למה צריך לקבוע תור ולשלם עבור ייעוץ של תזונאית, אם אפשר למצוא פתרונות ותשובות בקלות וללא עלות ברשת? בעידן הדיגיטלי של ימינו נדמה שכל אתגר תזונתי, החל מעודף משקל וכלה באלרגיות מזון, ניתן לפתור בהקלדת שאילתה פשוטה. ואם בעבר הסתפקנו ב"ד"ר גוגל", הרי שכיום יש לנו כבר “ידידה" חדשה ונוחה אף יותר - הבינה המלאכותית (AI). אך האם הפופולריות והזמינות של המידע המקוון באמת מייתרות את הצורך במומחה אנושי?

מה הקשר בין תזונה ואורח חיים בריא לתיק השקעות פיננסיות? תתפלאו

בשבוע הבא נציין את שבוע התזונה והתזונאי.ת בישראל - 6־1 ביוני. מטרתו לקדם את התזונה והמקצוע בישראל, והשנה הדגש על “תזונה כעוגן בחזית ובעורף". שבוע שהוא יוזמה משותפת של האגף לתזונה במשרד הבריאות, איגוד הדיאטנים בהסתדרות ושל עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל (עמותת עתיד). נציין שאין הבדל בהגדרת המקצוע בין תזונאית לדיאטנית (הרוב נשים), כל עוד אשת המקצוע מופיעה במאגר בעלי הרישיון המתפרסם באתר משרד הבריאות.

זו הזדמנות להאיר בזרקור את היתרונות הייחודיים והמשמעותיים של בחירה בהדרכה ובליווי של תזונאית, במיוחד כשעוסקים בתחום כל כך קריטי ומורכב כמו בריאות הגוף והנפש. חשוב להבין מדוע הטכנולוגיה, ולו המתקדמת ביותר, אינה יכולה להחליף ליווי אנושי.

מצאו את ההבדלים

ידע מקצועי: תזונאיות עוברות הכשרה אקדמית נרחבת ומעמיקה בתחום התזונה. ההכשרה כוללת תואר ראשון במדעי התזונה (קורסים במדעים מדויקים: ביוכימיה וגנטיקה במקביל למדעי ההתנהגות כמו פסיכולוגיה). אחרי לימודי התואר הן עוברות סטאז' שנמשך חצי שנה בבית חולים, המשלב גם הכשרה בשירותי בריאות בקהילה. בתום ההכשרה האקדמית והמעשית יש לעבור מבחן ממשלתי עיוני. הצלחה בכל השלבים מעניקה את הרישיון של משרד הבריאות לעסוק במקצוע.

ההכשרה הממושכת והמקיפה מסייעת לזהות את הסיבות לקשיים בהתמודדות עם האוכל ואכילה בשלבי החיים השונים - מהריון וינקות ועד לזקנה, בין שהסיבות הן על רקע רפואי, ובין שהן על רקע רגשי־נפשי, או שילוב של השניים.

גישה הוליסטית: תזונאיות מסתכלות על התמונה הכוללת של בריאות המטופל או המטופלת, כולל המצב הרפואי (האישי ובני המשפחה), אורח החיים (הרגלי שינה, ביצוע פעילות גופנית), העדפות אישיות (קולינריות ואחרות כמו העדפה של ארוחות בחוץ על פני בישול בבית) ושיקולים נוספים. הן יכולות לספק הדרכה מותאמת אישית שמתחשבת במכלול הגורמים.

בינה מלאכותית וחיפושים באינטרנט מתבססים על אלגוריתמים ומידע כללי. הם אינם מסוגלים להבין את ההקשר האישי, ההיסטוריה הרפואית, אורח החיים והצרכים הייחודיים של כל אדם, שהם קריטיים בגיבוש תוכנית תזונתית מותאמת אישית.

המלצות תזונתיות כלליות באינטרנט לרוב אינן מתחשבות במצבים רפואיים ספציפיים כמו סוכרת, מחלות לב, אלרגיות מזון ועוד. עצות של בינה מלאכותית עלולות להיות אף מזיקות במקרים אלו, אם הן אינן מותאמות למצב הרפואי.

