השבוע האחרון היה מורכב במיוחד והמציאות הביטחונית החדשה מכוונת אותנו לתחושה שהקיץ הזה נצטרך להניח בצד את הבילויים הרגילים ולהתכונן למצב ביטחוני לא ידוע. הרגשות השונים העולים בסביבתנו והשיח הפסימי היומיומי עלולים לפגוע קשות בתפקודנו כהורים ולגרום לאי ודאות אצל ילדנו.

על מנת לשמור על שגרה בריאה ולהגביר את תחושת הרווחה האישית והמשפחתית בתקופה זו, חשוב לחזק את יכולת החוסן נפשי אצלנו ולייצר תחושת ביטחון בסביבתנו. יכולת החוסן הנפשי היא היכולת של אדם להתמודד ולהסתגל בצורה יעילה למצבי לחץ, דחק, משבר או שינוי. חוסן נפשי כולל את היכולת לשמור על תפקוד יומיומי תקין למרות הקשיים, להתאושש במהירות ממצבים קשים ולצמוח מתוכם.

בצפון קוראים למחוק את לבנון: "לחרב את כל התשתיות, להחזיר את ביירות אחורה"
משפחת נתניהו מתאחדת: איפה? בבונקר מפני מתקפה איראנית

לילדים ואף לתינוקות ישנה יכולת מולדת לקלוט את מצב הרוח והאנרגיות בסביבתם ולהיות מושפעים מכך בצורה לא מודעת. כאשר הורים חווים מצבי לחץ או חרדה, ילדים נוטים לספוג את המתח הנפשי השורה בבית ולבטא תחושות דומות של חוסר שקט. בתור הורים לילדים מוטלת עלינו אחריות כפולה, להוות עוגן עבורם, להמשיך את סדר היום ולשמור את תחושות הבטן השונות אצלנו.

אז כיצד נחזק את יכולת החוסן הנפשי ונקיים שגרת קיץ עם תחושת שליטה וביטחון במצב?

הכנה מוקדמת, רגשית ופיזית, תעניק לכם תעודת ביטוח שבזמן אמת תגובתכם תהיה מהירה ויעילה ובכך תוכלו להקדיש זמן, תשומת לב ותמיכה רגשית לסביבתכם במקום להתעסק בארגון ולוגיסטיקה. רעננו אצלכם את הנחיות פיקוד העורף ווודאו שמשפחתכם מוכנה לתרחישים שונים. הזכירו לילדכם בצורה ברורה את הצעדים שיש לנקוט במצבי חירום בסביבות השונות. שמרו על שיח פתוח, ספקו מידע מותאם לגילם וענו על שאלותיהם בצורה עניינית וכנה. עודדו את השיח על רגשות שעולים ועזרו להם להבין שתקשורת ושיתוף הן דרכים בריאות להתמודדות עם קושי, וכי אתם מהווים עבורם כתובת לתמיכה ושאלות נוספות.

שימו לב לתכנים להם אתם וילדכם נחשפים. עדכוני חדשות עלולים להיות ממכרים ובעלי השפעה רבה על תחושת המסוגלות שלנו לשלוט במצבי משבר. צרכו חדשות באופן ממותן, העדיפו כותרות קצרות על פני מהדורות ארוכות והשתדלו לשמור על סדר יום כהרגלכם.

מזל''ט בשמי נהריה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מזל''ט בשמי נהריה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כדי להכין את ילדכם למצבי חירום בצורה רגועה ויעילה, ניתן גם להוסיף ולהיעזר בפעילויות חינוכיות שמעבירות את המידע בפשטות, מקנות ידע מעשי ומפחיתות את החרדה. 

משחקי תפקידים הם כלי יעיל להכיר לילדים את המצבים השונים בהם הם עשויים להיתקל. במשחקים אלו, ניתן לדמות מצבים אמיתיים כמו רעידות אדמה, שריפות או התקפות טילים, ובני המשפחה יכולים לשחק תפקידים שונים, כמו כוחות ביטחון או רפואה. בנוסף, סיפורים המותאמים לגילם ומתארים דמויות המתמודדות עם מצבי חירום בגבורה ובשלווה, יכולים לעזור לילדים לראות את המצב באור חיובי ולא מאיים. גם תרגולים משפחתיים, בהם כל בני המשפחה מתרגלים יחד את הצעדים הנדרשים במצבי חירום ומבקרים בממ"ד או במקלט ציבורי, חשובים ומסייעים לילדים להבין את התהליך ולהרגיש מוכנים.

הפסקת חשמל, ארכיון (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
הפסקת חשמל, ארכיון (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

לסיכום, האתגר הגדול ביותר כהורים הוא לשמור על תחושת הביטחון ושגרה אצל הילדים, ולהעניק להם את התמיכה הנפשית הנדרשת. יצירת שיח עם ילדים בזמני מלחמה מצריכה רגישות רבה, הבנה ויכולת להתאים את התקשורת לצרכים שלהם. זכרו שבמצבי חירום, שמירה על קור רוח ושלווה היא הכרחית לתפקוד תקין, קבלת החלטות וחזרה לשגרה בריאה. 

טליה ברזילי (צילום: באדיבות המצולמת)
טליה ברזילי (צילום: באדיבות המצולמת)

הכותבת הינה מרפאה בעיסוק ב"טיפולי" מבית "פמי"

התמונה השנייה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]