פילטרים מלוכלכים וסתומים פוגעים לא רק באיכות האוויר אלא גם ביעילות המזגן שלכם. ניקוי נכון של סנני המזגן מצריך תשומת לב וזהירות. השתמשו בכלים המתאימים לניקוי, נתקו את המזגן מהחשמל לפני כל פעולה, ודאו שהפילטרים יבשים לחלוטין לפני החזרתם, ותיהנו ממזגן יעיל ונקי. האם אתם מזניחים את המזגן שלכם מבלי לדעת? הפילטרים במזגן ממלאים תפקיד קריטי בשמירה על ביצועיו האופטימליים. כאשר הם מתמלאים באבק ולכלוך, ההשפעה על המערכת כולה היא משמעותית. 

ישראלים רבים מתקשרים להזמין קריאות שירות מיותרות. אמנם יהיו טכנאים שיגיעו לצורך ביצוע פעולה פשוטה כמו ניקוי הפילטרים עבורכם, אך המחיר שתשלמו יכול להגיע לכמה מאות שקלים. פנינו לשלומי אשכנזי וגיא זאב, טכנאי מיזוג באתר המקצוענים, שנידבו לנו טיפים חשובים המסבירים כיצד תוכלו לעשות זאת בעצמכם בקלות.

רגע, למה בכלל לטרוח?

ראשית, הסתימה בפילטרים מקשה על זרימת האוויר, מה שמאלץ את המנוע ושאר הרכיבים לעבוד קשה יותר כדי לדחוף את האוויר דרך המערכת. כתוצאה מכך, צריכת החשמל עולה באופן ניכר, מה שמתבטא בחשבונות חשמל גבוהים יותר. יתרה מזאת, העומס המוגבר על רכיבי המזגן מאיץ את בלאי המערכת. זה עלול להוביל לתקלות תכופות יותר ולקיצור אורך החיים הכולל של המזגן. במקרים קיצוניים, הלחץ המתמשך עלול אפילו לגרום לקפיאת סוללת המאייד, הגורם לנזק חמור ויקר יותר לתיקון.

עוד תקלה שיכולה להיגרם כתוצאה מפילטרים סתומים, היא נזילת מים מהיחידה הפנימית של המזגן, הממוקמת בתוך חלל הבית. כשהפילטרים נסתמים, נוצר ואקום, ומצטברת לחות בחלל היחידה הפנימית, מה שגורם לנזילת מים, כתוצאה מאי ספיקת אוויר. היעילות של המזגן נפגעת.

כשהאוויר אינו זורם בקצב האופטימלי, היכולת של המזגן לקרר או לחמם את החלל נפגעת משמעותית. כתוצאה מכך, המזגן עלול לפעול לאורך זמן רב יותר כדי להשיג את הטמפרטורה הרצויה, מה שמגביר עוד יותר את צריכת האנרגיה ואת בלאי המערכת.

עשו זאת בעצמכם והאריכו את חיי המזגן (צילום: אינג אימג')
עשו זאת בעצמכם והאריכו את חיי המזגן (צילום: אינג אימג')

עשו ואל תעשו: כך תנקו את הפילטרים של המזגן בעצמכם

1. לפני הכל, בטיחות: נתקו את המזגן מהחשמל והשתמשו בסולם בצורה בטוחה
נכון: הקפידו לעלות על סולם בצורה בטוחה, ולנתק את המזגן מהחשמל לפני כל שאתם פותחים אותו לצורך ניקוי. 
לא נכון: הימנעו מטיפוס רשלני על רהיטים לא יציבים, אל תיגעו במזגן כשהוא מחובר לחשמל והעדיפו לגשת אליו כשיש עוד אדם שנוכח לצידכם. 

2. השתמשו בחומרים עדינים לניקוי
נכון: השתמשו במטלית לחה לניקוי ראשוני של הפילטרים, ולאחר מכן שטפו את הפילטרים במים חמימים ומעט סבון כלים. כדאי להיעזר במברשת שיניים עדינה, להסרה יסודית יותר של הלכלוך מהרשתות.
לא נכון: אל תשתמשו בשואב אבק וגם לא בחומרי ניקוי חזקים מדי (כמו חומצות ומסירי שומנים). אחרת, תפגעו ברשתות הפילטר, ותוציאו אותן מכלל אפקטיביות. כמו כן, לא נכון: אל תשאירו את הפילטרים במים לזמן ממושך מדי. , ואל תשתמשו בחומרים חזקים כמו כלור, חומצות או מסירי שומנים.

