דינמיקה משפחתית היא נושא סבוך, ומורכבות זו מתעצמת במקרה של הורים גרושים. עונת החגים גם מציבה אתגרים בפני רבים, ובמיוחד בפני משפחות שעברו גירושים, כאשר לעיתים קרובות עולות מחלוקות רגישות בנוגע לחלוקת זמן עם הילדים. זו תקופה טעונה רגשית, המאופיינת בחמימות משפחתית, ולכן טבעי שכל הורה ירצה את ילדיו לצידו.

גורם מרכזי לאתגרים שעולים הוא שזוגות רבים אינם מפרטים בהסכם הגירושין את חלוקת הזמנים בתקופת החגים באופן ברור. כאשר היחסים בין ההורים מתוחים, חלוקת זמנים לא מוגדרת עלולה להוביל לפרשנויות שונות ולעימותים. עם זאת, ניתן לצלוח את תקופת החגים בהרמוניה יחסית.

הסכם גירושין (צילום: Shutterstock)
הסכם גירושין (צילום: Shutterstock)

תכנון זמני שהות במהלך החגים

במסגרת הסכם הגירושין, נקבעים זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים. חשוב להתייחס לכך בפירוט בהסכם ולציין במפורש את חלוקת הזמנים עם כל הורה בתקופת החגים ובחופשות מבית הספר

מקובל לחלק את החגים כך שאם הילד נמצא עם האם בראש השנה ועם האב בפסח, בשנה העוקבת המצב יתהפך, וכך לגבי כל החגים. בחופשות ארוכות כמו סוכות ופסח, נהוג לחלק את הימים שווה בשווה בין ההורים. גם אם הפרידה טרייה או אם אתם עדיין בתהליך גירושין ללא הסכם סופי, ניתן להגיע להסכמות זמניות לגבי חלוקת זמני השהות של הילדים.

הסכם טוב הוא כזה שניתן לשמור ולהוציא בעת הצורך. לכן, תמיד ניתן לשנות ולקבוע בהסכמה הדדית ובגמישות את חלוקת הזמנים. כאשר לא מגיעים להסכמה, זהו הזמן להסתמך על ההסכם הכתוב לקביעת חלוקת הזמנים בחגים.

לפיכך, חיוני לפרט בהסכם הגירושין את זמני השהות בחגים באופן מדויק. יש להגדיר מה קורה בערב החג ובימים שלאחריו, האם הילד נשאר עם הורה אחד לכל החג או שהזמן מתחלק, ולציין פרטים לוגיסטיים כמו זמני איסוף והחזרה.

האם הילד נשאר עם הורה אחד לכל החג או שהזמן מתחלק? (צילום: אינג'אימג')
האם הילד נשאר עם הורה אחד לכל החג או שהזמן מתחלק? (צילום: אינג'אימג')

כאשר רצון הילד מתנגש עם ההסכם

הכלל הוא, שיש לכבד הסכמים. עם זאת קשה לכפות על מתבגר בן 14 להישאר במקום שאינו רוצה להיות בו. למרות שגמישות היא מילת המפתח, יש להיזהר שלא ליצור תקדים שבו הילד, שעדיין קטין, מקבל את זכות ההחלטה לגבי זמני השהות בכלל ובחגים בפרט.

נסיעות לחו"ל עם הילדים

מומלץ לציין בהסכם הגירושין שכל הורה רשאי לקחת את הילדים לחופשה בארץ ובחו"ל, וההורה השני לא יוכל להתנגד ללא סיבה מוצדקת. יש לציין בהסכם כי ההורה הנוסע מחויב למסור להורה השני את כל הפרטים הנחוצים: יעד, מסלול, מקומות לינה, ביטוח רפואי וכדומה. נהוג גם לציין כי כל עיכוב בהחזרת הילדים לארץ ללא הסכמה או בשל כוח עליון, ייחשב לחטיפה על פי אמנת האג.

כאשר ההתנגדות לנסיעה נובעת מקנטרנות ולא מחשש אמיתי, ההורה המתנגד עלול להיפגע בעתיד כשירצה לקבל אישור לנסיעה שלו עם הילדים. בסופו של דבר, הילדים הם אלו שמפסידים את חווית הנסיעה לחו"ל והם הנפגעים העיקריים. אל נסו לפגוע בבן זוגכם לשעבר באמצעות מניעת חוויות מהילדים.

עו''ד דלית יניב-מסר (צילום: סם יצחקוב)
עו''ד דלית יניב-מסר (צילום: סם יצחקוב)

זכרו את טובת הילדים

חשוב להבין שהילדים הם אלה שעלולים לשלם את המחיר. לעיתים, בלהט הוויכוח, ההורים שוכחים את הילדים שחשים "תקועים באמצע" או אולי אפילו מרגישים שהמריבה פרצה בגללם. זכרו שהמצב קשה לילדיכם לא פחות מאשר לכם, במיוחד אם זו תקופת החגים הראשונה לאחר הפרידה.

לכן, הימנעו מלגרום להם לחוש בקונפליקט נאמנויות ביניכם, ובוודאי אל תגרמו להם לחוש אשמה כלפי ההורה שנשאר לבד בחג. גם אם קשה לכם ללא הילדים או אם אתם חשים שזמן השהות שלכם עמם בחג קצר מדי, החזירו אותם בזמן שנקבע ואל תקבלו החלטות על דעת עצמכם. הכי חשוב - הקלו על ילדיכם ככל האפשר.

הכותבת הינה עו"ד דלית יניב-מסר, עורכת דין בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה