גבינות - הן חלק מארוחת הבוקר של רובנו, לפעמים הן חלק מארוחת הערב לצד הטוסט או הסלט, וכמובן, בשבועות הן חלק בלתי נפרד משולחן החג של כולנו. אז לקראת חג הבכורים, בואו ננפץ כמה מיתוסים על גבינות. נתחיל מן הגבינות הלבנות:

איזו גבינה לבנה הכי בריאה?

לדעתי ריקוטה, כי היא מכילה הכי הרבה סידן מכל הגבינות הלבנות ובנוסף לזה היא עשויה גם ממי גבינה – שהם מים שנשארים בזמן ייצור גבינות אחרות ומסתבר שהחלבון בהם הכי איכותי מכל המאכלים והכי מתאים לבניית השרירים שלנו. 

גבינת ריקוטה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
גבינת ריקוטה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

נעבור לגבינות המלוחות

החיסרון של גבינות מלוחות: הגבינות המלוחות מכילות יותר חלבון ויותר סידן מגבינות לבנות רגילות, אבל החיסרון הרציני הוא כמובן שיש בהן פי 3 עד פי 6 מלח. אז מצד אחד, כשמשלבים את הגבינות האלו בפשטידות ומאפים, אין צורך בתוספת של עוד מלח כך שהכמות הסופית יכולה להתאזן, אבל מצד שני, בקובייה של בולגרית שמוסיפים לסלט או ליד אבטיח – יש לפעמים כמעט כפית מלח שלמה, וזה המון.

יש גבינות בולגריות וצפתיות מעודנות שיש בהן חצי מכמות המלח שיש באחרות, והן כמובן העדיפות, וגם אלו בהן פחות שומן וקלוריות. צריך לקרוא את טבלת הערכים התזונתיים ולחפש כמה נתרן יש במוצר, וזה אומר כמה מלח יש. אם יש ב-100 גרם גבינה -1200 מ"ג נתרן - זה שווה ל-1/2 כפית מלח. ו-100 גרם גבינה בולגרית זה בדיוק הכמות שמקבלים בסלט במסעדה. 

גבינה בולגרית (צילום: אינג אימג')
גבינה בולגרית (צילום: אינג אימג')

האם גבינה צהובה היא מאכל לא בריא?

הגיע הזמן לעשות קצת סדר בנושא הגבינות הצהובות, ולדבר על רשימת הרכיבים שלהן וגם על היתרונות לעומת החסרונות.

מלח: כדאי לדעת שבשלוש פרוסות של גבינה צהובה יחד - יש פחות מרבע כפית מלח.

כולסטרול: פרוסת גבינה צהובה עתירת שומן מכילה פחות מ-30 מ"ג כולסטרול, רק להשוואה – בביצה אחת יש 200 עד 300 מ"ג, כלומר פי עשרה.

שומן: צריך להסתכל על כמות השומן, הכולסטרול והמלח בתפריט שאוכלים במשך היום כולו ולאו דווקא על מוצר מסוים שממילא אוכלים פרוסה של כמה גרמים בלבד. 

לייט: לכל אלו שטוענים שגבינו צהובות "זה פלסטיק", כדאי לקרוא על האריזה: ברוב הגבינות הצהובות, בכל אחוזי השומן, יש רשימת רכיבים דומה מאוד.

גבינה צהובה (צילום: אינגאימג)
גבינה צהובה (צילום: אינגאימג)

אז מה אני בוחרת במקום הראשון מכל הגבינות הצהובות?

אין יתרון בריאותי בעיני לגבינה צהובה לייט, אבל גם אין לעתירת שומן. מה שאני בוחרת זה את כל הגבינות הצהובות שרשום עליהן במפורש ללא חומר משמר. יש כאלו ישראליות, יש הרבה כאלו שמיובאות מחו"ל ואז זה לא רשום במפורש צריך לבדוק את רשימת הרכיבים על האריזה.

האזינו: