ברחוב טשרניחובסקי בתל אביב שוכנת לה חנות אופנת רחוב קטנה, עם הקפה הכי טוב שטעמתי. הקפה, שהוכן על ידי אחד מבעלי החנות, אמנם מעיד על כשרונו של בעל החנות כבריסטה מזדמן - אך את מקצועו הוא לא צריך להסב. הוא מרצה בתחום מדעי המחשב, היא בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. יחד, מלבד להיות בני הזוג הכי מתאימים שפגשתי, הם חולקים אהבה משותפת לאופנה אסייתית ובעלות על החנות En Culture ברחוב התל אביבי.

דן פולק (30) וניקה יעקובוב (29) מתגוררים בעיר הגדולה ומנהלים חיים מלאי אופנה. השניים חולקים ארון משותף, שכאשר תפתחו אותו, תראו את הדרך הישירה לתשוקתם. את אופנת הרחוב ניכר שניקה ודן אוהבים מאוד, ואם זה לא ברור ממבט מהיר לעבר השניים, אפשר להיזכר שהם גם, כאמור, פתחו בוטיק לפריטי הרחוב האסייתים.

דן פולק, ניקה יעקובוב (צילום: באדיבות En Culture)
דן פולק, ניקה יעקובוב (צילום: באדיבות En Culture)

פולק הגיע מתחום מדעי המחשב. "אני מרצה על מציאות מדומה ורבודה, ואני גם מאוד אוהב אופנה", סיפר דן כשהוא לבוש במכנס שחור בעל טקסטורה שלא משעממת את העין וחולצת אוברסייז כחולה. "אני רוצה בעתיד לשלב בין שני האהבות האלו, אני מאמין שהם נועדו בסופו של דבר להתחבר".

וכעת, לפן הנשי בסיפור שלנו - ניקה: "למדתי במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר וסיימתי את הלימודים בשנת 2021. כל החיים של התעסקתי בקמעונאות בתחום האופנה, בחנתי את התחום מהרבה זוויות שונות. תמיד התעסקתי בלספר סיפור כלשהו, בין אם דרך קניינות, עיצוב או מיצוב חנות", סיפרה בהתלהבות.

ממזרח למערב

איך נולד En Culture?
"הרעיון הגיע ביום שחזרנו מיפן, עוד לפני הקורונה", סיפרו השניים. "הכרנו מלא מעצבים חדשים והתאהבנו באופנת הרחוב. כשהתחילה הקורונה שמנו לב שאנחנו ממש 'חורשים' על הבגדים שקנינו שם. המשכנו להזמין ממותגים אסייתים שהכרנו וכל פעם שאלנו את עצמינו - איך אין את הסגנון הזה בארץ?".

וכמו בסיפורים רבים, למדו השניים שאם ההר לא יבוא אל מוחמד - מוחמד יבוא אל ההר. "זה היה מפחיד, ליצור עסק מכלום", הם שיתפו, "יצרנו קשרים עם מספר מותגים שהכרנו וידענו שהם איכותיים והתחלנו לבדוק לעומק: איך בכלל מקימים עסק? איך מייבאים פריטים? מה זה אומר להיות בעל עסק בישראל? לא היה לנו מושג".

במטרה לאגד קהילה ששמה את התרבות במרכז, פצחו השניים בפעולות להגשמת החלום. "רצינו לפתח קהילה שאוהבת וצורכת תרבות בכל הספקטרום שלה. כל הזמן שומעים 'יאללה, אין פה תרבות בישראל, אין מה לעשות', הרי כל מי שמתלונן ש'אין' - אלו אנשים שאוהבים את זה, כאלו שאם הם יכירו אחד את השני, הם יבינו שזה לא ש'אין' - יש, הם פשוט לא מודעים לאחרים כמותם. רצינו לעשות משהו שיקרב וייצור קהילה שרוצה לפתח את ה'אין תרבות' הזה - וככה פתחנו את 'En Culture'".

חנות קטנה ומטריפה (צילום: באדיבות En Culture)
חנות קטנה ומטריפה (צילום: באדיבות En Culture)

מי קהל היעד בחנות?
"אנחנו לא מגדירים את הבגדים בחנות למין מסוים, מה שמוביל לפתיחות מגדרית הרבה יותר גדולה", סיפרו. "אם מישהו שואל אותי אם פריט מסוים הוא לגבר או אישה, אין לי מה לענות לו, אני באמת לא יודעת להגיד. בעיני, אין שום פריט שהוא לגבר או לאישה".

