תקופת החגים, שמאופיינת במפגשים משפחתיים ובחגיגות משותפות, יכולה להיות זמן מאתגר עבור בני הגיל השלישי. עבור רבים מהם, זוהי תקופה שמדגישה את הבדידות ומציפה תחושות של ריחוק חברתי ורגשי. חגים הם זמן שבו המשפחה והקהילה מתכנסות יחד, אך דווקא אז, לא מעט אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם לבד, בין אם בשל ירידה בתנועתיות, מגורים רחוקים מהמשפחה או מצבים בריאותיים שמונעים מהם להשתתף במפגשים.

מציאות זו מחייבת אותנו – בני המשפחה, קהילות הדיור המוגן והצוותים החברתיים – לחשוב על דרכים יצירתיות להפגת הבדידות ולחיזוק תחושת הקהילה והשייכות בקרב הדיירים המבוגרים. כדי להבטיח שגם בגיל השלישי יוכלו לחוש חלק מהחגיגות, ישנן מספר יוזמות פשוטות אך בעלות השפעה משמעותית, שיכולות לעשות את ההבדל.

המציאות מחייבת אותנו כבני המשפחה לחשוב על דרכים להפגת הבדידות (צילום: Freepik)
המציאות מחייבת אותנו כבני המשפחה לחשוב על דרכים להפגת הבדידות (צילום: Freepik)

1. חגיגות קהילתיות – יצירת בית שני

אחת הדרכים היעילות ביותר להפיג בדידות היא באמצעות קיום חגיגות משותפות בקהילה. יצירת אירועים חברתיים ייחודיים לבני הגיל השלישי, כמו סעודות חג במרחב משותף, חגיגת ימי הולדת ביחד, שירה בציבור, והדלקת נרות חגיגית, מחזקת את תחושת השייכות. לצד אלו, ניתן גם לשלב פעילות תרבותית כמו מופעי מוזיקה, תיאטרון והרצאות בנושא המסורת היהודית, שיעשירו את החוויה. אירועים מסוג זה לא רק יוצרים תחושת קהילה, אלא גם מאפשרים לחברים חדשים להכיר זה את זה, להרחיב את מעגל הקשרים ולהשתתף בצורה פעילה באווירת החג.

2. תוכנית “משפחה מאמצת”

במקרים שבהם אנשים מבוגרים אינם יכולים להצטרף לבני משפחתם במהלך החג, תוכנית "משפחה מאמצת" מציעה פתרון חם ומקרב. באמצעות התוכנית, משפחות מהקהילה יכולות לאמץ דיירים מבוגרים למשך החג, להזמין אותם לסעודת חג ולהציע להם לבלות איתם את היום במעגל המשפחתי. מפגשים כאלו אינם רק מסייעים להפיג את הבדידות, אלא גם מחזקים את הקשרים הבין-דוריים ותורמים להעשרת החוויה האישית של שני הצדדים.

3. שירותי התנדבות – חיבור בין הדורות

פעילויות התנדבות הן דרך מעולה להפגת בדידות בתקופת החגים. ילדים ובני נוער מהקהילה יכולים להגיע לדיור המוגן ולבלות עם הדיירים – לשוחח, לשחק במשחקי לוח, להכין יחד איתם מאכלי חג מסורתיים או לעזור להם בעבודות הבית הקטנות.  כמו כן, בני הגיל השלישי יכולים להגיע אל בתי הספר לשעת הקראת סיפור, עזרה וסיוע בשיעורי בית לתלמידים בכיתות הנמוכות ולמעגלי שיח לכיתות הגבוהות. ניתן גם לשתף את הגיל השלישי באריזות מזון קהילתיות למשפחות רווחה/נזקקים. פעילות זו יוצרת קשרים משמעותיים בין הדורות ומעניקה לבני הגיל השלישי תחושת חשיבות ושייכות. גם ביקורים אישיים של מתנדבים שמגיעים לשוחח ולברך את הדיירים יכולים להיות בעלי ערך רגשי רב ולהשאיר תחושת חום אישי לאורך זמן.

פעילויות התנדבות הן דרך מעולה להפגת בדידות בתקופת החגים (צילום: אינגאימג')
פעילויות התנדבות הן דרך מעולה להפגת בדידות בתקופת החגים (צילום: אינגאימג')

4. יצירת קבוצות תמיכה חברתיות

החגים מהווים זמן מתאים לקידום קבוצות תמיכה חברתיות, שמספקות מרחב פתוח לשיתוף תחושות, מחשבות וחוויות. קבוצות אלו עשויות להתקיים במפגשים פיזיים או אפילו דרך מפגשים מקוונים. כלים טכנולוגיים, כמו שיחות וידאו או קורסים מקוונים, יכולים להוות פלטפורמה למפגשים חברתיים ולחיזוק קשרים, גם כשיש קושי בתנועה או במפגשים פנים אל פנים.

5. מעורבות במשפחה ובחג גם מרחוק

לצד הפעילויות הפיזיות, חשוב לזכור שהטכנולוגיה יכולה לשמש כלי חשוב לשמירה על קשרים חברתיים ומשפחתיים גם ממרחק. בעזרת שיחות וידאו, הדיירים יכולים לקחת חלק פעיל במפגשי החג המשפחתיים גם אם הם אינם יכולים להגיע פיזית. בני המשפחה יכולים לעזור לדיירים להתחבר לשיחה מקוונת, וכך הם יוכלו לברך, להשתתף בשיחות ולחוש חלק מהאירועים המשפחתיים, גם אם אינם נוכחים במקום.

6. מגע אישי – מכתבים וברכות

מחווה קטנה אך משמעותית נוספת היא כתיבת מכתבים וברכות אישיות לדיירים. אנשי הצוות, מתנדבים ואף בני משפחה יכולים לכתוב ברכות חג שמח, המספקות לדיירים תחושת חיבור ואכפתיות. מכתבים כאלו יכולים להישמר לאורך זמן ולהוות מקור לנחמה ושמחה גם לאחר שהחג נגמר.

7. פעילויות יצירתיות עם משמעות לחג

בני הגיל השלישי נהנים לעיתים קרובות מפעילויות יצירה שמחברות אותם לתרבות ולחג. סדנאות להכנת קישוטי חג, יצירת פריטי אומנות הקשורים לחג, שזירת פרחים אהובים לקראת החג, או אפילו הכנת מאכלים מסורתיים עם מדריך יכולים להוות הזדמנות להעשרה אישית ותרבותית, לצד יצירת אינטראקציה חברתית משמעותית.

לסיכום, החגים הם זמן לחגיגה, התחדשות ותחושת שייכות, ודווקא בגיל השלישי חשוב להבטיח שאף אחד לא יישאר לבד. באמצעות פעילויות חברתיות, התנדבות ויוזמות קהילתיות, ניתן להפוך את התקופה המאתגרת הזו לזמן של חיבור, קהילה ושמחה.

המאמר נכתב על ידי ישראלה שפס, מנהלת מחלקת דיירים באחוזת צהלה