מקטרים ומוכרים
אחרי שנעצר ללא אוויר ביחד עם שאר המדינה ב־7 באוקטובר, התאושש שוק הרכב ככל שהתרחקנו מפתיחת המלחמה. מינואר 2024 נמסרו 225 אלף מכוניות חדשות, ירידה של כ־9% בלבד, אחרי שהישראלים התנחמו ברכישת רכב חדש, חלקם משום שנזקקו לאחד לאחר שפונו הרחק מביתם וממקום עבודתם.
דופק פייט לטסלה: הקרוסאובר החשמלי של מותג היוקרה הסיני
חורכים את הכביש: יצאנו לנסיעת מבחן על רכב הפורשה 911
וזאת אף שמתקפות החות'ים שלחו את כל הרכבים מסין, יפן, קוריאה הדרומית ותאילנד למסע סביב אפריקה במקום דרך תעלת סואץ, מה שהכפיל את עלויות ההובלה.
מאחר שבספטמבר 2023 עוד צעד שוק הרכב לקראת שיא מכירות חדש, והרבעון האחרון היה החלש ביותר זה 30 שנה, יש סיכוי לא רע שגם בשנה של מלחמה בצפון ובדרום יעלו לכבישי ישראל יותר מכוניות חדשות מ־276.5 אלף המכוניות שהצטרפו לפקקים שלנו בשנה שעברה. למרות עלייה במכירות החשמליות (ראו בהמשך) נרשם קאמבק להיברידיות, שגם המכירות שלהן גדלו.
מתחשמלים והולכים
מנתח שוק של 17% בשנה שעברה, עלו מכירות החשמליות השנה ל־25%, אחד הגבוהים במערב, וכל זאת בניגוד גמור להאטה במכירות חשמליות באירופה ולמרות המחסור בעמדות טעינה ציבוריות בארץ. הקרוסאובר החשמלי BYD אטו 3 היה הרכב הנמכר ביותר בארץ גם השנה (9,550 מסירות), ובפער גדול מיונדאי אלנטרה ההיברידית שבמקום השני (7,200) וסקודה אוקטביה (6,700), מכונית הבנזין הנמכרת ביותר.
העלייה במכירות החשמליות הביאה את נתח השוק של הסינים ל־25%, אחד מהגבוהים בעולם עבורם, כשהם עוקפים את הדרום קוריאנים ונכנעים רק ליפנים. האירופים המשיכו להיחלש, מלבד מותגי קבוצת פולקסווגן, מחברת האם ועד סקודה וסיאט.
לעלייה במכירות החשמליות תרמה הגעת דגמים זולים מבעבר, מגמה שתואץ בשנה הבאה.
מארס טורקי
יבואני הרכב המעיטו במשמעות החרם שהטיל נשיא טורקיה ארדואן על הסחר עם ישראל. טויוטה, יונדאי, רנו ופורד מייצרות במדינה, לצד מפעלי אוטובוסים, נגררי משאיות וסדנאות הסבת מסחריות למיניבוסים. בארץ היו בטוחים שלא תהיה בעיה לשלח רכבים שמיועדים לארץ לנמלים קרובים לטורקיה, למשל ליוון, ומשם לישראל, תוך ייקור קל של עלויות ההובלה.
אבל בכירי טויוטה ויונדאי, שייצאו מטורקיה כמה מהדגמים הפופולריים בארץ, כמו קורולה סדאן ו־C־HR לצד i10 ו־i20, קיבלו הוראה ממשרדי החוץ והכלכלה בטוקיו ובסיאול: אל תתחכמו ותצייתו לצו הטורקי. ממשלות קוריאה הדרומית ויפן החליטו שהאינטרסים המסחריים שלהן בטורקיה חשובים יותר מלצפצף על מהלך טורקי עוין לישראל, שגם מנוגד להסכמי הסחר בין שתי המדינות.
בעקבות המהלך איבדה יונדאי את תואר היצרן הנמכר בישראל שבו החזיקה 15 שנה ברציפות. טויוטה ישראל, לעומת זאת, קיבלה אספקה מוגברת מדגמים שמיוצרים ביפן, כמו ראב4 וקורולה קרוס, וביחד עם האצה בייבוא המקביל של דגמי החברה, כולל קורולה ו־C־HR שרוכשים היבואנים המקבילים מסוכני החברה באירופה, עקפה את יונדאי ותסיים את השנה במקום הראשון, לראשונה מאז החל שיווק דגמי החברה בארץ ב־1991.
חרם אחד הרחיק את יצרנית הרכב הגדולה בעולם מישראל עשרות שנים, עד שבעקבות מלחמת המפרץ הפסיקה טויוטה להיכנע לחרם הערבי, וחרם שני, הטורקי, העניק לה את ההובלה בשוק המקומי.
