שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא. האמנם? מסתבר שלא כל ההורים שמחים וצוהלים לקראת חופשת הפסח. הילדים כבר יצאו לחופש אבל הורים רבים עדיין בשגרת עבודה, עסוקים בהכנות לחג. היציאה של הילדים מהשגרה, החיפוש המתמיד למצוא להם פתרונות תעסוקה והוצאת הכספים הרבה בדרך, לא בדיוק תורמים לתחושת ה-fun והאושר שמלווים למונח "חופשה".

אז כן, החופשה התחילה בהחלט ואני לא מתכוונת לתת טיפים כיצד להתנהל עם הילדים מאחר ומרבית ההורים תכננו כבר לוח זמנים לחופשת הפסח. בנוסף, טיפים זה טוב ויפה אבל בפועל כשהורים עובדים ועסוקים זה לא תמיד ניתן ליישום. אני כן אמליץ על מספר פעולות בעלות ערך מוסף שתוכלו לקיים עם הילדים במהלך החופשה ולא, הן לא מצריכות מאמצים מיוחדים או הוצאת כספים מיותרת, הן מצריכות רק התכווננות ומעט סבלנות.

בימים הקרובים לפני ערב החג, הילדים שלא בקייטנות, נמצאים בבית ומרבית ההורים עובדים כרגיל או עסוקים בהכנות לחג. אין צורך להמציא פתרונות יצירתיים ולחפש דרכים מיוחדות להעסיק אותם. תנסו פשוט לשתף אותם בשגרה היומית שלכם: 
* להצטרף אליכם לעבודה ולראות מה באמת אתם עושים שם, אולי אפילו לעזור לכם.
* לצרף אותם לקניות בסופר (דרך מצוינת לשתף אותם בבחירת מצרכים לבית, להתייעץ   איתם על הכנת מאכלים שהם אוהבים, להעשיר את השפה ועוד).
* לשתף אותם בניקיונות הבית, למיין ולסדר משחקים/ בגדים בארונות וכדומה - פעולת שיתוף הילדים במטלות הבית תורמת לתחושת המסוגלות שלהם ומשפרת את כישורי החיים כגון אחריות, עצמאות ועזרה הדדית.
* לצרף אותם לאימון כושר/ פעילות הספורט שלכם, גם זמן איכות משותף וגם עידוד הילד לפעילות גופנית, חילוץ איברים והתנתקות ממסכים.
סדר יום חשוב מאד לילדים הוא מקנה להם סדר וביטחון.

נכון, קשה מאד לייצר סדר יום בזמן חופשה על אחת כמה וכמה כשההורים עובדים ולא נמצאים בבית/ כשהילדים לא בקייטנות אבל זה בהחלט אפשרי אם עושים זאת יחד, בשיתוף פעולה וחושבים על מציאת פתרונות מתאימים: לקבוע שעה בה מתעוררים במהלך החופש, להקצות מראש זמן להכנת שיעורים/ מטלות (במידה ויש), לתאם מראש מפגשים עם חברים למהלך השבוע, לקבוע מראש זמן צפייה במסכים, לבחור משחקים /פעילויות יצירה שיעסיקו את הילד בזמן שאתם לא נמצאים בבית. 

במהלך השנה אנחנו מתכננים תמיד חופשות עם הילדים אז אם כבר חופשת פסח ארוכה עדיף לכוון את החופשה עם הילדים לימי החופש הנוכחיים, אני בטוחה שלא מעט הורים כבר תיכננו מראש חופשה משפחתית ואני לא באמת מחדשת פה משהו, אבל למי שלא תכנן וסגר חופשה – זה בסדר גמור.

חופשה לא חייבת להיות בבית מלון בארץ או בחו"ל אפשר לנצל את ימי החופש ולנסוע יחד לסבא וסבתא/ דודים/ חברים קרובים. אפשר להחליט שכל יום מטיילים באזור אחר בארץ וחוזרים לישון בבית. טיולים משפחתיים מחזקים את הקשר ותורמים להידוק היחסים עם אחים/ הורים, זה לא משנה לאן ולכמה זמן נוסעים העיקר שזה ביחד. חופשה קלילה ונעימה. 

הכותבת היא מדריכת הורים, התמחות בקשב ומאבחנת דידקטית מוסמכת

יערה אלון (צילום: דין אלוני)
יערה אלון (צילום: דין אלוני)