עונת הרחצה נפתחה זה מכבר והקיץ הלוהט עם שעות חשיפה רבות לשמש בבריכה ובים הן הבילוי המועדף על רובנו, אך לצד הכיף הגדול קיים גם אתגר- כוויות השמש, הן לגמרי יכולות להרוס לנו את החופשה או הבילוי.

למרות שהשימוש בקרם הגנה הוא בחירה פופולרית, חשוב לדעת שהרבה מהקרמים מכילים רכיבים שעלולים לגרום לשיבושים בתפקוד חלק ממערכות גופנו ובנוסף, עשויה להיפגע ההיווצרות הטבעית של ויטמין D וכתוצאה מכך עלול להיווצר מחסור באחד מהוויטמינים החשובים לגופנו. הטבע מציע שפע של מזונות ותוספי מזון שיכולים לספק שכבת הגנה פנימית וחשובה.

ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

לשמש השפעה ישירה על הערנות שלנו והמוכנות שלנו לאתגרי היום. אחד המרכיבים העיקריים בבקרה של מחזור ערנות-שינה הוא החשיפה לאור או לחשיכה. חשיפה לאור השמש, בבוקר גורמת להפחתה בהפרשת מלטונין (הורמון המופרש מבלוטת האיצטרובל) ועל ידי כך אנחנו מתחילים את היום אנרגטיים ומוכנים למשימות היום ולהפך, ככל שיורד הערב והחשיכה, הפרשת המלטונין מוגברת – מה שמשרה תחושה של רוגע, עייפות ומכין אותנו לקראת שנת לילה מיטבית. ההורמון מווסת את מנגנון העירנות-שינה ותורם על ידי כך גם למצב הרוח ולאנרגיה שלנו.

כוויות שמש, כתמים, הזדקנות מואצת של העור ואף סרטן העור, קשורים לחשיפה לא מבוקרת לקרינת השמש האולטרא סגולה - UV. יחד עם זאת, לא כדאי להימנע לחלוטין מחשיפה בריאה לשמש. חשיפה כזו מסייעת להיווצרות ויטמין D בנגזרתו הפעילה להורדת לחץ הדם, משפרת את מצב הרוח, מרגיעה מתח ואפילו תומכת במערכת החיסון.

חשיפה לשמש חשובה אבל במידה (צילום: אינג'אימג')
חשיפה לשמש חשובה אבל במידה (צילום: אינג'אימג')

אם כך, איך ניתן לייצר שכבת הגנה נוספת מהשמש?

ל-גלוטמין 

לחומצת האמינו הזו תפקיד משמעותי ביכולת ההתאוששות של העור ושל הריריות בגוף להשתקם מפציעות. מחקרים רבים כולל מטא-אנליזה שהתפרסמה בינואר 2024, מוכיחים כי בחולים שנטלו ל-גלוטמין נצפתה הטבה בכוויות ובפצעים ומשך האשפוז התקצר. חומצת האמינו מסייעת להפחתת קצב פירוק החלבונים מהשריר ומשפרת את ההתאוששות החיסונית.

לרוב, הגוף מייצר מספיק גלוטמין כדי לענות על צרכיו הבסיסיים, אך לעיתים דרישת הגוף עולה על קצב ייצורו ועל מנת להשלים את המחסור, יש צורך להשלימו. ל-גלוטמין נמצאת במזונות כמו כרוב, תירס, בשר ודגים, אבל לעיתים ההמלצה היא להגביר את השימוש בה כתוסף, מכיוון שלא ניתן להגיע למינון טיפולי מהתזונה בלבד.

אומגה 3 - חומצות שומן חיוניות

לחומצות השומן DHA ו-EPA תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון ומחקרים מצאו שתוספת של אומגה 3 לחולים במצבי פציעה בדרגות משתנות או בזמן התאוששות מפעילויות כירורגיות המלוות לא פעם בהיווצרות דלקת, הראתה קיצור של משך האשפוז לצד התאוששות מהירה וטובה יותר של הפצעים.

אומגה 3 במזון ניתן למצוא באצות ים מיקרוסקופיות, בזרעי צ'יה , בזרעי פשתן, במיסו, בסויה, באֱגוזי מלך, אבוקדו ועוד. חשוב לציין שדגים-כמקור לאומגה 3, לעיתים קרובות נמצאים מזוהמים במתכות כבדות ורעלנים שונים הנמצאים בים באזורים נרחבים ונספגים ברקמות השומן של הדגים.

ויטמין D

מחקרים שונים מצאו שרמות תקינות של וויטמין D קשורות לתמיכה והחלמה מהירה יותר של כוויות שמש ע"י הפחתת הדלקות, האודם והנפיחות אחרי כוויות שמש. ויטמין D תומך בתפקודה התקין של מערכת החיסון והספרות המקצועית והמחקרית מראה שיש לו קולטנים על גבי התאים במערכת החיסון וכך הוא קשור למצב הדלקתי והחמצוני הקשור בהיווצרות כוויות שמש ועשוי לסייע ולתמוך במצבים אלו. 

ויטמין D במזון נמצא רק במספר קטן של דגים וכבד דגים ובחלמון ביצה ולכן במצבי מחסור, מומלץ להשלימו בהתאם להמלצת גורם מטפל מוסמך ע"י נטילת תוסף תזונה איכותי ובספיגה משופרת.

דגים  (צילום: אינגאימג')
דגים (צילום: אינגאימג')

ויטמין C

ויטמין C ממלא תפקיד מרכזי בריפוי פצעים באמצעות השפעותיו על היווצרות החלבון קולגן - קולגן הוא החלבון המבני העיקרי ברקמות החיבור, המספק חוזק ושלמות לעור, לכלי הדם ולאיברים אחרים, הוא בעל פעילות נוגדת חמצון חזקה מאוד, הוא משפיע על תפקוד מערכת החיסון והיווצרות כלי דם חדשים. בזכות התכונות המאפיינות אותו, תוספת ויטמין סי עשויה לסייע בריפוי פצעים ובשיפור מצבם של פצעים כרוניים.

ויטמין C במזון ניתן למצוא בפלפל צהוב ואדום, ברוקולי, כרוב אדום, כרוב ניצנים, גויאבה, קיווי, תפוז ותות שדה.

פלפלים (צילום: ingimages.com)
פלפלים (צילום: ingimages.com)

קרוטנואידים

אולי כמה מהמזונות המבטיחים ביותר המספקים הגנה מפני השמש הם אלה העשירים בקרוטנואידים. אלו הם הרכיבים בעלי הפיגמנט האדום-כתום הקיימים בפירות וירקות כמו:  גזרים, עגבניות, בטטות, אבטיח, שסק, משמש ועוד. במחקרים הוכח כי לקרוטנואידים תכונות נוגדות חמצון חזקות ובנוסף- יש להם יכולת לספוג את הקרינה המזיקה של קרני UV וע"י כך להגן על תאי העור. 

אספקה ​​מיטבית של מיקרו-נוטריינטים נוגדי חמצון בעור מגבירה את ההגנה העורית הבסיסית מפני קרינת UV ,תומכת בהגנה לטווח ארוך יותר ותורמת לשמירה על בריאות העור והמראה שלו.

הכותבת היא לילך סרזו, נטורופתית מוסמכת ומנהלת הדרכה באקוסאפ