"בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה" הציג לאחרונה את תערוכת הגמר של בוגריו. בתערוכה מסקרנת, הציגו כ-130 בוגרי החוגים לעיצוב תקשורת חזותית, אדריכלות, צילום ועיצוב אופנה, עבודות המשקפות בצורה ייחודית ומלאת השראה את הנושאים המגוונים בהם בחרו לעבודותיהם כך שישקפו את הידע והכלים שנרכשו והטמיעו במהלך שנות לימודיהם.

עבודות בוגרי/ות החוג משקפות את הלך הרוח של שנה שהתחילה בכאב גדול ועדיין מלווה את כולנו. חלק מהעבודות נוגעות בפצע המדמם של 7 באוקטובר באופן ישיר, חלקן מתמודדות עם הכאב והאובדן באופן עקיף ויש גם עבודות העוסקות בנושאים המספקים הפוגה מהמציאות ומבקשות להציע מידה של נחמה. העבודות נוגעות בסוגיות קולקטיביות וגם אישיות. בשימוש בטכניקות ידניות ומסורתיות, הפקת דברי דפוס מורכבים ושילוב טכנולוגיה חדשנית ו-AI.   

בוגרות החוג לעיצוב אופנה מציגות פרויקטים מגוונים, הנוגעים בנושאים מפתיעים ומעוררים. קולקציות לא מעטות עוסקות במרחב בו אנו חיים ובשאלות של סממנים תרבותיים הנובעים מתוכו; יחד איתן נמצא קולקציות נרטיביות העוסקות בסיפורי חיים, בזהות, בדת ובחומר.

 עבודה של גייד גמוסר, המחלקה לאופנה של אוניברסיטת חיפה (צילום: שי פרנקו)
עבודה של גייד גמוסר, המחלקה לאופנה של אוניברסיטת חיפה (צילום: שי פרנקו)

בין הקולקציות של החוג לעיצוב אופנה, ניתן להתרשם מהקולקציות של הסטודנטיות:

נועה גריצר "מות האסקפיזם", העוסק במציאות ילדותית דיסטופית של אסון המתקיים בליבה של הילדות - מלחמה היא מציאות שבורה ואימתנית שחוויות ילדות המתעצבות בתוכה נעשות לפגומות. ילדים נקלעים לזוועות שלא באשמתם ולא ברצונם, ואחת מדרכי ההתמודדות שלהם היא אסקפיזם המשמש כמנגנון הישרדותי של הגוף והנפש. הקולקציה נותנת ביטוי לפער שבין עולם ילדותי תמים ואוטופי לבין אימת המלחמה, והיא מתאפיינת בצבעוניות ניגודית ובתכנים סימבוליים דיכוטומיים של ילדות ואימה.

הפרויקט של דניאל פדידה "בגדי פלאות" מתמקד באחד המאפיינים של עידן התגליות - "חדר הפלאות" (Cabinet de Cariosités). חדרים אלה היו פופולריים במאות 16-18 והציגו נפלאות מעולם הטבע ומעשי ידי אדם שהגיעו מעבר לים. הרעיון של תמהיל של חפצים שנועד לעורר, לשעשע ולשמש כנושא שיחה בסלוני התקופה, מתורגם באופן טבעי בקולקציה לעיצוב מקסימליסטי. נגיעות אישיות, כמו מזכרות משמעותיות ומזכרות מנסיעות, מעניקות חומר פנימי של שכבות תוך כדי נטייה לוויגנטים בלתי צפויים ומפתיעים. הקולקציה משלבת בתוכה מודרניזם ובארוקיות וכוללת שפע של טכניקות מסורתיות וחדשניות – חיתוך בלייזר, דפוס משי, הדפסה בתלת מימד- קראפט מסורתי וטקסטילים מפותחים בעבודת יד.

עבודה של נועה גרייצר, המחלקה לעיצוב אופנה של אוניברסיטת חיפה  (צילום: שי פרנקו)
עבודה של נועה גרייצר, המחלקה לעיצוב אופנה של אוניברסיטת חיפה (צילום: שי פרנקו)

סול חליל הטיות ״חוכמת הטבע" והאיזון המצויים במערכות אקולוגיות טבעיות מייצרים אסתטיקה ברורה וסיסטמתית. מתוכם נבחרו שלוש נוסחאות מתמטיות - יחס הזהב, רצף פיבונאצ'י והפרקטלים - כדי לעקוב אחר ההרמוניה הטבועה בטבע, ולהשאיל ערכים מתוכה. מושגים אלו המדגישים את המשיכה האסתטית ואת הסדר המצוי בעולם הטבע, מנחים את יצירתן של מערכות לבוש המגלמות אסתטיקה הרמונית ומאוזנת לכדי קולקציה אחת.

ג׳ייד גמוסר  Walzer Marrakesh הפרויקט עוסק בחקר העצמי ובאמצעותו נבחנת בניית זהות כפעולת היתוך אקלקטית השואבת מעולמות מקור מובחנים. הקולקציה משלבת בצורה פזורה ואספנית את המורשת האוסטרית והמרוקאית, המרכיבות שתיהן את זהותי. שתי המסורות נפגשות בשכבות שלא מנסות להאפיל האחת על השניה, או ליצור היררכיה ביניהן, אלא יוצרות שפה משותפת. זאת, על ידי שימוש באלמנטים מסורתיים של רקמה מרוקאית ועיטורים אוסטריים, גזרות השואבות השראה מההיסטוריה האוסטרית וצבעים עזים הבאים מהעולם המרוקאי העשיר.