זמנים לא פשטים עוברים על כולנו, הלחץ המתח והחרדה הם שכיחים וזה אך הגיוני אם אתם חווים אותם בצורה של לחץ בחזה, קושי להירדם, רעד, כאבי בטן, ופעימות לב מוגברות - כל אלה ועוד הם תסמינים שכיחים. 

רפואת הצמחים היא רפואה עתיקת שנים ונזכרת כבר במקרא ובמסורות שונות. בעשורים האחרונים רפואה זו מתחילה לקבל את החותמת המדעית, אך הדרך עוד ארוכה.  ישנן מספר דרכים בהן ניתן ליהנות מהיתרונות הרפואיים שיש לצמחי המרפא להציע לנו. חליטות הן הדרך הפשוטה, הזולה והקלה ביותר להכניס רפואה זו לחיינו. הן נמצאות בגינה ובכל חנות מכלות קטנה. השפעת החליטות ניתנת לתחושה יחסית מהירה וניתן לשלב בין הצמחים השונים. 

אז איך להכין חליטה? נשים בכוס כ-3 גרם מהצמח הטרי/ היבש, נמלא במים רותחים ונכסה ל-10 דקות כדי למנוע בריחה של חומרים נדיפים. ככה פשוט. ניתן להמתיק לפי הטעם.

קמומיל

השם " קמומיל" מיוחס ללא פחות מתריסר צמחים ומינים שונים של צמחים. המינים המקובלים ביותר הם הקחון הרפואי והבבונג הרפואי ולכן בין אם תקראו לו בבונג/ קמומיל/ קחון אתם צודקים. חליטה של פרחי הקמומיל מתאימה מאוד לילדים וטיפוסים רגישים, היא מקנה תחושת שלווה מיידית ומצויינת לטיפול במתח שמלווה בכאבי בטן וקשיי עיכול.

חליטות צמחים לאיזון והרגעת הגוף והנפש (צילום: כפיר סיון)
חליטות צמחים לאיזון והרגעת הגוף והנפש (צילום: כפיר סיון)

פסיפלורה

מלבד הפרי הטעים והפרח היפהפה של הצמח, גם עלי הפסיפלורה הם בעלי סגולות רפואיות וניתן להכין מהם חליטה מרגיעה. עלי הפסיפלורה מכילים את הרכיב ארמנו שמעניק תחושת שלווה. החליטה משרה תחושת שינה ומשככת כאבים. מתאים מאוד לאיזון פעימות לב מואצות, אי שקט, נדודי שינה והיפראקטיביות ומסייע בטיפול בכאב ראש אקוטי.

לבנדר

הלבנדר משרה שינה, פועל ישירות על מערכת העצבים ומסייע גם לדיכאון ומחשבות טורדניות. שמו של הצמח בלטינית – Lavare שמשמעותו לשטוף – מתייחס כנראה לשימוש בפרחי הלבנדר לרחיצה באמבט להרגעת הגוף והנפש. אפשר להשתמש בעלים ובפרחים של הצמח בחליטה. הלבנדר הרפואי נמצא בגינות רבות, כך שתוכלו לקטוף ממנו ולהכין לעצמכם חליטה מרגיעה.

חליטות צמחים לאיזון והרגעת הגוף והנפש (צילום: כפיר סיון)
חליטות צמחים לאיזון והרגעת הגוף והנפש (צילום: כפיר סיון)

מליסה

לעלים הארומטיים ריח וטעם לימוניים והם מתאימים מאוד לחליטה. המליסה נזכרת רבות במסורת המקומית שלנו ושל עמי האזור. חליטה של עלי המליסה מזינה ומחזקת מערכת עצבים, מרגיעה ומרוממת נפש וטובה במיוחד למצבי מתח שמלווים במעי רגיש. ניתן למצוא מליסה בגינה, לגדל שתיל בבית או לקנות את הצמח המיובש בבתי הטבע הקרובים. שימו לב שעלי המליסה לא מתאימים לשימוש בקרב אנשים הסובלים מתת פעילות בלטות התריס.             

טיליה

סוג של עץ  גדול ונפוץ באזורים ממוזגים באירופה ואסיה. בעברית נקרא תרזה, צמח עתיק שנזכר עוד בימי המקרא. הטיליה היא צמח עדין ומרגיע המסייע בהורדת לחץ דם וויסות חום הגוף. מתאים לטיפול במצבי סטרס ומתח מתמשך המלווים בכאבי ראש. מתאים לילדים ומותר גם בהריון והנקה.                           

ליטל שניצר מטפלת בפרחי באך (צילום: כפיר סיון)
ליטל שניצר מטפלת בפרחי באך (צילום: כפיר סיון)

ליטל שניצר מטפלת ברוקחות טבעית, פרחי באך וצמחי מרפא. פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק ובאינסטגרם