"אין אופנה בישראל"

אתם בעלי סגנון ייחודי ברחוב הישראלי, לפעמים נדמה שהאופנה כאן היא מעט משעממת. מה לדעתכם אפשר לעשות עם הישראלים כדי לפתוח להם קצת יותר את הסקרנות בנוגע ללבוש? מה יגרום להם יותר להיפתח?
"פתחנו את החנות הזו במטרה לגרום לרחוב להיראות קצת אחרת", חזר דן, "מטרה מאוד שאפתנית. מה אפשר לעשות? שאלה טובה. יש משהו בישראל שהוא קצת מקובע. כשפתחנו את החנות ונפגשנו עם אנשים שכבר בתחום, אמרו לנו 'אין בישראל אופנה - יש בישראל לבוש'. זו אמירה מאוד קשה ומתסכלת, זה מבאס, מבטלים קבוצה שלמה. אנחנו רואים שזה לא ככה. המון פעמים מה שחסר זה הטעימה, לראות משהו שונה בנוף - וזה מה שגורם לנו להסתקרן ולהיפתח". 

"לא דמיינו שנפתח את החנות וכל תל אביב וישראל יתנפלו ויאהבו את הסגנון", הבהירו השניים, "אנחנו גם לא חושבים שהם צריכים. אנחנו מקבלים את העובדה שלא כולם יאהבו את מה שאנחנו עושים, זו לא המטרה. המטרה היא לתת את האופציה האחרת, ההזדמנות להיות מעט אחר, ולאט לאט להכניס את זה לנורמה".

ROARINGWILD (צילום: דניאל בן שמעון)
ROARINGWILD (צילום: דניאל בן שמעון)

טווחי המחירים בבוטיק נעים בין 230 שקלים ל-400 שקלים לחולצות הטי-שירט, 450 שקלים עד 2,000 שקלים למכנסיים, וג'קטים ומעילים מגיעים גם עד 4500 שקלים, תלוי במותג הנבחר. "אנחנו יודעים לומר שכל פריט שנכנס אלינו לחנות הוא איכותי ושווה את הכסף", הסבירו. "הפריטים שנמצאים בחנות הם פריטי מעצבים מוכרים ומפורסמים באסיה, אנחנו משתדלים להישאר נאמנים למחירי המעצבים, ואם אפשר - מורידים במחיר, כדי להנגיש אותם לקהל הישראלי".

אז הכרנו את הזוג והכרנו את העסק - עכשיו נשאר רק להכיר את הנפשות הפחות פועלות בחנות = המותגים שהגיעו היישר מאסיה לקולבים בחנות.

ROARINGWILD - שנז'ן, סין, 2010 
רורינג-וויילד הוא מותג אופנת רחוב פרימיום שהוקם על ידי שישה חברים שלמדו יחד בקולג', במטרה לפתח ולהפיץ את תרבות הרחוב של הצעירים בסין בתחומי החיים, האומנות והמוזיקה דרך אופנה ולבוש. רורינג מבטאים את אישיות הדור החדש דרך הבגדים שלהם, ומעודדים את הצעירים לבטא את עצמם ולהביע את דעותיהם. רורינג שמה דגש עמוק על פרטים וחייטות, טכנולוגיות תפירה וגזרות ייחודיות שההשראה להם מגיעה מאומנות, אדריכלות ותרבות הלבוש האורבנית. ARCH הוא מותג הבת של ROARINGWILD, ועיקר השראותיו מגיעות מעולמות האדריכלות והמבנים. הוא מושפע לרוב מבניה עירונית, כבישים ובגדי פועלים, כאשר ארץ' מציע בגדי סטריט עכשוויים שמגיבים למתרחש בעולם ועוקבים אחרי טרנדים ומגמות עולמיות.

ROARINGWILD (צילום: סער פסח)
ROARINGWILD (צילום: סער פסח)

FMACM - שנגחאי, סין, 2014
שם המותג הוא ראשי תיבות של Fax Machine and Cleaning Machine. מותג שמשלב סאטירה ואומנות במטרה למתוח ביקורת על המתרחש בעולם, דרך בגדים ואופנה. המותג משתמש בדימויים וביטויים מהתרבות הסינית וגם מהתרבויות המערביות כדי להעביר ביקורת ולשאול שאלות על תרבות הצריכה, זהות אישית וחברתית, מתיחות פוליטית, סילוף המציאות במדיה החברתית ועוד. עצמאות וסוריאליזם תמיד היו קווים מנחים בתהליכי העיצוב של המעצב ווסטר וו (Wester Wu), המוכר גם בשם וו וויי (Wu Wei), אשר מתורגמים לעיצובים קלילים בגזרות אוברסייז, עם מוטיבים גרפים רבים ולעיתים ביזארים ואבסורדים, תוך תשומת לב רבה לפרטים ואיכות.

FMACM (צילום: סער פסח)
FMACM (צילום: סער פסח)

AJOBYAJO - סיאול, דרום קוריאה, 2016
אג'ו ביי אג'ו הוא מותג דרום קוריאני שבראש ההשראות שלו עומדים עולמות הסטריטוור הקלאסים והפאנק. בתחילתו, הוקם כמותג שמעצב בגדים לחברים מתוך רצון לקיים ולחזק את הקהילה ולתת מקום לכל ה-misfits: הטראבל-מייקרס, הפאנקיסטים, הסקייטרים, האימואים, הדראג קווינס וכלל קשת הלהטב"ק. המעצב קים סה-יונג ניסה להבין מהם צרכי חבריו ואיך לעצב עבורם. עם השנים החברים התבגרו וכך גם המותג, אך הוא עודנו שומר על הרוח הצעירה והבועטת של הסטריט והפאנק, תוך שימור הערכים המובילים אותו ותוך קידום תרבויות השוליים בתצוגות האופנה, בבחירת הפרזנטורים ובהיצע - מאה אחוז יוניסקס.  