3. ייבוש מלא של הפילטרים לפני החזרה למזגן
נכון: ודאו שהפילטרים יבשים לחלוטין לפני החזרתם למזגן. תוכלו לייבשם בשמש או בעזרת מייבש שיער. הקפידו להביאם לכדי ייבוש מלא.
לא נכון: לעולם אל תחזירו את הפילטרים רטובים ואף לא כשהם לחים. זוהי הסיבה הנפוצה ביותר להצטברות לחות ועובש שתתקשו להיפטר מהם. זהו מפגע תברואתי, שכן פגיעה באיכות האוויר בביתכם, ופיזור נבגי עובש בחללי הבית מסוכנת מאוד לנשימה. 

4. הימנעו מהפעלת כוח מיותר
נכון: פתחו וסגרו את מכסה היחידה הפנימית בעדינות ובזהירות כדי למנוע שבר בידיות החיבור. השתמשו בשקעים העדינים שבצדי היחידה לפתיחה וסגירה סימטרית. רוב הנזקים נגרמים כתוצאה מפתיחה או סגירה לא סימטרית.
לא נכון: אל תשאירו את מכסה היחידה הפנימית רופף. מנגד, אל תפעילו כוח רב עליו, כדי שלא תשברו אותו. במקרה של שבר ביחידת הפלסטיק החיצונית, הרעש שתשמעו במהלך כל הפעלה של המזגן יהיה בלתי נסבל. זה גם מסוג התיקונים שמרבית הטכנאים לא יבצעו עבורכם, מה שיגרור את הצורך המיותר בהחלפת מזגן. 

פילטרים סתומים גורמים לנזקים במזגן שיכלו להימנע מראש (צילום: אינג אימג')
פילטרים סתומים גורמים לנזקים במזגן שיכלו להימנע מראש (צילום: אינג אימג')

5. החליפו פילטרים פגומים
נכון: בדקו את מצב הפילטרים אחת לחודש. אם הם בלויים, קרועים או פגומים, החליפו אותם בפילטרים חדשים. אם המזגן משמיע רעשים חריגים, פנו לטכנאי לבדיקה.
לא נכון: אל תתעלמו מנזקים לפילטרים או מרעשים בלתי תקינים, זה רק יחמיר את הבעיה ויגרום לתקלות זניחות שניתן היה למנוע מראש, שיובילו לתקלות מורכבות יותר והרבה יותר יקרות לתיקון. לעולם אל תשתמשו במזגן ללא פילטרים כלל. זה עלול לפגוע באיכות האוויר בביתכם, ואף לגרום לנזק לשאר רכיבי המזגן. 

6. כל כמה זמן צריך לנקות את הפילטרים?
נכון: מומלץ לנקות את הפילטרים של המזגן אחת לחודשיים. אם אתם גרים באזור מאובק או משתמשים במזגן באופן תדיר, נקו אותם אפילו אחת לחודש. שימו לעצמכם תזכורות, והקפידו על ניקוי הפילטרים בקביעות.
לא נכון: אל תזניחו את ניקוי הפילטרים, זה יכול לגרום לירידה ביעילות המזגן ולעליה בחשבון החשמל. 

7. האם להזמין טכנאי לצורך ניקוי פילטרים? קריאת שירות מיותרת
נכון: אם אינכם בטוחים בעלויות התיקונים ובמשך האחריות שנהוג לתת על התיקון, בדקו את המחירונים הקיימים ברשת. דרשו לדעת מראש את המחיר כבר בשיחה הטלפונית, וודאו שהוא כולל מע"מ. כמו כן, שימו לב שהזמנת טכנאי מחוץ לשעות העבודה המקובלות (בשעות הערב, בסופי שבוע ובערבי חג) תגרור תוספת מחיר שהיא דווקא לגיטימית. לכן, אם לא מדובר בתיקון או בשירות דחופים, המתינו לשעות העבודה המקובלות. 
לא נכון: אל תסכימו למחיר מופקע בלי לבדוק את המחירים המקובלים בתחום. אל תמהרו להזמין טכנאי לפני שבדקתם מהי עלות העבודה הצפויה. אגב, אם ממילא טכנאי מיזוג הגיע לביתכם לצורך תיקון תקלה במזגן, הרי שניקוי פילטרים הוא מסוג העבודות שניתנות כשירות ללא תוספת מחיר, במסגרת עלות הביקור או התיקון. אל תסכימו לשלם תוספת עבור ניקוי הפילטרים.

לסיכום היעדר תחזוקה נכונה של פילטרים, הוא הגורם העיקרי לתקלות במיזוג. שמירה על פילטרים נקיים היא השקעה חכמה בטווח הקצר והארוך. היא מבטיחה לא רק חיסכון בחשבון החשמל, אלא גם מאריכה את חיי המזגן, מפחיתה את הצורך בתיקונים יקרים, ומשפרת את איכות האוויר בביתכם.