אחריות מקצועית: תזונאיות כפופות לכללי האתיקה של המקצוע, ונושאות באחריות לעצות שהן נותנות. לעומת זאת, מידע שמקורו באינטרנט או בבינה מלאכותית עלול להיות שגוי, מטעה או אף מסוכן, ללא גורם אחראי שניתן לפנות אליו.

יחסי אמון ותמיכה: הקשר האישי עם תזונאית מאפשר בניית יחסי אמון לאורך זמן. תזונאית יכולה לספק תמיכה, עידוד ומוטיבציה במהלך תהליך השינוי, להתמודד עם אתגרים ולחגוג הצלחות - דבר שטכנולוגיה לא יכולה לחקות.

זאת ועוד, ברשת אין מעקב והתאמה לאורך זמן. תהליך שינוי הרגלי האכילה דורש מעקב, התאמות ותמיכה לאורך זמן. בינה מלאכותית וטכנולוגיה אינן יכולות לספק את הליווי האישי הזה ולהגיב לשינויים במצב הרפואי, אורח החיים או התקדמות התהליך.

עדכניות והתפתחות מקצועית: התזונה היא תחום מדעי דינמי שמתפתח כל הזמן. תזונאיות עוקבות אחר המחקרים והתובנות העדכניים ביותר ומשלבות אותם בעבודתן. בנוסף, תזונאיות לומדות ומתפתחות תוך כדי העבודה וצוברות ניסיון. הניסיון שלהן הוא לא רק תיאורטי.

מידע מקוון עלול להיות מיושן או לא מבוסס ואולי אפילו לגרום לדחיית טיפול. חשוב לוודא שהמידע עדכני ורלוונטי, ומה שהיה נכון לפני מספר שנים עשוי להיות שונה היום.

הטיות וניגודי עניינים: בעוד תזונאיות פועלות לפי קוד אתי מחמיר, מידע תזונתי באינטרנט וברשתות החברתיות יכול להיות מוטה על ידי אינטרסים מסחריים, כמו קידום מוצרים או דיאטות פופולריות. לא כל המידע התזונתי המצוי ברשת עובר ביקורת מקצועית או מבוסס על ראיות מדעיות. ישנם אתרים, בלוגים ופורומים רבים שמכילים מידע מוטה שעלול להטעות את הציבור ואפילו להזיק לו. שיווק סמוי, קידום מכירות של מוצרים או “אופנות" חולפות בתחום הדיאטות - כל אלה מקשים על קבלת החלטות מושכלות. הבטחות לפתרונות מהירים וקלים מדליקות נורה אדומה, אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, נראה שכך הוא.

מגבלות שפה ותרבות: תזונאיות יכולות להתחשב ברקע התרבותי, במסורת המקומית, בהעדפות אידיאולוגיות בעוד בינה מלאכותית ומנועי חיפוש מתקשים להביא מידע הכולל הקשרים תרבותיים וניואנסים של שפה, ולכן המלצות גנריות מהאינטרנט לא תמיד מתאימות.

השורה התחתונה

ואחרי שאמרנו כל זאת, יש מקום וערך גם למידע ברשת ולטכנולוגיה - אבל יש להשתמש בו בצורה נכונה ואחראית, חשוב לבדוק אם מקור המידע מארגון בריאות מוכר, מוסד אקדמי, או שחתום עליו איש מקצוע מוסמך בתחום התזונה.

בעוד טכנולוגיה יכולה לספק מידע ראשוני, אין היא יכולה להחליף את הידע, הניסיון, הליווי והתובנות של תזונאים ותזונאיות שהוסמכו לכך. בגלל המורכבות של האדם והשלכות התזונה על בריאות הגוף והנפש, חשוב להיעזר במומחה אנושי שיכול לספק הדרכה מותאמת אישית, מעקב לאורך זמן ותמיכה רגשית בתהליך השינוי. כל אלו הם מעבר ליכולותיה של הבינה המלאכותית, לפחות בשלב הנוכחי.