כל כלב הוא ייחודי. התנהגותו, אופיו, וצרכיו הספציפיים צריכים להנחות את החלטתכם. כלבים הם יצורים חברתיים ורגישים לשינויים, לכן חשוב למצוא פתרון שממזער את הלחץ והחרדה שלהם. 

הכלב נמצא בבית של שכן, חבר או בן משפחה שאפשר לסמוך עליו

אחת האפשרויות הנפוצות והטובות היא להשאיר את הכלב אצל מישהו שאתם מכירים וסומכים עליו, כמו שכן, חבר או בן משפחה. כך תוכלו להיות בטוחים שהכלב נשאר בידיים טובות ומוכרות, ובחברת אנשים במשך רוב היום. אולם, חשוב מאוד לזכור שגם כאשר מדובר במישהו המוכר לכם, יש צורך בתקופת הרגלה של הכלב הן לאדם והן למקום החדש. 

כלבים (צילום: אינג'אימג')
כלבים (צילום: אינג'אימג')

מומלץ להתחיל את תהליך ההרגלה מספר שבועות לפני החופשה. התחילו בביקורים קצרים של הכלב במקום החדש, והאריכו אותם בהדרגה. אפשרו לכלב לחקור את הסביבה החדשה בנוכחותכם, כדי שירגיש בטוח יותר. עודדו את המטפל העתידי לבלות זמן עם הכלב, לשחק אתו ולצאת אתו לטיולים קצרים. ככל שהכלב ירגיש יותר בנוח עם האדם והמקום לפני החופשה, כך תהיה לו חוויה חיובית יותר במהלכה.

חשוב לבצע חפיפה מסודרת עם האדם שמטפל בכלב, להסביר לו את הרגליו והעדפותיו ולוודא שאין לכלב אפשרות לברוח מהבית החדש או במהלך הטיולים. כאמור, ההמלצה היא לעשות זאת בהתאם לאופיו של הכלב ולאחר תקופת הרגלה מתאימה.

הכלב נשאר בבית שלו עם מכר או דוגי סיטר מקצועי לאורך כל התקופה

אפשרות נהדרת נוספת היא להזמין מישהו לגור בביתכם עם הכלב בתקופת היעדרותכם. זה יכול להיות חבר, בן משפחה, או מטפל מקצועי שמתמחה בשירות זה. היתרון הגדול בפתרון זה הוא שהכלב נשאר בסביבתו המוכרת והאהובה, עם כל החפצים והריחות המוכרים לו. המטפל יכול לשמור על שגרת היום הרגילה של הכלב, כולל האכלה, טיולים, משחקים וזמני שינה קבועים.

כשבוחרים באפשרות זו, חשוב מאוד להקדיש זמן להיכרות בין המטפל לכלב לפני הנסיעה. אם זה מישהו שהכלב לא מכיר, כדאי להזמין אותו לביקורים קצרים בבית כמה פעמים לפני החופשה. זה יעזור לכלב להרגיש בנוח עם הנוכחות החדשה בביתו. גם במקרה זה עודדו את המטפל העתידי לבלות זמן עם הכלב, לשחק אתו ולצאת אתו לטיולים קצרים במקומות שהכלב אוהב לטייל.

כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')
כלבים וחתולים (צילום: אינג'אימג')

פנסיון לכלבים

אופציה שכיחה נוספת היא שליחת הכלב לפנסיון מוסדר לכלבים. בפנסיון הכלב נמצא בחברת כלבים אחרים ומטופל על ידי אנשי מקצוע. יש מגוון פנסיונים, כולל כאלה המנוהלים על ידי וטרינרים ומאלפי כלבים. בבחירת הפנסיון המתאים, חשוב לקבל המלצות מבעלי כלבים אחרים, להתאים את הפנסיון לאופיו ולהרגליו של הכלב, ולבקר במקום על מנת להתרשם מהתנאים והטיפול.

הפנסיונים אמנם מציעים ניהול מקצועי ומעקב וטרינרי, אך זכרו כי הכלב יוצא מסביבתו המוכרת והטבעית, החמה והבייתית, וההמולה עלולה להיות מלחיצה משמעותית עבורו. בנוסף, כלובי הפנסיון פחות מפנקים מהבית ויש סכנת הידבקות במחלות וטפילים. הפתרון הזה מתאים בעיקר לכלבים חברותיים המסתדרים עם כלבים אחרים.

פנסיון ביתי

בפנסיון ביתי הכלב נשאר בביתו הפרטי של בעלי הפנסיון, בדרך כלל אנשים שמנוסים בגידול כלבים. כאן הכלב מקבל יחס אישי ומפנק יותר, ולא הולך לאיבוד בין המוני כלבים אחרים. חשוב לבחור פנסיון ביתי על סמך המלצות, לוודא שאין בו חלילה דרכי מילוט נסתרות, לבדוק את מקצועיות בעל הפנסיון, כמו שבודקים בייביסיטר לילדים, ולוודא שכלבכם יקבל יחס טוב. בפנסיון הביתי הכלב יקבל יחס אישי וסביבה מוגנת, וכמובן חברה אוהבת ונוכחות של אנשים. עם זאת, יש לזכור כי ייתכן שהכלב יסבול מבדידות בגלל חסרונכם, וזה טבעי ביותר.

כלבים משחקים (צילום: אינג'אימג')
כלבים משחקים (צילום: אינג'אימג')

לסיכום, הכינו סידור מתאים לכלב בהתאם לאופיו והתייחסו להוצאות הטיפול בו כחלק מהוצאות החופשה. 
זכרו, ההכנה והרגלה הדרגתית הן המפתח להצלחה, בכל אפשרות שתבחרו. כך תוכלו ליהנות מחופשה בראש שקט, ובידיעה שהכלב מטופל היטב. ערכו רשימה מפורטת של הרגלי הכלב, העדפותיו, צרכיו הרפואיים אם יש, ומספרי טלפון חשובים כמו הווטרינר שלכם.

כמו כן השאירו לכלב צעצועים מעניינים כדוגמת צעצועי האכלה, דאגו לכמות מספקת מן האוכל והחטיפים שלו. בקשו לשמור על שגרת האכלה, טיולים ומשחק דומה לזו שבבית ולא פחות חשוב – בקשו עדכונים קבועים מהמטפל או הפנסיון למען השקט הנפשי שלכם.

כותבת המאמר היא מירב גמליאל בושן - מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם מותג ACANA