לא מזמן יצא לי לדבר עם חברה רווקה שיוצאת לדייטים והיא סיפרה לי שהיא נתקלת בלא מעט גברים שמתווכחים על לשים קונדום, ואלה שכבר מסכימים לשים מתלוננים לאורך כל הסקס בטענות כמו "אני לא מרגיש כלום", "בואי נוריד, זה סתם מוריד לי" ועוד. עוד מסתבר, שיש גברים שיוותרו לחלוטין על החדירה כשהם מתבקשים לשים קונדום ומסתפקים בסקס אוראלי ו/או ידני בלבד. בעודי תוהה לעצמי עד כמה התופעה נפוצה, האם גברים לא מבינים את הסכנות שבהידבקות במחלות מין שעוברות בסקס לא מוגן ומהיכן מגיעה הקלות הזו של לוותר על קונדום – החלטתי לכתוב את המאמר הבא.

אדגיש, כי האחריות על השימוש באמצעי מניעה היא לא רק של הגבר, אלא של שני הצדדים. קונדום מגן גם מפני מחלות המועברות במין וגם מפני הריון לא רצוי וזו אחריות של שניכם להשתמש בו ולא לוותר על הבריאות המינית שלכם.

לא רק מפני הריון לא רצוי (צילום: רויטרס)
לא רק מפני הריון לא רצוי (צילום: רויטרס)

נחזור למי שבוחרים לוותר על הקונדום ולסיבה שזה קורה. נדמה שהגישה הישראלית של "לי זה לא יקרה" בשילוב עם חוסר מודעות מובילה נשים וגברים לקיים יחסי מין ללא קונדום, ולכן כתבתי את המאמר הכה חשוב הזה. אני חושבת שמיניות בריאה היא כלל ראשון באהבה עצמית, ולכן חשוב מאוד לקרוא ולהבין את הסכנות הכרוכות בהחלטה הזו. אחרי שתקראו אם עדיין תחליטו לא להשתמש בקונדום (אני לא מאמינה שזה יקרה) לפחות תבינו מה ההשלכות.

קצת על מחלות מין

מחלות מין הן מחלות מדבקות, שעוברות ביחסי מין. קיימות מעל 20 מחלות מין, שיכולות להגרם ע"י נגיפים, טפילים או חיידקים, כמו: זיבה, הרפס, איידס, כלמידיה, פפילומה, טריכומוניאזיס, פטריה בנרתיק ועוד. כמו כן, במקרה שאישה בהריון מחלת מין עלולה לסכן גם את ההריון עצמו וגם את העובר שלה.

קונדומים (צילום: Pixabay)
קונדומים (צילום: Pixabay)

איזה מחלות מין יש ולמה לא בא לכם להדבק בהן:

אספתי כמה דוגמאות למחלות מין שממש לא בא לכם להדבק בהם, אבל יש עוד לא מעט מחלות מין, אז זו רק דגימה קטנה, כדי שתבינו עד כמה השימוש בקונדום חשוב:

איידס או HIV

המחלה עם היח"צ הכי מושקע היא איידס, ואין אדם שלא שמע עליה. מחלת האיידס נגרמת מנגיף ה-HIV, שיכול לעבור ביחסי מין לא מוגנים או בשימוש חוזר / משותף במחטים. כמו כן, הנגיף עלול לעבור מאם לעובר בהריון. נגיף ה-HIV תוקף את המערכת החיסונית, גורם לגוף לאבד את היכולת להלחם במחלות זיהומיות, פוגע במערכת העצבים ובסופו של דבר עלול לגרום גם למוות. אין חיסון נגד איידס, ולכן הדרך היחידה להימנע ממנו היא ע"י מניעה והגנה.

קונדילומה

קונדילומה היא יבלת או אוסף של יבלות באיברי המין אצל גברים או נשים במפשעה, סביב פי הטבעת, הפין, האשכים או שפתי הנרתיק. הקונדילומה עוברת דרך הדבקה של נגיף הפפילומה בעת קיום יחסי מין. הטיפול כולל מריחת קרמים ועוד, כמו כן ניתן להתחסן נגד נגיף הפפילומה. יש מי שנושא את הנגיף ולא מפתח יבלות, אך מדבק, ולכן מראה עיניים אינו מספיק. השימוש בקונדום מפחית את הסיכון בהדבקות בקונדילומה.

השתמשו בקונדום ושמרו על עצמכם ועל הפרטנרים ממחלות מין (צילום: Pixabay)
השתמשו בקונדום ושמרו על עצמכם ועל הפרטנרים ממחלות מין (צילום: Pixabay)

כלמידיה

כלמידיה היא זיהום שכיח מאוד העובר בקיום יחסי מין. לא תמיד קיימים סימפטומים, ולכן לא תמיד מודעים שנושאים את החיידק. טיפול בכלמידיה מתבצע ע"י אנטיביוטיקה, אך אם הזיהום לא מטופל הוא עלול לגרום למחלות דלקתיות, בעיות פוריות ועוד. אין חיסון למחלה, אך ניתן לקיים יחסי מין מוגנים עם קונדום כדי להימנע מהדבקות בכלמידיה.

זיבה

זיבה נגרמת על ידי חיידק ניסריה גונוריאה (בשמו הנוסף גונוקוקוס) המצוי בנוזל הזרע של הגבר או ההפרשות הנרתיקיות של האישה ועובר בקיום יחסי מין לא מוגנים וגינליים, אנאליים או אוראליים. כמו כן, אישה יכולה להדביק את העובר בעת ההריון. כאשר אינה מטופלת המחלה עלולה להתפשט ולגרום להטיפול הוא אנטיביוטי, אך אם אינו ניתן בזמן הוא עלול להיות מורכב יותר. אמצעי המניעה היחיד שהוכח שמונע הדבקות בזיבה הוא קונדום.

קונדומים (צילום: ingimage ASAP)
קונדומים (צילום: ingimage ASAP)

סיפיליס (עגבת)

מחלת מין כרונית הנגרמת על ידי החיידק טרפונמה פלידום ועלולה לגרום לנזקים הלתי הפיכים. העגבת מופיע תחילה כנגע כיבי באיבר הנגוע – איבר המין או הפה, אשר עובר מעצמו ולעיתים לא שמים לב שהוא קיים בכלל. בשלב השי החיידק מתפזר בדם ובגוף ועלול לגרום למגוון תסמינים כגון חולשה, חופ, כאבי גרון, פריחה, הפרעות במערכת העיכול, דלקות שונות ועוד. בשלב השלישי שיכול להופיע עד 30 שנה מההדבקה, אם לא טופל בשלבים הראשוניים, החיידק עלול לפגוע במוח, בלב ועוד. יחסי מין לא מוגנים, נשיקה וגם מגע רגיל עלולים לגרום להדבקות בעגבת – מחלה מסוכנת העלולה לגרום לפגיעות קשות ועד לנכות משמעותית. שימוש בקונדום יפחית את הסיכון להדבקה, אך כאמור במידע והנדע בפה או באשכים עלולים להדבק. לכן, חוץ מהשימוש בקונדום, במידה ומקיימים יחסים עם פרטנרים רבים רצוי לבצע בדיקה כדי לוודא שאף אחד מבני הזוג אינו נשא של המחלה.

עוד כמה שאלות ותשובות

האם ההנאה ממין נפגמת בעת שימוש בקונדום? 

יכול להיות שהיא נפגמת מעט, אבל, דבר ראשון, היום מייצרים קונדומים דקים להפליא שכמעט ולא תרגישו. דבר שני, אחרי תרגול אתם תראו שהשימוש בו קל וכמעט ולא משפיע על העונג המיני שלכם. דבר שלישי ולא פחות חשוב, היום יש קונדומים עם צלעות שמוסיפות עונג, טעמים ועוד פינוקים שלא רק שלא יפריעו אלא גם ישדרגו את הסקס. דבר רביעי והחשוב ביותר, גם אם הוא קצת מפריע, מה זה לעומת מחלת מין ובריאות לקויה או הריון לא רצוי?!

הקונדום לוחץ? יש פתרון גם לזה (צילום: ingimage ASAP)
הקונדום לוחץ? יש פתרון גם לזה (צילום: ingimage ASAP)

אבל הקונדום לוחץ לי...

גברים רבים מתלוננים שהקונדום לוחץ, עוצר את הדם ומוריד את הזקפה. שימו לב שלקונדומים יש קטרים שונים, תמצאו את הקוטר המתאים לאיבר המין שלכם והבעיה תיפתר.

 יש לכם בת או בן זוג קבועים?

תיבדקו למחלות ותוודאו שהאישה לוקחת אמצעי מניעה להריון ואתם מסודרים, אבל עד אז תעשו לי טובה ותשתמשו בקונדום.

שלך,

לימור

לימור בנדל, מורת דרך לענג, מלווה זוגות ויחידים ליצירת חשק מיני ותשוקה לאורך שנים. כנסו לקבוצת הפייסבוק מתעוררים ביחד לעוד פוסטים בנושא.