הנהגים ישלמו
בעלי המכוניות בארץ משלמים גם כך כ־40 מיליארד שקל מיסים בשנה - בעיקר מיסים על דלק, מיסי קנייה על רכב ואגרות מנופחות של משרד התחבורה. אבל זה לא מספיק למדינה, שמחפשת כעת דרכים לסגור את הבור הענק בתקציב: תחת בצלאל סמוטריץ' סימן משרד האוצר את הנהגים כמטרה, כדי להשיג עוד מיליארדים בהכפלת מס הקנייה על רכב חשמלי, בהקטנת הטבות המס לרכבים חסכוניים, ובהטלת מיסים חדשים על מכוניות בזבזניות.
התוצאה: אם יאושרו תוכניות רשות המיסים, יתייקרו החשמליות בשנה הבאה בעשרות אלפי שקלים, מחירה של BYD אטו 3 למשל יזנק בכ־32 אלף שקל, ליותר מ־200 אלף שקל.
מחירה של קיה פיקנטו, המכונית הזולה בארץ, יגיע ל־112 אלף שקל. דגמים היברידיים מבוקשים, כמו טויוטה ראב4, יונדאי אלנטרה וקונה, יתייקרו בלפחות 8,000 שקל, ודגמים לא חסכוניים, כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', יתייקרו עוד יותר. לכל זה תהיה השפעה גם על מחירי המשומשות מאותם דגמים, שיתייקרו גם הן, לפחות בדגמי 2023־2020.
במדינה שמשביתה את התחבורה הציבורית בסופי שבוע, ומפעילה תחבורה ציבורית לא מצטיינת באמצע השבוע, אין ברירה אלא להחזיק לפחות רכב אחד בכל בית כדי לשמור על חופש תנועה, כך שבאוצר יודעים שלא תהיה לנו ברירה אלא לשלם.
הנה לא באה הרכבת
בקיץ אושר סוף־סוף חוק המטרו, שיקל את בניית הרכבת התחתית הכל כך נדרשת בגוש דן, אם ישראל בכלל תוכל לממן פרויקט כזה בשנים הבאות, ותצליח להכשיר במהירות מספיק אנשי מקצוע עבורו. שרת התחבורה מירי רגב התגאתה בהישג, ושכחה להזכיר שנלחמה למנוע את אישורו לפני שנתיים כדי למנוע הישג מממשלת בנט לפיד.
הדחייה היא אחת הסיבות לכך שכעת אמור המטרו להתחיל לפעול חלקית רק ב־2040, במקום ב־2034 כפי שתוכנן לפני שנה. למרות נסיעותיה התכופות לחו"ל בעלות מצטברת של מיליוני שקלים, לא הצליחה רגב למנוע את דחיית פתיחת קווי הרכבת הקלה הבאים בירושלים ובמרכז בשנה בגלל מחסור בפועלים, ואת פתיחת ההארכות החשובות של הקו האדום בבירה לבית החולים הדסה עין כרם ולנווה יעקב, עקב עזיבת המומחים הזרים שהיו אמורים לאשר אותו. מפתיחה מאוחרת בפני עצמה בקיץ 2023, אנחנו כבר עומדים על תחילת 2025.
רגב המשיכה השנה את מלחמתה בנת"צים ובקווי האוטובוסים, מתעקשת להעביר מאות מיליוני שקלים למימון תוספות קווים ותדירויות להוזלת הנסיעות בערים המזוהות עם הליכוד, איחרה להפעיל את התחבורה הציבורית ב־7 באוקטובר כדי להסיע חיילים לעוטף, ועשתה הכל כדי לא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת עבורם. תחקיר ה"יהלומים" של רביב דרוקר בערוץ 13 העניק הסבר למה שכולנו חווים בתחבורה הציבורית ובעומסי התנועה הבלתי נגמרים בכבישים.
החשמליים שאנחנו מפסידים
השנה נכנסה לתוקף סוף־סוף חובת התקנת לוחיות רישוי לקורקינטים ולאופניים חשמליים, בתקווה שייעשה קצת סדר בהשתוללות, מהלך שנכפה על משרד התחבורה כתוצאה מלחץ ציבורי. מכל ההחמצות של משרד התחבורה, זה אחד התחומים הבולטים ביותר, שבניהול נכון, של רגולציה, שבילי אופניים, חינוך והסברה, היה יכול להיות פתרון מעולה למאבק בעומסי התנועה בערים, בעיות החנייה ויוקר המחיה.
גם השנה מסרבת רגב, שעיכבה שנים סלילת שבילי אופניים בגוש דן, לעודד את השימוש בארץ בקטנועים ואופניים חשמליים שמוגבלים ל־45 קמ"ש. אלה כלים שברוב מדינות אירופה מותר לרכוב עליהם גם למי שמחזיק ברישיון נהיגה ברכב, ללא חיוב ברישיון לרכב דו־גלגלי, שעליו מתעקש משרד התחבורה, עם ביטוח מופקע בנוסף. שתהיה לנו שנה טובה יותר.