עומדים מבולבלים מול מדף האורז ולא יודעים במה לבחור? אורז בסמטי, פרסי, עגול, מוארך, אורז בר, אורז חום, אורז אדום והרשימה עוד ארוכה... האם יש הבדלים תזונתיים בין הסוגים השונים? הנה מה שצריך לדעת על סוגי האורז ומוצריו.

קודם כל כדאי לדעת שכמות הקלוריות באורז שווה בדיוק לזו הקיימת בחיטה, בורגול, קוסקוס, תירס, כוסמת, קינואה ושאר הדגנים והפחמימות.

אי גיוס חרדים? מקומם. אבל זו לא הבעיה האמיתית של כוח האדם בצה"ל
11 חללים ביממה אחת: אלו שמות הנופלים שהותרו לפרסום

בחצי כוס אורז אחרי בישול (3-2 כפות) יש כ-100 קלוריות, אותה כמות קלוריות ופחמימות כמו בחצי כוס פסטה, תפוחי אדמה, בורגול, פסטה. כמות קלוריות כמו בשתי פרוסות לחם קל. 

במילים אחרות, כף אחת של אורז מבושל מכילה קלוריות כמעט כמו בפרוסת לחם קל, מה שאומר שאם נשים על הצלחת 10 כפות אורז, זה כמו לאכול 10 פרוסות לחם קל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ויטמינים ומינרלים רק באורז מלא

האורז המלא (זה שמכיל את קליפת גרגר האורז, הסובין) מכיל כמות יפה של ויטמינים B, חומצה פולית, וגם מינרלים כמו זרחן, אשלגן, מגנזיום, אבץ וסלניום. 

בעצם, כל ערכו התזונתי של האורז נמצא בקליפתו, ולכן אורז לבן (כזה שגרגריו עברו קילוף) אינו מאכל שתורם רבות לבריאותנו, ומבחינה תזונתית אין בעיה להתקיים בלעדיו.

מוצרי אורז 

אטריות אורז/נודלס: עשויות מאורז לבן, מבחינת הערך התזונתי והקלורי – דומות מאוד לאטריות מקמח חיטה. היתרון החשוב של אטריות האורז הוא שהן מתאימות לחולי צליאק. 

פריכיות אורז: בדרך עשויות מאורז מלא ולכן ערכן התזונתי גבוה. דלות בשומן. כמות הקלוריות ב-100 גרם פריכיות גבוהה יותר מאשר ב-100 גרם לחם. הסיבה שבפריכית אחת יש מעט קלוריות היא רק כי היא לא שוקלת הרבה ולכן שתי פריכיות כנראה פחות משביעות משתי פרוסות לחם קל. 

פריכיות אורז (צילום: אינג'אימג')
פריכיות אורז (צילום: אינג'אימג')

האם זה נכון שמסוכן לאכול אורז מלא מחשש לארסן?

מדובר במיתוס. נכון שיש ארסן באדמה במקומות שונים בעולם, והארסן יכול להיספג אל גידולים חקלאיים. נכון גם שהוא נמצא בעיקר בקליפה של האורז ופחות באורז לבן מקולף.

אבל, אין אפשרות לדעת אם אורז כזה או אחר מכיל ארסן, ואיפה הוא גדל.

הארסן נמצא בהרבה גידולים חקלאיים ולא רק באורז, כי הוא נמצא באדמה.

לסיכום - הערך התזונתי של האורז המלא גבוה בהרבה – בקליפה של האורז רוב הסיבים התזונתיים, רוב הוויטמינים B, ברזל, אבץ, ועוד מינרלים. וכשמקלפים את האורז מקליפתו לאורז לבן – מפסידים את הערך התזונתי.