואיתו גם הבילוי האהוב על כל המשפחה בחופי הים ובבריכה. לא אחת נשאלת השאלה כיצד לבחור תכשיר הגנה משמש - מה עדיף - ספריי או תחליב? והתשובה היא - מה שנעים. כי הכי חשוב להשתמש באופן יומיומי, ולא לצאת מהבית לא מוגנים. ודאי ובוודאי כשמדובר בחשיפה ישירה לשמש בים או בבריכה. לכל אחד מהצרכנים העדפות וצרכים שונים - מותאמי גיל, סגנון חיים, פעילות, סוג עור, רגישויות ועוד, ולכן נכון לבחור תכשיר ייעודי בהתאם לכך. המגוון רחב - החל מספריי, תחליבים קלילים, סטיק, רול און, ג'ל ועוד, כך שכל אחד יכול לבחור את המוצר שהכי נעים ומתאים לצרכיו. 

ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)
ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)

לא רק בבריכה. קרם הגנה - כל יום

"נזקי השמש מצטברים לאט עם השנים" מסבירה ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור. "אם בהתחלה הגוף יכול לתקן אותם ולמנוע את נזקיהם, עם השנים, יכולת התיקון של העור נפגעת ונחלשת ואז מתחילים להיווצר סממנים של נזקי שמש שיבואו לידי ביטוי בסרטני עור, כתמים, קמטים ושינוי כללי בגוון העור - 30% מיכולת ההגנה של העור מנוצלת בשנות הילדות". 

עוד מוסיפה ד"ר אקרמן: "הקרינה המזיקה מתחלקת לשני סוגים- UVA ו- UVB. ה- UVB שבעבר נחשבה לקרינה היחידה המזיקה גורם לשיזוף, כוויות וסרטן עור והכנה ממנו באה לידי ביטוי בגובה ה-SPF. UVA גורמת לשינוי בדנ"א, הזדקנות מוקדמת של העור ורגישות לשמש".

"ההמלצה היא למרוח קרם הגנה על העור כל יום, גם בימים בהם אין שמש ישירה ואפילו בימי עננים או גשם. הקרם מסייע להגן על העור מפני קרני השמש שעדיין עוברות דרך העננים או שהעור נחשף אליהן דרך החלונות ואפילו המסכים".

בלי פאניקה. אבל גם המחשב פולט אור כחול (צילום: אינגאימג')
בלי פאניקה. אבל גם המחשב פולט אור כחול (צילום: אינגאימג')

זהירות - האור הכחול

"במהלך העשור האחרון מחקרים מראים שיתכן שאלה אינן קרני האור היחידות שאנשים צריכים להתמגן מפניהן, מסתבר שאור כחול שנפלט על ידי השמש ומכשירים דיגיטליים עלול גם הוא להזיק לעור. אור כחול הוא חלק מספקטרום האור הנראה שהעין האנושית יכולה לקלוט וידוע גם בשם High Energy Visible Light (HEV). אורך הגל שלו הוא בין 380-450 ננומטר, מה שהופך אותו לאחד מאורכי הגל בעלי האנרגיה הגבוהה ביותר. 

המקור העיקרי של האור הכחול אליו אנו נחשפים הוא השמש, אך אנו מקבלים קרינת אור כחול גם ממסכים דיגיטליים – מחשבים, סמארטפונים, טאבלטים, טלוויזיות וסוגים מסוימים של תאורת פנים. אור כחול שנפלט מהשמש במהלך חשיפה של שעה וחצי בקיץ הוא שווה ערך לשבועיים (1000 שעות) חשיפה קבועה למסכים. מוצרי ההגנה משמש של AVENE – מכילים TriAsorB שהוא המסנן הראשון בעולם שמציע הגנה אופטימלית מקרני UVB ו-UVA והגנה מפני אור כחול HEV עד 420 ננומטר. הגורמות לפיגמנטציה והזדקנות העור". בנוסף מוצרי AVENE קיבלו ראשונים בארץ את תו "מגן שמש" של העמותה הישראלית לסרטן העור, המקדמת מודעות, הסברה וחינוך בנושא התנהלות נכונה והגנה מפני השמש.

מגוון תכשירי הגנה: אולטרסול, לה רוש פוזה, אוון. 49-159 ש''ח (צילום: יח''צ, יעל האן )
מגוון תכשירי הגנה: אולטרסול, לה רוש פוזה, אוון. 49-159 ש''ח (צילום: יח''צ, יעל האן )

כל אחד - וההגנה שלו

כיום מדפי רשתות הפארם מוצפים באינספור סוגי תכשירים של הגנה משמש, אך  לא כולם בעלי יעילות גבוה. כשבוחרים בקרם הגנה, חשוב לבחון את מדד ה-SPF (פעם ביממה) המציין כמה זמן הגנה המוצעת מנוגדת לקרני UVB, ולוודא שהקרם גם מספק הגנה נגד קרני UVA. 

בד"ר פישר שבים ומציינים כי קרינת השמש אחראית לכ-90% מסימני ההזדקנות המוקדמת של העור שאינה תורשתית וכי כ-70% מנזקי השמש נגרמים כתוצאה מחשיפה יומיומית לשמש משך כל עונות השנה ולאו דווקא בעת בילוי בשפת הים, בריכה או טיול.

  • על מנת לקבל הגנה מיטבית מפני קרינת השמש יש למרוח על העור כמות מספקת של תכשיר ההגנה ליצירת שכבה נדיבה לקבלת כיסוי אחיד ויעיל.
  • במיוחד יש לתת דגש לאזורים החשופים ביותר לשמש כמו פנים, צוואר, חזה, זרועות ורגליים.
  • לשם המחשה של הכמות המומלצת, כדי לקבל כיסוי טוב יש להשתמש בכ-7 כפיות של תכשיר הגנה (פנים וצוואר - 1 כפית, ידיים - 1 כפית לכל יד, גב וכתפיים - 1 כפית, חזה ובטן - 1 כפית, חזה ובטן - 1 כפית, רגליים - 1 כפית לכל רגל).
  • את פעולת המריחה בתכשיר ההגנה יש לבצע כ- 30-15 דקות לפני החשיפה לשמש, באופן אחיד, בשכבה מספקת עד לכיסוי מלא.
  • כמו כן, חשוב מאוד לחדש את המריחה בכל שעתיים בעת החשיפה על מנת שההגנה תהיה אפקטיבית. במקרים של הזעה, כניסה למים וניגוב העור במגבת, מומלץ להימרח שוב.
    ניידת לה רוש פוזה לגילוי מוקדם של סרטן העור (צילום: ללא)
    ניידת לה רוש פוזה לגילוי מוקדם של סרטן העור (צילום: ללא)

אל תשכחו גם להיבדק

העמותה הישראלית לסרטן העור בשיתוף לה-רוש-פוזה, יקיימו פעילות לבדיקות עור, לקהל הרחב, על-ידי רופאים מומחים, ללא תשלום, במטרה להעלות את המודעות ולעודד גילוי מוקדם של סרטן העור. הבדיקות יערכו במהלך חודש יוני, חודש המודעות לסרטן העור, בניידת בדיקות ייעודית שנבנתה במיוחד לצורך האירוע, שתעבור במהלך תקופת הפעילות במיקומים אסטרטגיים ברחבי הארץ: תל-אביב, הקריות, באר שבע, כרמיאל ואילת. 

ניידת הבדיקות תוצב ב-4-6/6 בנמל תל אביב, ב-16-17/6, במתחם ביג כרמיאל, ב-18-19/6 במתחם ביג קריות, ב-23-24/6 במתחם ביג באר שבע, וב- 30/6-2/7 בטיילת החוף באילת. בניידת, שני חדרי טיפולים בהם יבצעו רופאי עור מומחים, בדיקת שומות ונקודות חן חשודות למטופלים והיא תפעל החל מהשעה 10:00 ועד השעה 18:00.

רוצו לשים קרם הגנה! פארק המים שפיים (צילום: גיא סידי)
רוצו לשים קרם הגנה! פארק המים שפיים (צילום: גיא סידי)