AJOBYAJO (צילום: באדיבות AJOBYAJO)
AJOBYAJO (צילום: באדיבות AJOBYAJO)

RE: by MAISON SANS TITRE - בייג'ין, סין, 2015
המותג RE: by MAISON SANS TITRE הוא מותג הבת של MAISON SANS TITRE וחלק מה-DNA שלו הוא הפיוז'ן שבין המזרח למערב, יחד עם קריצה לרומנטיקה צרפתית קלאסית. ניתן לראות זאת בהשראות לקולקציות שלקוחות מתחומי פנאי והובי, קבוצות אתניות ומסורת, הן של אירופה והמזרח התיכון והן של המזרח הרחוק. RE: מתמקד בעיקר בלבוש אלגנטי גברי תוך שילוב של גזרות רחבות וקלילות, על זמניות ורכות. המותג שם את הנוחות בלבוש אלגנטי בחשיבות עליונה, יחד עם הקפדה על חומרים איכותיים וטכניקות תפירה ברמה גבוהה.

קצת פטריוטיות לא תזיק: מלבד המותגים מהמזרח, להם צפויים להצטרף עוד שלושה מותגים חדשים, ישנו גם ייצוג ישראלי בבוטיק.

AJOBYAJO (צילום: באדיבות AJOBYAJO)
AJOBYAJO (צילום: באדיבות AJOBYAJO)

All At Once - חולון, ישראל, 2021
אול את וואנס הוקם על ידי שני חברים שנולדו לתוך עולם הסטריט על קו חולון-רמת גן. המותג נוצר מתוך אמונה וצורך שהכל אפשר לעשות בעצמך, ושימוש בשם המותג כדרך חיים. (הכל בבת אחת): מהמוזיקה, לצילום ולעיצוב, הכל נעשה על ידי אותם האנשים, שמספרים כל פעם את הסיפור שלהם בדרך שונה.  לשני החברים שהחלו את דרכם כצמד, הצטרפו חברים ואנשים שהיו קרובים אליהם לאורך כל הדרך, מוזיקאים/זמרים/מתכנתים/ציירים שהפכו את אול את וואנס לקולקטיב משפחתי.אול את וואנס מציעים בגדי סטריט בגזרות על זמניות בהשראות מעולמות הסקייט, בגדי עבודה, תרבות הרחוב וההיפ הופ.

MATNAS - רמת גן, ישראל, 2020
מתנ"ס הוקם בתקופת הקורונה כמותג מקיים ואחראי סביבתית, שמשתמש בחומרים קיימים בלבד ולא מייצר חומרים חדשים במטרה לצמצם את הפסולת המיוצרת מתעשיית האופנה. בגלל השימוש ביד שניה ובעודפי ייצור, הפריטים המיוצרים הם וואן-אוף-אה-קיינד ומיוצרים בכמויות קטנות. המותג הוא מותג סטריט ששם דגש על החיים הקודמים של הפריט, על תהליך ההרכבה מחדש ועל החיים של הפריט החדש, לכן ניתן לראות בו הרבה פרטים כגון: קצוות פרומים, חוטים לא גזורים, תפרים הפוכים, וסיומות כאילו מרושלות, המעידים על ההיסטוריה של מה שהיה קודם. מתנ"ס הוא מותג יוניסקס המציע טווח מידות רחב (XS עד XXL) ומיוצר כולו בארץ.

ROARINGWILD, FMACM  (צילום: סער פסח)
ROARINGWILD, FMACM (צילום: סער פסח)

מה הלאה?
ניקה: "אני חושבת שהשאיפה שלנו היא לא להיות נישה, שכמה שיותר אנשים ירגישו בנוח להתנסות, ללבוש דברים מסקרנים ,וכמובן, להתפתח. בנוסף, נמשיך לחשוף עוד מעצבים מעוד מדינות באסיה. יש אופנה מטורפת ביבשת, יש מעצבים משוגעים, ותמיד כיף להכיר ולמצוא עוד חדשים". 

דן: "המטרה שלנו מלכתחילה הייתה לשנות מעט את הרחוב, וכמובן לצאת מגבולות תל אביב. אנחנו רוצים שהסטייל הזה יהיה בנורמה. שלא יופתעו לראות שמישהו מתלבש אחרת וירימו גבה, שזה לא יהיה חריג להיות לבוש באופן שונה. 'לחייזר' את הרחוב".

הבוטיק נמצא בטשרניחובסקי 9, תל אביב-יפו.